{% if state.amp %} {% else %} {% endif %}

۱۰. چرا دیوان محاسبات داریم، اما دیوان عدالت توزیعی نداری

۱۰. چرا دیوان محاسبات داریم، اما دیوان عدالت توزیعی نداریم؟

⚖️✨ دیوان محاسبات هست؛ دیوان عدالت توزیعی کجاست؟ ✨⚖️

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

🧾 ۱. دیوان محاسبات می‌سنجد پول «کجا» و «چگونه» خرج شده؛

اما کسی الزام‌آور نمی‌سنجد

این خرج تا چه حد عادلانه توزیع شده است.

🏛 ۲. در معماری فعلی، انضباطِ مالی نهاد دارد،

اما انضباطِ عدالتِ توزیعی

نهاد مستقل و متمرکز ندارد.

📊 ۳. ممکن است هزینه‌کرد از نظر قانونی درست باشد،

اما از نظر توزیعِ منفعت،

شکاف را عمیق‌تر کرده باشد.

👁 ۴. یعنی نظام، «صحتِ خرج» را می‌بیند،

اما «عدالتِ اثر» را نه.

📌 ۵. عدالت توزیعی میان بودجه، مالیات،

یارانه، خدمات عمومی و توسعهٔ منطقه‌ای

پخش شده و بی‌داور مانده است.

🔍 ۶. نبودِ نهادِ سنجشِ عدالتِ توزیعی

یعنی فقدانِ مرجعِ رسمی برای این پرسش که:

«چه کسی بیشتر بهره برد و چه کسی عقب ماند».

📏 ۷. اگر دیوانی برای عدالت توزیعی باشد،

باید نابرابریِ اثرِ سیاست‌ها را

به‌صورت مستمر، منطقه‌ای و طبقاتی اندازه بگیرد.

🏗 ۸. مسئله این نیست که حسابرسی داریم و عدالت نداریم؛

مسئله این است که در ساخت قدرت،

«ترازِ توزیعِ منفعت عمومی»

هنوز نهاد نشده است.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

✍️ بهرام محمدی

واضعِ پارادایمِ «حَد» در معماری قدرت

🜁 @bmlimit 🜁

wisgoon.com/bmlimit

#تراز_معیشت #هندسه_حد #پارادایم_حد #عدالت_توزیعی #دیوان_محاسبات #شکاف_طبقاتی #سفره_مردم #کرامت_انسانی #بهرام_محمدی
دیدگاه ها (۰)

🇧🇾 لوکاشنکو: ارمنستان مراقب باشد «اوکراین» تکرار نشود | 🟨 ر...

لاکچری یعنی :

افسوس که اقتصاد کشور متولی ندارد

شیون تیغدار بهرام محمدی

۱۱. چرا سازمان بازرسی کل کشور داریم، اما سازمان بازرسی کیفیت...

مرگ امید نوجوانها

در حال بارگزاری

خطا در دریافت مطلب های مرتبط