تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
آیات 59 تا 60 آخرین آیات این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحٰابِهِمْ فَلاٰ يَسْتَعْجِلُونِ (٥٩)
پس براى كسانى [از قوم تو] كه ستم ورزيدند، سهمى از عذاب است مانند سهم هم مسلكانشان از امت هاى پيشين، بنابراين شتاب در آمدن آن را نخواهند
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ (٦٠)
پس واى بر كسانى كه كافر شدند از آن روزشان كه به آن وعده داده مى شوند
نکته ها:
«ذَنوب» در انيجا به معناى سهم و نصيب است.(53)
آغاز سوره با «توعدون» بود و پايان آن با «يوعدون» و اين نشان مى دهد كه هدف اين سوره بيان مسئله معاد بوده است.
اين آيات مى فرمايد: ستمكاران اين امت نيز نصيبى از عذاب دارند، همانند نصيب هم مسلكانشان در امت هاى ديگر كه به هلاكت رسيدند. پس چه عجله اى دارند كه مى گويند: زودتر عذاب ما را بياور!(54)
در فرهنگ قرآن، شرك و كفر، بزرگ ترين ظلم محسوب مى شود، ظلم به خدا كه مخلوقش در كنار او يا به جاى او قرار گيرد، ظلم به خود كه به جاى خالق، سراغ مخلوق مى رود و ظلم به خانواده كه از شناخت حق و پيروى آن محروم مى گردند.
علامه طباطبايى مى فرمايد: مراد از ظلم در «للّذين ظلموا» در آيه 59، با توجّه به «للّذين كفروا» در آيه 60، ظلم كفر است، نه ظلم به مردم.
گرچه گفته شده كه مراد از «يومهم الّذى يوعدون» ممكن است روز جنگ بدر باشد (عذاب دنيوى)، ولى به احتمال قوى مراد روز قيامت است (عذاب اخروى).(55)
-----
53) علت مكسور بودن «يستعجلون» اين است كه در اصل «يستعجلونى» بوده است و كسره دلالت بر حذف «ى» دارد.
54) تفسير الميزان.
55) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
آیات 59 تا 60 آخرین آیات این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحٰابِهِمْ فَلاٰ يَسْتَعْجِلُونِ (٥٩)
پس براى كسانى [از قوم تو] كه ستم ورزيدند، سهمى از عذاب است مانند سهم هم مسلكانشان از امت هاى پيشين، بنابراين شتاب در آمدن آن را نخواهند
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ (٦٠)
پس واى بر كسانى كه كافر شدند از آن روزشان كه به آن وعده داده مى شوند
نکته ها:
«ذَنوب» در انيجا به معناى سهم و نصيب است.(53)
آغاز سوره با «توعدون» بود و پايان آن با «يوعدون» و اين نشان مى دهد كه هدف اين سوره بيان مسئله معاد بوده است.
اين آيات مى فرمايد: ستمكاران اين امت نيز نصيبى از عذاب دارند، همانند نصيب هم مسلكانشان در امت هاى ديگر كه به هلاكت رسيدند. پس چه عجله اى دارند كه مى گويند: زودتر عذاب ما را بياور!(54)
در فرهنگ قرآن، شرك و كفر، بزرگ ترين ظلم محسوب مى شود، ظلم به خدا كه مخلوقش در كنار او يا به جاى او قرار گيرد، ظلم به خود كه به جاى خالق، سراغ مخلوق مى رود و ظلم به خانواده كه از شناخت حق و پيروى آن محروم مى گردند.
علامه طباطبايى مى فرمايد: مراد از ظلم در «للّذين ظلموا» در آيه 59، با توجّه به «للّذين كفروا» در آيه 60، ظلم كفر است، نه ظلم به مردم.
گرچه گفته شده كه مراد از «يومهم الّذى يوعدون» ممكن است روز جنگ بدر باشد (عذاب دنيوى)، ولى به احتمال قوى مراد روز قيامت است (عذاب اخروى).(55)
-----
53) علت مكسور بودن «يستعجلون» اين است كه در اصل «يستعجلونى» بوده است و كسره دلالت بر حذف «ى» دارد.
54) تفسير الميزان.
55) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۷k
۱۵ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.