تاریخ کوتاه ایران – 14
تاریخ کوتاه ایران – 14
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
نوشته شدن دومین چم نامهء (قانون نامهء) جهان ، در شاهنشاهی سومری {1} "اور" ، در سال 2047 پ.ز.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
در سال 2047 پ.ز. {2} ، "اورنامو" {3} نخستین شاهنشاه کشور شاهنشاهی اور{4} ، دومین چم نامهء (قانون نامهء) جهان را نوشت (1). امروزه ، سفالی پهنک (لوحهء) این چم نامه (قانون نامه) ، در موزهء باستانشناسی استانبول در برابر دید بازدیدکنندگان می باشد (1). یادآوری میشود که تا پیش از سال 1952 زادروزی ، چم نامهء (قانون نامهء) همورابی را نخستین چم نامهء جهان میدانسته اند ؛ ولی با برگردان (ترجمه) شدن نوشتهء این سفالی پهنک بدست ساموئل کرامر {5} ، آشکار شد که چم نامهء (قانون نامهء) "اورنامو" ، پیرامون (حدود) سیصد سال ، کهن تر است .
برگردان ساموئل کرامر از این چم نامه (قانون نامه) ، آشکار می کند که اکدی های سامی نژاد ، توانسته اند پس از تازش خودشان به سومر در سال 2270 پ.ز. {2}، برده داری را با خود به سومر بیاورند ؛ ولی این بدان مینو (معنی) نیست که فراوریشیوهء (شیوهء تولید) خویشفرمائی گرائی {6} ، پس از این تازش بیکاستانه (کاملا) نابود شده باشد ؛ بلکه بدین مینو بوده است که برده داری در کنار خویشفرمائی گرائی همزیستی داشته است .
پژوهشپایه (منبع تحقیق) :
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Code_of_Ur-Nammu
گسترده گوئی های (توضیحات) بیشتر:
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی در پیرامون سال 11000 پ.ز. در "تپه آسیاب" { در پدفراز (جنوب) شهر امروزی کرمانشاه } ؛ و بواژگانی دیگر ، دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ؛ و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 10000 پ.ز. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.ز. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.ز. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 3700 پ.ز. ، خود را در "بلنددشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، سرزمین "پونت – خزر" و "اروپا" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را در این سرزمین ها پدید آوردند . آنها در بلنددشت (فلات) ایران و پیرامون آن ، "پادشاهی ایلام" ، "پادشاهی انشان و پارس" ، "پادشاهی جیرفت" ، "پادشاهی شهر سوخته" و..... را پدید آوردند.
{2}
پ.ز. = پیش از زادروز(قبل از میلاد) .
رونهش (توجه) داشته باشید که این تاریخ ، در سامانهء گاهشناسی کوتاه است ، ولی در پژوهشپایهء (منبع تحقیق) این فرسته (پست) ، و نیز در نوشتار (مقالهء) گسترده گوئی سوم ، گاهشناسی میانه بکار رفته است .
در گسترده گوئی (توضیح) این سامانه باید بگویم که تاریخدانان ، به چرائی هائی (به دلایلی) ، برای شناسائی گاه های (زمان های) رویدادهای سالهای 2270 پ.ز. تا 1531 پ.ز. ، چند سامانهء گاهشناسی را پدید آورده اند ، که از میان آنها دو سامانهء "کوتاه" و "میانی" از همه بیشتر کاربرد دارند . بکار برده شدن این دو سامانهء گاهشناسی ، مایهء (باعث) آن شده است که در کارنگاره ها (نقشه ها) و نوشته ها ، به سالشماره هائی (تاریخ هائی) ناهمسان ، برای یک رویداد ، بر بخوریم ؛ ولی باید دانست که این ناسازگاری ها ، نشانهء نادرست بودن نوشته ها و کارنگاره ها (نقشه ها) نیست ، بلکه نشاندهندهء آنستکه برخی از سامانه "کوتاه" ، و برخی دیگر از سامانهء "میانی" بهره برداری می نمایند . من خودم همیشه ، سامانهء "کوتاه" را بکار می برم . برای آشنائی بیشتر با این سامانه های گاهشناسی ، رهمندساز (لینک) زیر را باز نمائید:
https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_Chronology
{3}
https://en.wikipedia.org/wiki/Ur-Nammu
{4}
https://en.wikipedia.org/wiki/Ur
{5}
https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Noah_Kramer
{6}
خویشفرمائی گرائی ، فرآوریشیوه ای (شیوهء تولیدی) است که در آن ، همهء مردم (بجز کودکان و نوجوانان) ، هم دارای سرمایهء مادی و آروینی (تجربه ای) هستند ؛ و هم کار می کنند و "برده ای" ، "رعیتی" ، و یا "مزدبگیری" را در کارگماری (استخدام) خود ندارند که برایشان کار کنند.
