🕋 روزی یک آیه از قرآن کریم 🕋
🕋 روزی یک آیه از #قرآن_کریم 🕋
وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ )افراد با تقوا) کسانی هستند که هرگاه کار زشتی انجام دهند و یا به خویشتن ستم کنند، خدا را یاد کرده و برای گناهان خود استغفار میکنند. و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کردهاند، پافشاری ندارند.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها :
بعضی مُفسِّران، مُراد از «فاحشه» را زنا و مراد از «ظلم» را سایر گناهان دانستهاند و بعضی دیگر مراد از «فاحشه» را گناهان کبیره و «ظلم» را گناهان صغیره دانستهاند. در روایات میخوانیم که بیتوجّهی به گناهان گذشته و ترک توبه از آنها، به منزلهی اصرار بر گناه است. «هو ان یذنب الذنب فلایستغفر اللّه ولایحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار»
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی این آیه نازل شد، ابلیس همهی یاران خود را جمع کرد و از آنان چارهجویی کرد. شیاطین پیشنهاداتی دادند که پذیرفته نشد، وَسواس خَنّاس گفت: من چارهی آن را میدانم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده میدهم و به آرزوها گرفتارشان میکنم تا دچار گناه شوند و وقتی گرفتار شدند، توبه و استغفار را از یاد آنها میبرم.
پیام ها :
1- گاهی از افراد مُتّقی نیز گناه صادر میشود. «لِلْمُتَّقِینَ ... الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً»
2- خطرناکتر از انجام گناه، غفلت از گناه و بیتوجّهی به زشتی آن است. مُتّقین اگر هم گناه کنند، بلافاصله استغفار میکنند. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
3- نشانهی تقوا، توبه از گناه است. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
4- یاد خدا، رَمز توبه است. «ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
5- تا یاد خدا در دل گناهکار زنده است، میتواند در مَدار مُتّقین وارد شود. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ»
6- گناه، ظلم به خویشتن است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ»
7- تنها خداوند است که گناهان را میبخشد. «وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ»
8- مُتّقی کسی است که اصرار بر گناه نداشته باشد. زیرا اصرار بر گناه، نشانهی سبک شمردن آن و غفلت از یاد خداست. «وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا»
9- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محرومیّت از مغفرت الهی است. «وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا»
• منبع : تفسیر نور حجه الاسلام محسن قرائتی . جلد 1 . ص 610
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 135
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7754
@srazsaveh
وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ )افراد با تقوا) کسانی هستند که هرگاه کار زشتی انجام دهند و یا به خویشتن ستم کنند، خدا را یاد کرده و برای گناهان خود استغفار میکنند. و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کردهاند، پافشاری ندارند.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها :
بعضی مُفسِّران، مُراد از «فاحشه» را زنا و مراد از «ظلم» را سایر گناهان دانستهاند و بعضی دیگر مراد از «فاحشه» را گناهان کبیره و «ظلم» را گناهان صغیره دانستهاند. در روایات میخوانیم که بیتوجّهی به گناهان گذشته و ترک توبه از آنها، به منزلهی اصرار بر گناه است. «هو ان یذنب الذنب فلایستغفر اللّه ولایحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار»
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی این آیه نازل شد، ابلیس همهی یاران خود را جمع کرد و از آنان چارهجویی کرد. شیاطین پیشنهاداتی دادند که پذیرفته نشد، وَسواس خَنّاس گفت: من چارهی آن را میدانم! گفتند: چگونه؟ گفت: به آنها وعده میدهم و به آرزوها گرفتارشان میکنم تا دچار گناه شوند و وقتی گرفتار شدند، توبه و استغفار را از یاد آنها میبرم.
پیام ها :
1- گاهی از افراد مُتّقی نیز گناه صادر میشود. «لِلْمُتَّقِینَ ... الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً»
2- خطرناکتر از انجام گناه، غفلت از گناه و بیتوجّهی به زشتی آن است. مُتّقین اگر هم گناه کنند، بلافاصله استغفار میکنند. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
3- نشانهی تقوا، توبه از گناه است. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
4- یاد خدا، رَمز توبه است. «ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا»
5- تا یاد خدا در دل گناهکار زنده است، میتواند در مَدار مُتّقین وارد شود. «إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً ... ذَکَرُوا اللَّهَ»
6- گناه، ظلم به خویشتن است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ»
7- تنها خداوند است که گناهان را میبخشد. «وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ»
8- مُتّقی کسی است که اصرار بر گناه نداشته باشد. زیرا اصرار بر گناه، نشانهی سبک شمردن آن و غفلت از یاد خداست. «وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا»
9- اصرار آگاهانه بر گناه، سبب محرومیّت از مغفرت الهی است. «وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا»
• منبع : تفسیر نور حجه الاسلام محسن قرائتی . جلد 1 . ص 610
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 135
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7754
@srazsaveh
۳.۳k
۲۸ خرداد ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.