چرا به زيارت اربعين توصيه شده است؟
چرا به زيارت اربعين توصيه شده است؟
در قرآن توصيه شده است که مومنان ايام الله را ياد آور شوند تا اين روزهاي بزرگ الهي فراموش نشود. اربعين در تداوم واقعه کربلا است؛ از اين رو براي پاس داشتن روز عاشورا که از اعظم ايام الله است در روز اربعين عاشقان حسيني با حرکت امام حسين (ع) تجديد عهد مي کنند و اين تجديد عهد را در بهترين وجه خود يعني رفتن به زيارت کربلا ابراز مي نمايند.
از اين روست که در روايت امام حسن عسکري عليه السلام، زيارت کردن امام حسين (ع) در روز اربعين را از علائم مومن دانسته اند. امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چيز از نشانههاى مومن است. گزاردن پنجاه و يك ركعت نماز واجب و نافله و زيارت اربعين و انگشتر در دست راست كردن و پيشانى بر خاك ساييدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم. [1]
يکي از دلايلي که باعث شده اين روز، روز مخصوص زيارتي امام حسين (ع) باشد اين است که در اين روز سر مقدس حضرت به بدن شريفش ملحق شد. "سيد مرتضى در بعضى از مسائل خود فرموده: سر مقدس امام حسين (ع) از شام به كربلا برگشت و به بدن مباركش ملحق شد. طوسى فرمود: زيارت اربعين از همان است. [2]
اولين احياکنندگان اربعين عاشورا چه کساني بودند؟
در برخي نقل ها آمده است که اولين زائر امام حسين (ع) جابر بن عبدالله انصاري از صحابي جليل القدر رسول خدا صلي الله عليه و آله بوده است که به همراه عطيه در روز اربعين شهادت امام به کربلا آمد و حضرت را زيارت نمود.
سنت زيارت اربعين توسط اهل بيت عليهم السلام احياء شده است و شيعيان به تبعيت از ايشان هر ساله به زيارت قبر حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) مي روند و الا زيارت جابر هر چند از اصحاب پيامبر خداست اما موجب ترغيب به خصوص شيعيان نمي توانست باشد. بلکه نگاه مومنان به سيره عملي اهل بيت عليهم السلام بوده است و نه کس ديگر
عَنْ عَطِيَّةَ الْعَوْفِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ زَائِرَيْنِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهماالسلام فَلَمَّا وَرَدْنَا كَرْبَلَاء.. [3]
عطية بن سعد بن جنادة العوفى از علماي بزرگ زمان خود است که در مورد او گفته شده است "انه أول من زار الحسين (ع) مع جابر الأنصاري.» [4] اولين کسي است که با جابر، امام حسين (ع) را زيارت کرد.
عطيه عوفى گويد: همراه جابر بن عبد اللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين (ع) بيرون شديم، هنگامى كه وارد كربلا شديم جابر به نزديك شط فرات رفت و غسل نمود، بعد لنگى به كمر بست و پارچهاى را هم به دوش افكند، و كيسهاى بيرون آورد و مقدارى سعد بر خود پاشيد. پس در حالى كه مشغول ذكر خداوند بود به طرف قبر حركت كرد هنگامى كه نزديك قبر رسيد گفت: دست مرا بالاى قبر بگذاريد، من هم دست او را روى قبر نهادم او از حال رفت و بىهوش گرديد من مقدارى آب به صورت او پاشيدم و او به حال آمد. بعد از اين گفت: اى حسين، و سه بار اين كلمه را تكرار كردند و بعد گفت: دوست جواب دوست را نمىدهد، سپس گفت:
چگونه جواب مرا بدهى كه سرت را از بدنت جدا كردهاند و رگهايت را قطع نمودهاند، من گواهى مىدهم كه تو فرزند پيامبران هستى و فرزند سرور مومنان مىباشى. اى حسين تو با تقوى هم پيمان بودى و ريشه هدايت به شمار مىرفتى، تو پنجمين نفر از اصحاب كسا هستى، تو فرزند سيد نقباء مىباشى، تو فرزند فاطمه زهرائى... [5]
همچنين زيارت اهل بيت (ع)در اولين اربعين نيز نقل شده است، هر چند در اينکه ايشان در اولين اربعين به کربلا رفته اند يا اربعين سال بعد اختلاف است اما آنجه داراي اهميت است اين است که سنت زيارت اربعين توسط اهل بيت (ع) احياء شده است و شيعيان به تبعيت از ايشان هر ساله به زيارت قبر حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) مي روند و الا زيارت جابر هر چند از اصحاب پيامبر خداست اما موجب ترغيب به خصوص شيعيان نمي توانست باشد. بلکه نگاه مومنان به سيره عملي اهل بيت عليهم السلام بوده است و نه کس ديگر.
