بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
به عنوان مثال: حقیقت کتمان آیات الهی و فروش آنها برای لقمهای بیشتر و چربتر، آتش است و در قیامت این حقیقت، بیرون میریزد و روی باطنیاش آشکار میگردد: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - كسانى كه كتمان مىكنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده، و آن را به بهاى كمى مىفروشند، آنها جز آتش چيزى نمى خورند؛ و هدايا و اموالى كه از اين رهگذر به دست مى آورند،در حقيقت آتش سوزانى است و خداوند، روز قيامت، با آنها سخن نمىگويد؛ و آنان را پاكيزه نمىكند؛ و براى آنها عذاب درد ناكى است.(سوره بقره آیه 174)
جزای محق و مظلوم :بنابراین، جزای مجرم، به خاطر تلافی و سود رساندن به مُحق، مظلوم و صاحب حق نمیباشد،بلکه جزا و نتیجۀ عملکرد خودش می باشد.
ثواب پاداش مؤمنی که مُحق،مظلوم و صاحب حق میباشد را نیز با جزای مجرم نمی دهند، بلکه اجر و پاداش مضاعفی است که بابت ایمان، تقوا، عمل صالح، صبر و مجاهدتش در راه بندگی خدا به او میدهند:
إِنَّهُ كانَ فَريقٌ مِنْ عِبادي يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمين گروهى از بندگانم مى گفتند: پروردگارا! ما ايمان آورديم؛ ما را بيامرز و بر ما رحم كن؛ و تو بهترين رحم كنندگانى.(109)
فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ ذِكْري وَ كُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ - امّا شما آنها را به باد مسخره گرفتيد تا اين عمل شما را از ياد من غافل كرد و شما به آنان مى خنديديد!(110)
إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ - ولى من امروز آنها را بخاطر صبر و استقامت شان پاداش دادم؛ آنها پيروز و رستگارند!(111)(سوره مؤمنون آیه 109 تا 111)
دقت شود که نمیفرماید: به خاطر مسخره کردن یا آزار کفار و ظالمان، به آنها پاداش می دهم؛ بلکه میفرماید: به خاطر صبر، استقامت و پایداریشان به آنها پاداش میدهم.
بنابراین، اگر چه قیامت ؛ يَوْمُ التَّغَابُنِ - روز پشیمانی- و نیز ؛ يَوْمَ الْحَسْرَةِ - روز حسرت خوردن- نیز هست، اما فرد مؤمن، صالح و صابر را به خاطر دماغ سوخته دادن به کافر، فاسد و مجرم به بهشت نمیبرند و عذاب آنها نیز برای فایده بردن صاحب حق نمیباشد، بلکه هر کسی به نتیجه و سزای اعمال خودش میرسد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
به عنوان مثال: حقیقت کتمان آیات الهی و فروش آنها برای لقمهای بیشتر و چربتر، آتش است و در قیامت این حقیقت، بیرون میریزد و روی باطنیاش آشکار میگردد: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - كسانى كه كتمان مىكنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده، و آن را به بهاى كمى مىفروشند، آنها جز آتش چيزى نمى خورند؛ و هدايا و اموالى كه از اين رهگذر به دست مى آورند،در حقيقت آتش سوزانى است و خداوند، روز قيامت، با آنها سخن نمىگويد؛ و آنان را پاكيزه نمىكند؛ و براى آنها عذاب درد ناكى است.(سوره بقره آیه 174)
جزای محق و مظلوم :بنابراین، جزای مجرم، به خاطر تلافی و سود رساندن به مُحق، مظلوم و صاحب حق نمیباشد،بلکه جزا و نتیجۀ عملکرد خودش می باشد.
ثواب پاداش مؤمنی که مُحق،مظلوم و صاحب حق میباشد را نیز با جزای مجرم نمی دهند، بلکه اجر و پاداش مضاعفی است که بابت ایمان، تقوا، عمل صالح، صبر و مجاهدتش در راه بندگی خدا به او میدهند:
إِنَّهُ كانَ فَريقٌ مِنْ عِبادي يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمين گروهى از بندگانم مى گفتند: پروردگارا! ما ايمان آورديم؛ ما را بيامرز و بر ما رحم كن؛ و تو بهترين رحم كنندگانى.(109)
فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ ذِكْري وَ كُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ - امّا شما آنها را به باد مسخره گرفتيد تا اين عمل شما را از ياد من غافل كرد و شما به آنان مى خنديديد!(110)
إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ - ولى من امروز آنها را بخاطر صبر و استقامت شان پاداش دادم؛ آنها پيروز و رستگارند!(111)(سوره مؤمنون آیه 109 تا 111)
دقت شود که نمیفرماید: به خاطر مسخره کردن یا آزار کفار و ظالمان، به آنها پاداش می دهم؛ بلکه میفرماید: به خاطر صبر، استقامت و پایداریشان به آنها پاداش میدهم.
بنابراین، اگر چه قیامت ؛ يَوْمُ التَّغَابُنِ - روز پشیمانی- و نیز ؛ يَوْمَ الْحَسْرَةِ - روز حسرت خوردن- نیز هست، اما فرد مؤمن، صالح و صابر را به خاطر دماغ سوخته دادن به کافر، فاسد و مجرم به بهشت نمیبرند و عذاب آنها نیز برای فایده بردن صاحب حق نمیباشد، بلکه هر کسی به نتیجه و سزای اعمال خودش میرسد.(ادامه دارد...)
۴۰۱
۱۸ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.