تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ناس
فضیلت قرائت این سوره :
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر كه این سوره را به هنگام خواب بخواند، در حرز و پناه خداوند متعال - كه یادش با شكوه و بلند مرتبه باد - است تا این كه شب را به صبح رساند و این سوره، تعویذی از هر درد و ناخوشی و آسیب است و برای هر كس كه آن را بخواند، شفاست.
آیات 1 تا 6 تمام آیات این سوره
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّٰاسِ (١)
بگو: پناه مى برم به پروردگار مردم
مَلِكِ النّٰاسِ (٢)
[به] پادشاه مردم
إِلٰهِ النّٰاسِ (٣)
[به] معبود مردم
مِنْ شَرِّ الْوَسْوٰاسِ الْخَنّٰاسِ (٤)
از زيان وسوسه گر كمين گرفته و پنهان،
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النّٰاسِ (٥)
آنكه همواره در سينه هاى مردم وسوسه مى كند
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّٰاسِ (٦)
از جنّيان و آدميان
نکته ها:
در قرآن، بيش از 300 مرتبه كلمه «قل» آمده كه بسيارى از آنها فرمان خداوند به پيامبر است و در پاسخ مخالفان يا موافقان مى باشد.
كلمه «وسواس» هم به معناى موجود وسوسه گر مى آيد و هم به معناى وسوسه و خطورات و افكار ناروا، ولى در اينجا به معناى وسوسه گر است.
گفتنِ كلمه «اعوذ» براى نجات از خطرات كافى نيست، بلكه بايد در عمل نيز از عوامل خطرساز دورى كرد. وگرنه خانه را در مسير سيل ساختن و نوشتن «اعوذ باللّه من السّيل» بر سر در خانه به منزله مسخره است. كسى كه مى گويد: «اعوذ باللّه»، بايد در عمل نيز از سرچشمه هاى فساد دورى كند.
اول چيزى كه محسوس انسان است، رشد و تكامل و تربيت اوست، «ربّ النّاس» بعد سياست و تدبير و حكومت. «ملك النّاس» و همين كه رشد او بالا رفت عبادت و پرستش است. «اله النّاس»
به كسى بايد پناه برد كه اسرار و وسوسه هاى درونى را مى شناسد. «يعلم خائنة الاعين و ما تخفى الصدور»(282) او از خيانت چشم ها و آنچه سينه ها پنهان مى كند آگاه است.
282) غافر، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ناس
فضیلت قرائت این سوره :
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر كه این سوره را به هنگام خواب بخواند، در حرز و پناه خداوند متعال - كه یادش با شكوه و بلند مرتبه باد - است تا این كه شب را به صبح رساند و این سوره، تعویذی از هر درد و ناخوشی و آسیب است و برای هر كس كه آن را بخواند، شفاست.
آیات 1 تا 6 تمام آیات این سوره
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّٰاسِ (١)
بگو: پناه مى برم به پروردگار مردم
مَلِكِ النّٰاسِ (٢)
[به] پادشاه مردم
إِلٰهِ النّٰاسِ (٣)
[به] معبود مردم
مِنْ شَرِّ الْوَسْوٰاسِ الْخَنّٰاسِ (٤)
از زيان وسوسه گر كمين گرفته و پنهان،
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النّٰاسِ (٥)
آنكه همواره در سينه هاى مردم وسوسه مى كند
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّٰاسِ (٦)
از جنّيان و آدميان
نکته ها:
در قرآن، بيش از 300 مرتبه كلمه «قل» آمده كه بسيارى از آنها فرمان خداوند به پيامبر است و در پاسخ مخالفان يا موافقان مى باشد.
كلمه «وسواس» هم به معناى موجود وسوسه گر مى آيد و هم به معناى وسوسه و خطورات و افكار ناروا، ولى در اينجا به معناى وسوسه گر است.
گفتنِ كلمه «اعوذ» براى نجات از خطرات كافى نيست، بلكه بايد در عمل نيز از عوامل خطرساز دورى كرد. وگرنه خانه را در مسير سيل ساختن و نوشتن «اعوذ باللّه من السّيل» بر سر در خانه به منزله مسخره است. كسى كه مى گويد: «اعوذ باللّه»، بايد در عمل نيز از سرچشمه هاى فساد دورى كند.
اول چيزى كه محسوس انسان است، رشد و تكامل و تربيت اوست، «ربّ النّاس» بعد سياست و تدبير و حكومت. «ملك النّاس» و همين كه رشد او بالا رفت عبادت و پرستش است. «اله النّاس»
به كسى بايد پناه برد كه اسرار و وسوسه هاى درونى را مى شناسد. «يعلم خائنة الاعين و ما تخفى الصدور»(282) او از خيانت چشم ها و آنچه سينه ها پنهان مى كند آگاه است.
282) غافر، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۰۳
۲۲ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.