بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
دقت شود که چاره یا به تعبیر دیگری راه کار،با اسباب و وسائل متناسب محقق میگردد.
به عنوان مثال عدهای که شاهد عذاب الهی به اقوام گذشته بودند، میرفتند در غارها خانه میساختند و گمان میکردند که اینجا از عذاب الهی محفوظ می مانند و بدین ترتیب به خدا نیرنگ زدهاند، خدا هم چاره آنها را از جای دیگری میفرستاد که فکرش را هم نمیکردند وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ.
به عنوان مثال زلزله،طوفان و این همان پاسخ مکربه معنای نیرنگ بامکر دیگری به معنای تدبیر است.
ج) - انسان تدبیر میکند، خدا هم که مدبر الامور است تدبیر میکند. اما انسان چون از سویی جاهل است و از سوی دیگر مالکیتی ندارد، در تدبیرش دست به نیرنگ میزند، اما خداوند متعال که علیم و مالک المُلک است، نیازی به نیرنگ ندارد، بلکه نیرنگ مکاران را با تدبیر خود پاسخ میدهد.
پس، مکر خدا، به راهکارهای مجازات مکاران گفته میشود و منشأ مکر خداوند متعال نیز تدبیر مبتنی بر علم و مالکیت او بر بندگان است که بر اساس این تدبیر، انسانی که به عصیان و حیله گری در برابر خدا پرداخته، مجازات می نماید.
آیه 99 سوره اعراف میافزاید: أفأمِنوا مَکرَ اللهِ فَلا یَأمَنُ مَکرَ اللهِ إلّا القَومُ الخاسِرونَ - مکر از سوی خداوند تعالی، فقط به صورت مجازات و کیفر دادن صحیح است. بدین ترتیب که کسی معصیت کند و در پی آن خداوند او را به طوری یا از جایی که نمیداند، مؤاخذه نماید یا کاری کند که او را به سوی عذاب سوق دهد و او خود متوجه نشود.
دقت شود که گاه ممکن است خداوند متعال عذابش را از راه ازدیاد نعمت بفرستد، لذا بنده کافر و مکار گمان میکند که حیله کرده و اوضاع خوبی دارد، درحالی که همان نعمتها گرفتارش خواهد کرد و او نمیداند. لذا به آن مکر خدا گفته میشود.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
دقت شود که چاره یا به تعبیر دیگری راه کار،با اسباب و وسائل متناسب محقق میگردد.
به عنوان مثال عدهای که شاهد عذاب الهی به اقوام گذشته بودند، میرفتند در غارها خانه میساختند و گمان میکردند که اینجا از عذاب الهی محفوظ می مانند و بدین ترتیب به خدا نیرنگ زدهاند، خدا هم چاره آنها را از جای دیگری میفرستاد که فکرش را هم نمیکردند وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ.
به عنوان مثال زلزله،طوفان و این همان پاسخ مکربه معنای نیرنگ بامکر دیگری به معنای تدبیر است.
ج) - انسان تدبیر میکند، خدا هم که مدبر الامور است تدبیر میکند. اما انسان چون از سویی جاهل است و از سوی دیگر مالکیتی ندارد، در تدبیرش دست به نیرنگ میزند، اما خداوند متعال که علیم و مالک المُلک است، نیازی به نیرنگ ندارد، بلکه نیرنگ مکاران را با تدبیر خود پاسخ میدهد.
پس، مکر خدا، به راهکارهای مجازات مکاران گفته میشود و منشأ مکر خداوند متعال نیز تدبیر مبتنی بر علم و مالکیت او بر بندگان است که بر اساس این تدبیر، انسانی که به عصیان و حیله گری در برابر خدا پرداخته، مجازات می نماید.
آیه 99 سوره اعراف میافزاید: أفأمِنوا مَکرَ اللهِ فَلا یَأمَنُ مَکرَ اللهِ إلّا القَومُ الخاسِرونَ - مکر از سوی خداوند تعالی، فقط به صورت مجازات و کیفر دادن صحیح است. بدین ترتیب که کسی معصیت کند و در پی آن خداوند او را به طوری یا از جایی که نمیداند، مؤاخذه نماید یا کاری کند که او را به سوی عذاب سوق دهد و او خود متوجه نشود.
دقت شود که گاه ممکن است خداوند متعال عذابش را از راه ازدیاد نعمت بفرستد، لذا بنده کافر و مکار گمان میکند که حیله کرده و اوضاع خوبی دارد، درحالی که همان نعمتها گرفتارش خواهد کرد و او نمیداند. لذا به آن مکر خدا گفته میشود.(پایان)
۴۱۹
۲۲ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.