به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، یک خواربارفروش که سرمایهء خود را برای کرایه کردن یک فروشگاه و خرید کالاهای فروشگاهش هزینه می کند ، و خ
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
نوشته شدن دومین چم نامهء (قانون نامهء) جهان ، در شاهنشاهی سومری {1} "اور" ، در سال 2047 پ.ز.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
در سال 2047 پ.ز. {2} ، "اورنامو" {3} نخستین شاهنشاه کشور شاهنشاهی اور{4} ، دومین چم نامهء (قانون نامهء) جهان را نوشت (1). امروزه ، سفالی پهنک (لوحهء) این چم نامه (قانون نامه) ، در موزهء باستانشناسی استانبول در برابر دید بازدیدکنندگان می باشد (1). یادآوری میشود که تا پیش از سال 1952 زادروزی ، چم نامهء (قانون نامهء) همورابی را نخستین چم نامهء جهان میدانسته اند ؛ ولی با برگردان (ترجمه) شدن نوشتهء این سفالی پهنک بدست ساموئل کرامر {5} ، آشکار شد که چم نامهء (قانون نامهء) "اورنامو" ، پیرامون (حدود) سیصد سال ، کهن تر است .
برگردان ساموئل کرامر از این چم نامه (قانون نامه) ، آشکار می کند که اکدی های سامی نژاد ، توانسته اند پس از تازش خودشان به سومر در سال 2270 پ.ز. {2}، برده داری را با خود به سومر بیاورند ؛ ولی این بدان مینو (معنی) نیست که فراوریشیوهء (شیوهء تولید) خویشفرمائی گرائی {6} ، پس از این تازش بیکاستانه (کاملا) نابود شده باشد ؛ بلکه بدین مینو بوده است که برده داری در کنار خویشفرمائی گرائی همزیستی داشته است .
پژوهشپایه (منبع تحقیق) :
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Code_of_Ur-Nammu
گسترده گوئی های (توضیحات) بیشتر:
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی در پیرامون سال 11000 پ.ز. در "تپه آسیاب" { در پدفراز (جنوب) شهر امروزی کرمانشاه } ؛ و بواژگانی دیگر ، دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ؛ و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 10000 پ.ز. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.ز. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.ز. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 3700 پ.ز. ، خود را در "بلنددشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، سرزمین "پونت – خزر" و "اروپا" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را در این سرزمین ها پدید آوردند . آنها در بلنددشت (فلات) ایران و پیرامون آن ، "پادشاهی ایلام" ، "پادشاهی انشان و پارس" ، "پادشاهی جیرفت" ، "پادشاهی شهر سوخته" و..... را پدید آوردند.
{2}
پ.ز. = پیش از زادروز(قبل از میلاد) .
رونهش (توجه) داشته باشید که این تاریخ ، در سامانهء گاهشناسی کوتاه است ، ولی در پژوهشپایهء (منبع تحقیق) این فرسته (پست) ، و نیز در نوشتار (مقالهء) گسترده گوئی سوم ، گاهشناسی میانه بکار رفته است .
در گسترده گوئی (توضیح) این سامانه باید بگویم که تاریخدانان ، به چرائی هائی (به دلایلی) ، برای شناسائی گاه های (زمان های) رویدادهای سالهای 2270 پ.ز. تا 1531 پ.ز. ، چند سامانهء گاهشناسی را پدید آورده اند ، که از میان آنها دو سامانهء "کوتاه" و "میانی" از همه بیشتر کاربرد دارند . بکار برده شدن این دو سامانهء گاهشناسی ، مایهء (باعث) آن شده است که در کارنگاره ها (نقشه ها) و نوشته ها ، به سالشماره هائی (تاریخ هائی) ناهمسان ، برای یک رویداد ، بر بخوریم ؛ ولی باید دانست که این ناسازگاری ها ، نشانهء نادرست بودن نوشته ها و کارنگاره ها (نقشه ها) نیست ، بلکه نشاندهندهء آنستکه برخی از سامانه "کوتاه" ، و برخی دیگر از سامانهء "میانی" بهره برداری می نمایند . من خودم همیشه ، سامانهء "کوتاه" را بکار می برم . برای آشنائی بیشتر با این سامانه های گاهشناسی ، رهمندساز (لینک) زیر را باز نمائید:
https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_Chronology
{3}
https://en.wikipedia.org/wiki/Ur-Nammu
{4}
https://en.wikipedia.org/wiki/Ur
{5}
https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Noah_Kramer
{6}
خویشفرمائی گرائی ، فرآوریشیوه ای (شیوهء تولیدی) است که در آن ، همهء مردم (بجز کودکان و نوجوانان) ، هم دارای سرمایهء مادی و آروینی (تجربه ای) هستند ؛ و هم کار می کنند و "برده ای" ، "رعیتی" ، و یا "مزدبگیری" را در کارگماری (استخدام) خود ندارند که برایشان کار کنند.
به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، یک خواربارفروش که سرمایهء خود را برای کرایه کردن یک فروشگاه و خرید کالاهای فروشگاهش هزینه می کند ، و خ
۱.۱k
۱۸ آذر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.