لا تاکلوا الربوا اضعافا مضاعفه..
لا تاکلوا الربوا اضعافا مضاعفه..
واتقوا النار التی اعدت للکافرین
(1و130-آل عمران)
1 سوم #هجرت و بعد #جنگ_احد نازل شده
2 اولین دستور صریح منع #ربا بر #مومنین
3 لاتاکلوا : هرگونه #تصرف_مالکانه در مال #ربوی
4 الربوا : الف و لام معهود ذهنی (عطا.مجاهد.زید. ابن اسحاق.طبرسی.طبری.طوسی.ابن کثیر.قرطبی. فیض. رازی.رشید.سیوطی.زمخشری.زحیلی)
5-الف: اکثر مفسرین : اضعافا حال الربا / مضاعفه: وصف او / الربا (بدهی همراه زیادی) #علامه_طباطبائی آن را صفت غالبیه رباها می نامد. ب الربا (فقط منع زیادی ست نه بدهی همراه زیادی) اضعافا مضاعفه : مراد #بهره_مرکب ست مانند #بانکها ی امروزی بعد مدتی مجددا بر اصل و سود ؛ بهره جمع مقرر میشود. ج اضعافا مضاعفه (حال برای فاعل لاتاکلوا) (ربا نخورید درحالیکه ازین طریق سرمایه خود را زیاد می کنید)
6 النار التی اعدت للکافرین ( فخر رازی : تداوم ربا موجب انکار حرمت و نتیجتا به آتش #کفار معذب میشود) (محمد عبده : #رباخوار را نزدیک به #کفر میخواند) (علامه طباطبائی : این آیه را دلیل کفر رباخوار میداند) (مدافعان #نظریه_تدریج : این آیه را مرحله سوم از تحریم ربا یعنی تحریم #ربای_فاحش معرفی میکنند.) ( #سیدقطب در بیانی بسیار زیبا : ازین آیه می فهمیم #ایمان تنها به زبان نیست وآنگاه #شخص مومن است که از برنامه های #الهی پیروی کند و #جامعه زمانی مومن است که #نظام_اجتماعی خود را بر اساس #مقتضیات_اسلام تنظیم کند.)
واتقوا النار التی اعدت للکافرین
(1و130-آل عمران)
1 سوم #هجرت و بعد #جنگ_احد نازل شده
2 اولین دستور صریح منع #ربا بر #مومنین
3 لاتاکلوا : هرگونه #تصرف_مالکانه در مال #ربوی
4 الربوا : الف و لام معهود ذهنی (عطا.مجاهد.زید. ابن اسحاق.طبرسی.طبری.طوسی.ابن کثیر.قرطبی. فیض. رازی.رشید.سیوطی.زمخشری.زحیلی)
5-الف: اکثر مفسرین : اضعافا حال الربا / مضاعفه: وصف او / الربا (بدهی همراه زیادی) #علامه_طباطبائی آن را صفت غالبیه رباها می نامد. ب الربا (فقط منع زیادی ست نه بدهی همراه زیادی) اضعافا مضاعفه : مراد #بهره_مرکب ست مانند #بانکها ی امروزی بعد مدتی مجددا بر اصل و سود ؛ بهره جمع مقرر میشود. ج اضعافا مضاعفه (حال برای فاعل لاتاکلوا) (ربا نخورید درحالیکه ازین طریق سرمایه خود را زیاد می کنید)
6 النار التی اعدت للکافرین ( فخر رازی : تداوم ربا موجب انکار حرمت و نتیجتا به آتش #کفار معذب میشود) (محمد عبده : #رباخوار را نزدیک به #کفر میخواند) (علامه طباطبائی : این آیه را دلیل کفر رباخوار میداند) (مدافعان #نظریه_تدریج : این آیه را مرحله سوم از تحریم ربا یعنی تحریم #ربای_فاحش معرفی میکنند.) ( #سیدقطب در بیانی بسیار زیبا : ازین آیه می فهمیم #ایمان تنها به زبان نیست وآنگاه #شخص مومن است که از برنامه های #الهی پیروی کند و #جامعه زمانی مومن است که #نظام_اجتماعی خود را بر اساس #مقتضیات_اسلام تنظیم کند.)
۱.۳k
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.