در نقل ديگر گفته شده است که عبدالله حرّ جعفي که از ياري امام در کربلا دريغ ورزيد بعد از ديدار با عبيدالله بن زياد به سمت کربلا حرکت کرد و در رساي امام به نوحه سرايي پرداخت.
اولين زائر كوفى بر مزار سيد شهيدان
[عبيدالله بن حر از كوفه] خارج شد و به كربلا آمد و در آنجا [اشعارى به اين مضمون] گفت:
- فرمانده خيانتكار، فرزند خيانت پيشه به من مىگويد چرا تو با آن شهيد ]فرزند فاطمه] جنگ نكردى؟!- آرى، پشيمانم كه چرا او را يارى نكردهام، بلى هر شخصى كه [به موقع] توفيق نيابد، پشيمان خواهد گرديد.
- من از اينكه از حاميانش نبودهام حسرتى در خود احساس مىكنم كه هرگز از من جدا نخواهد شد.
- خدا روان كسانى را كه در نصرتش كمر همت بستهاند از باران [رحمت خويش] همواره سيراب گرداند.
- اكنون ك
در قرآن توصيه شده است که مومنان ايام الله را ياد آور شوند تا اين روزهاي بزرگ الهي فراموش نشود. اربعين در تداوم واقعه کربلا است؛ از اين رو براي پاس داشتن روز عاشورا که از اعظم ايام الله است در روز اربعين عاشقان حسيني با حرکت امام حسين (ع) تجديد عهد مي کنند و اين تجديد عهد را در بهترين وجه خود يعني رفتن به زيارت کربلا ابراز مي نمايند.
از اين روست که در روايت امام حسن عسکري عليه السلام، زيارت کردن امام حسين (ع) در روز اربعين را از علائم مومن دانسته اند. امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چيز از نشانههاى مومن است. گزاردن پنجاه و يك ركعت نماز واجب و نافله و زيارت اربعين و انگشتر در دست راست كردن و پيشانى بر خاك ساييدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم. [1]
يکي از دلايلي که باعث شده اين روز، روز مخصوص زيارتي امام حسين (ع) باشد اين است که در اين روز سر مقدس حضرت به بدن شريفش ملحق شد. "سيد مرتضى در بعضى از مسائل خود فرموده: سر مقدس امام حسين (ع) از شام به كربلا برگشت و به بدن مباركش ملحق شد. طوسى فرمود: زيارت اربعين از همان است. [2]
اولين احياکنندگان اربعين عاشورا چه کساني بودند؟
در برخي نقل ها آمده است که اولين زائر امام حسين (ع) جابر بن عبدالله انصاري از صحابي جليل القدر رسول خدا صلي الله عليه و آله بوده است که به همراه عطيه در روز اربعين شهادت امام به کربلا آمد و حضرت را زيارت نمود.
