تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 20 و در ادامه آیات 21 و 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالُوا لَوْ شَاء الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (20)
ترجمه :
و (مشركان در توجيه خلاف خود) گفتند: اگر (خداى) رحمن مى خواست، ما آنها را نمى پرستيديم. براى آنان نسبت به اين گفتار هيچ گونه آگاهى (و دليل علمى) نيست وايشان جز از روى حدس وگمان سخنى نمى گويند.
نکته ها:
«يخرصون» از «خَرص» به معناى سخنى است كه بر اساس حدس و گمان باشد.
قرآن در سوره ى نحل آيه 35 و انعام آيه 148، نيز از قول مشركان اين معنا را بازگو مى كند كه مى گفتند: اگر خدا نمى خواست ما مشرك نبوديم.
پیامها :
- خلافكاران در صدد توجيه كار خود هستند و خواست خدا را دستاويز قرار مى دهند. «و قالوا لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»
- مهلت دادن خدا را نشانه رضايت او نپنداريم. «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»
- فرشتگان مورد پرستش مشركان بودند. «عبدناهم»
- سخن بدون علم (به خصوص در مسائل اعتقادى) محكوم است. «مالهم بذلك من علم»
- هر فرد و جامعه اى از علم تهى شود به سراغ توهّمات و حدسيات مى رود. «ان هم الاّ يخرصون»
آیات 21 و 22
أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَاباً مِّن قَبْلِهِ فَهُم بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ (21)
بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ (22)
ترجمه :
آيا پيش از اين به آنان كتابى داديم كه ايشان به آن تمسك مى جويند.
(چنين نيست) بلكه گويند: ما پدران خود را بر آيينى يافتيم و با پيروى ازآنان هدايت يافته ايم.
پیامها:
- شرك و خرافه نه پايگاه عقلى دارد، «مالهم بذلك من علم» و نه از كتب آسمانى تكيه گاه نقلى. «ام آتيناهم كتابا»
- ريشه ى شرك و خرافه، تقليد كوركورانه است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة»
- پيروى از آداب و رسوم و عقايد نياكان اگر مستند به عقل و كتاب آسمانى نباشد محكوم است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة»
- گذشتگان و نياكان كه سنّت هاى غلط را پايه گذارى كرده اند، مسئول نسل هاى بعد نيز هستند. «انّا على آثارهم مهتدون»
- گسترش آداب و رسوم ملى، گاهى انسان بى منطق را به صورت انسانى هدايت يافته نشان مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون»
- ملّى گرايى، تقليد كوركورانه و تعصّب جاهلى را گسترش مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 20 و در ادامه آیات 21 و 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالُوا لَوْ شَاء الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (20)
ترجمه :
و (مشركان در توجيه خلاف خود) گفتند: اگر (خداى) رحمن مى خواست، ما آنها را نمى پرستيديم. براى آنان نسبت به اين گفتار هيچ گونه آگاهى (و دليل علمى) نيست وايشان جز از روى حدس وگمان سخنى نمى گويند.
نکته ها:
«يخرصون» از «خَرص» به معناى سخنى است كه بر اساس حدس و گمان باشد.
قرآن در سوره ى نحل آيه 35 و انعام آيه 148، نيز از قول مشركان اين معنا را بازگو مى كند كه مى گفتند: اگر خدا نمى خواست ما مشرك نبوديم.
پیامها :
- خلافكاران در صدد توجيه كار خود هستند و خواست خدا را دستاويز قرار مى دهند. «و قالوا لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»
- مهلت دادن خدا را نشانه رضايت او نپنداريم. «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»
- فرشتگان مورد پرستش مشركان بودند. «عبدناهم»
- سخن بدون علم (به خصوص در مسائل اعتقادى) محكوم است. «مالهم بذلك من علم»
- هر فرد و جامعه اى از علم تهى شود به سراغ توهّمات و حدسيات مى رود. «ان هم الاّ يخرصون»
آیات 21 و 22
أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَاباً مِّن قَبْلِهِ فَهُم بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ (21)
بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ (22)
ترجمه :
آيا پيش از اين به آنان كتابى داديم كه ايشان به آن تمسك مى جويند.
(چنين نيست) بلكه گويند: ما پدران خود را بر آيينى يافتيم و با پيروى ازآنان هدايت يافته ايم.
پیامها:
- شرك و خرافه نه پايگاه عقلى دارد، «مالهم بذلك من علم» و نه از كتب آسمانى تكيه گاه نقلى. «ام آتيناهم كتابا»
- ريشه ى شرك و خرافه، تقليد كوركورانه است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة»
- پيروى از آداب و رسوم و عقايد نياكان اگر مستند به عقل و كتاب آسمانى نباشد محكوم است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة»
- گذشتگان و نياكان كه سنّت هاى غلط را پايه گذارى كرده اند، مسئول نسل هاى بعد نيز هستند. «انّا على آثارهم مهتدون»
- گسترش آداب و رسوم ملى، گاهى انسان بى منطق را به صورت انسانى هدايت يافته نشان مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون»
- ملّى گرايى، تقليد كوركورانه و تعصّب جاهلى را گسترش مى دهد. «انّا على آثارهم مهتدون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۰۹ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.