تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره روم
آیه 24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَطَمَعاً وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (24)
ترجمه :
و از نشانه هاى الهى آن است كه برق (آسمان) را كه مايه بيم و اميد است به شما نشان مى دهد و از آسمان، آبى مى فرستد كه زمين را بعد از مردنش زنده مى كند، همانا در اين امر براى گروهى كه مى انديشند نشانه هايى قطعى است.
نکته ها:
در اين آيه و آيات قبل، چهار تعبير به چشم مى خورد: «يتفكّرون»، «للعالمين»، «يسمعون» و «يعقلون».
براى عملى شدن اين چهار تعبير، چهار مرحله طبيعى بيان شده است:
. انسان در آغاز، فكر مى كند. «يتفكّرون»
. سپس مى فهمد و عالم مى شود. «للعالمين»
. كسى كه آگاه شد، حرف ها را با دقّت گوش مى دهد و نكته سنجى مى كند. «يسمعون»
. در اثر شنيدن عميق، به تعّقل و انديشيدن مى رسد. «يعقلون»
پیامها :
- بيم و اميد، در كنار هم سازنده است. «خوفاً و طمعاً»
- برقِ آسمان، بارش و سبز شدن زمين تصادفى نيست، بلكه بر اساس يك برنامه دقيق و حساب شده است. «البرق... ينزّل... فيُحى»
- نظام آفرينش، بر اساس اسباب و علل پايه ريزى شده است. «فيُحيى به»
- پائيز و بهار، ريزش و رويش گياهان، از نشانه هاى قدرت خداوند در آفرينش است. «فيحيى به الارض بعد موتها»
- خداشناسى بايد بر اساس علم و فكر و تعقّل باشد. «لايات لقوم يعقلون»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره روم
آیه 24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَطَمَعاً وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (24)
ترجمه :
و از نشانه هاى الهى آن است كه برق (آسمان) را كه مايه بيم و اميد است به شما نشان مى دهد و از آسمان، آبى مى فرستد كه زمين را بعد از مردنش زنده مى كند، همانا در اين امر براى گروهى كه مى انديشند نشانه هايى قطعى است.
نکته ها:
در اين آيه و آيات قبل، چهار تعبير به چشم مى خورد: «يتفكّرون»، «للعالمين»، «يسمعون» و «يعقلون».
براى عملى شدن اين چهار تعبير، چهار مرحله طبيعى بيان شده است:
. انسان در آغاز، فكر مى كند. «يتفكّرون»
. سپس مى فهمد و عالم مى شود. «للعالمين»
. كسى كه آگاه شد، حرف ها را با دقّت گوش مى دهد و نكته سنجى مى كند. «يسمعون»
. در اثر شنيدن عميق، به تعّقل و انديشيدن مى رسد. «يعقلون»
پیامها :
- بيم و اميد، در كنار هم سازنده است. «خوفاً و طمعاً»
- برقِ آسمان، بارش و سبز شدن زمين تصادفى نيست، بلكه بر اساس يك برنامه دقيق و حساب شده است. «البرق... ينزّل... فيُحى»
- نظام آفرينش، بر اساس اسباب و علل پايه ريزى شده است. «فيُحيى به»
- پائيز و بهار، ريزش و رويش گياهان، از نشانه هاى قدرت خداوند در آفرينش است. «فيحيى به الارض بعد موتها»
- خداشناسى بايد بر اساس علم و فكر و تعقّل باشد. «لايات لقوم يعقلون»
۸۱۲
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.