سنت زيارت اربعين توسط اهل بيت عليهم السلام احياء شده است و شيعيان به تبعيت از ايشان هر ساله به زيارت قبر حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) مي روند و الا زيارت جابر هر چند از اصحاب پيامبر خداست اما موجب ترغيب به خصوص شيعيان نمي توانست باشد. بلکه نگاه مومنان به سيره عملي اهل بيت عليهم السلام بوده است و نه کس ديگر
عَنْ عَطِيَّةَ الْعَوْفِيِّ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ زَائِرَيْنِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهماالسلام فَلَمَّا وَرَدْنَا كَرْبَلَاء.. [3]
عطية بن سعد بن جنادة العوفى از علماي بزرگ زمان خود است که در مورد او گفته شده است "انه أول من زار الحسين (ع) مع جابر الأنصاري.» [4] اولين کسي است که با جابر، امام حسين (ع) را زيارت کرد.
عطيه عوفى گويد: همراه جابر بن عبد اللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين (ع) بيرون شديم، هنگامى كه وارد كربلا شديم جابر به نزديك شط فرات رفت و غسل نمود، بعد لنگى به كمر بست و پارچهاى را هم به دوش افكند، و كيسهاى بيرون آورد و مقدارى سعد بر خود پاشيد. پس در حالى كه مشغول ذكر خداوند بود به طرف قبر حركت كرد هنگامى كه نزديك قبر رسيد گفت: دست مرا بالاى قبر بگذاريد، من هم دست او را روى قبر نهادم او از حال رفت و بىهوش گرديد من مقدارى آب به صورت او پاشيدم و او به حال آمد. بعد از اين گفت: اى حسين، و سه بار اين كلمه را تكرار كردند و بعد گفت: دوست جواب دوست را نمىدهد، سپس گفت:
چگونه جواب مرا بدهى كه سرت را از بدنت جدا كردهاند و رگهايت را قطع نمودهاند، من گواهى مىدهم كه تو فرزند پيامبران هستى و فرزند سرور مومنان مىباشى. اى حسين تو با تقوى هم پيمان بودى و ريشه هدايت به شمار مىرفتى، تو پنجمين نفر از اصحاب كسا هستى، تو فرزند سيد نقباء مىباشى، تو فرزند فاطمه زهرائى... [5]
همچنين زيارت اهل بيت (ع)در اولين اربعين نيز نقل شده است، هر چند در اينکه ايشان در اولين اربعين به کربلا رفته اند يا اربعين سال بعد اختلاف است اما آنجه داراي اهميت است اين است که سنت زيارت اربعين توسط اهل بيت (ع) احياء شده است و شيعيان به تبعيت از ايشان هر ساله به زيارت قبر حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) مي روند و الا زيارت جابر هر چند از اصحاب پيامبر خداست اما موجب ترغيب به خصوص شيعيان نمي توانست باشد. بلکه نگاه مومنان به سيره عملي اهل بيت عليهم السلام بوده است و نه کس ديگر.
در نقل ديگر گفته شده است که عبدالله حرّ جعفي که از ياري امام در کربلا دريغ ورزيد بعد از ديدار با عبيدالله بن زياد به سمت کربلا حرکت کرد و در رساي امام به نوحه سرايي پرداخت.
اولين زائر كوفى بر مزار سيد شهيدان
[عبيدالله بن حر از كوفه] خارج شد و به كربلا آمد و در آنجا [اشعارى به اين مضمون] گفت:
- فرمانده خيانتكار، فرزند خيانت پيشه به من مىگويد چرا تو با آن شهيد ]فرزند فاطمه] جنگ نكردى؟!- آرى، پشيمانم كه چرا او را يارى نكردهام، بلى هر شخصى كه [به موقع] توفيق نيابد، پشيمان خواهد گرديد.
- من از اينكه از حاميانش نبودهام حسرتى در خود احساس مىكنم كه هرگز از من جدا نخواهد شد.
- خدا روان كسانى را كه در نصرتش كمر همت بستهاند از باران [رحمت خويش] همواره سيراب گرداند.
- اكنون ك
- ۳.۵k
- ۲۱ آذر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۷)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط