1/آیا قرآن کتاب علمی است و آیا همهی علوم بشری در قرآن وج
1/آیا قرآن کتاب علمی است و آیا همهی علوم بشری در قرآن وجود دارد؟
پاسخ: در این مورد سه دیدگاه عمده وجود دارد که بصورت مختصر بدانها اشاره میکنیم و دلایل آنها را مورد بررسی قرار میدهیم:
دیدگاه اول: همه علوم بشری در قرآن وجود دارد:
این اندیشه برای اولین بار در کتاب «احیاء العلوم» و «جواهر القرآن» ابو حامد غزالی (م 505 ق) مطرح شده است. او سعی کرد نشان دهد همهی علوم را میتوان از قرآن استخراج کرد. او مینویسد:
«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضیح میدهد و این علوم بینهایت است و در قرآن به اصول و کلیات (مجامع) آنها اشاره شده است.»
سپس ابو الفضل المرسی (655- 570 ق) صاحب کتاب «التفسیر» این دیدگاه را بصورت افراطی میپذیرد و میگوید: «همهی علوم اولین و آخرین در قرآن وجود دارد.»
آنگاه بدر الدین زرکشی (م 764 ق) در «البرهان» این نظریه را میپذیرد.
و پس از او جلال الدین سیوطی (م 911 ق) در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» و «الاکلیل فی استنباط التنزیل» با پذیرفتن دیدگاههای غزالی و المرسی آن را تقویت میکند.
و مرحوم فیض کاشانی (م 1091 ق) هم در مقدمهی تفسیر «صافی» این دیدگاه را به صورت خاصی در قسمتی از علوم میپذیرد.
این دیدگاه در عصر جدید هم با پیشرفت علوم تقویت شد و کسانی مثل طنطاوی جوهری (متولد 1862 م) در تفسیر مشهور «الجواهر فی تفسیر القرآن» سعی کرد تا بسیاری از علوم جدید را به قرآن نسبت دهد.
و جدیدترین تمایل نسبت به این نظریه از طرف شخصی بنام رضا نیازمند در سال گذشته (1375 ش) اظهار شد که در مقالهای نوشت:
«کسی که قرآن را قبول داشته باشد، باید قبول کند که مطالب آن شامل کلیه علوم هم هست و در آن هر چیز بر اساس دانش تفصیل داده شده است.»
منبع: کناب پرسش های قرآنی جوانان/محمدعلی رضائی
#قرآن#قرآن_کریم#نکته ها_و_پیام های_قرآنی#مصحف#استاد_قرائتی#اسلام#شیعه#تفسیر#تفسیر_نور#کتاب_خدا#أیات#آیه#سوره#پیام#پیام_قرآن#پرسش_قرآنی#
پاسخ: در این مورد سه دیدگاه عمده وجود دارد که بصورت مختصر بدانها اشاره میکنیم و دلایل آنها را مورد بررسی قرار میدهیم:
دیدگاه اول: همه علوم بشری در قرآن وجود دارد:
این اندیشه برای اولین بار در کتاب «احیاء العلوم» و «جواهر القرآن» ابو حامد غزالی (م 505 ق) مطرح شده است. او سعی کرد نشان دهد همهی علوم را میتوان از قرآن استخراج کرد. او مینویسد:
«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضیح میدهد و این علوم بینهایت است و در قرآن به اصول و کلیات (مجامع) آنها اشاره شده است.»
سپس ابو الفضل المرسی (655- 570 ق) صاحب کتاب «التفسیر» این دیدگاه را بصورت افراطی میپذیرد و میگوید: «همهی علوم اولین و آخرین در قرآن وجود دارد.»
آنگاه بدر الدین زرکشی (م 764 ق) در «البرهان» این نظریه را میپذیرد.
و پس از او جلال الدین سیوطی (م 911 ق) در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» و «الاکلیل فی استنباط التنزیل» با پذیرفتن دیدگاههای غزالی و المرسی آن را تقویت میکند.
و مرحوم فیض کاشانی (م 1091 ق) هم در مقدمهی تفسیر «صافی» این دیدگاه را به صورت خاصی در قسمتی از علوم میپذیرد.
این دیدگاه در عصر جدید هم با پیشرفت علوم تقویت شد و کسانی مثل طنطاوی جوهری (متولد 1862 م) در تفسیر مشهور «الجواهر فی تفسیر القرآن» سعی کرد تا بسیاری از علوم جدید را به قرآن نسبت دهد.
و جدیدترین تمایل نسبت به این نظریه از طرف شخصی بنام رضا نیازمند در سال گذشته (1375 ش) اظهار شد که در مقالهای نوشت:
«کسی که قرآن را قبول داشته باشد، باید قبول کند که مطالب آن شامل کلیه علوم هم هست و در آن هر چیز بر اساس دانش تفصیل داده شده است.»
منبع: کناب پرسش های قرآنی جوانان/محمدعلی رضائی
#قرآن#قرآن_کریم#نکته ها_و_پیام های_قرآنی#مصحف#استاد_قرائتی#اسلام#شیعه#تفسیر#تفسیر_نور#کتاب_خدا#أیات#آیه#سوره#پیام#پیام_قرآن#پرسش_قرآنی#
۱.۳k
۱۴ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.