بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
ت) - در هر دو آیه، تمامی بندگانش را مخاطب قرار داده و اساساً قرآن مجید، کلام الله می باشد که بر انسان نازل شده و مخاطبش همگان میباشند، چنان که فرمود: لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ - در حقيقت ما كتابى به سوى شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است؛ آيا نمىانديشيد؟(سوره انبیاء آیه 10)
سخن دربارۀ انسان، وقتی کامل است که از ابتدا تا انتها را شرح دهد؛ از این که چگونه اولین آدم خلق شد، چگونه بقیه خلق شدند و میشوند، چگونه در رحِم مادر شکل میگیرند، چگونه رشد میکنند و به پیری میرسند، چگونه میمیرند و به کجا میروند، و چگونه در آخرت محشور میگردند و به چه عواقب مطلوب یا نامطلوبی میرسند.
در یک آیه، همگان و از جمله دین فروشان را آگاه نموده و هشدار و انذار داده که چه عقوبتی خواهند داشت.
در آیۀ دیگر، بندگان اسرافکار در حق خود را مخاطب قرار داد و به آنها امید و وعده داد که اگر ناامید نشوند و باز گردند، کاملاً بخشوده خواهند شد.
نکته: أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ، یعنی اسراف، زیاده روی و ظلم در حق خود؛ لذا حق الناس را شامل نمیشود.
جمع شدن دو آیه : بنابراین، جمع شدن دو آیه، به این است که خداوند سبحان، زندگی دنیوی، چه باید کرد، قیامت، و عاقبت خود را از وجوه گوناگون و رویکردهای متفاوت بشناسیم، نه این که دو آیه را مقابل هم قرار دهیم و گمان نماییم که لابد تناقضی در کلام الله رخ داده است!
مشارکت و همافزایی - لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای جهاد تبیین، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
ت) - در هر دو آیه، تمامی بندگانش را مخاطب قرار داده و اساساً قرآن مجید، کلام الله می باشد که بر انسان نازل شده و مخاطبش همگان میباشند، چنان که فرمود: لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ - در حقيقت ما كتابى به سوى شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است؛ آيا نمىانديشيد؟(سوره انبیاء آیه 10)
سخن دربارۀ انسان، وقتی کامل است که از ابتدا تا انتها را شرح دهد؛ از این که چگونه اولین آدم خلق شد، چگونه بقیه خلق شدند و میشوند، چگونه در رحِم مادر شکل میگیرند، چگونه رشد میکنند و به پیری میرسند، چگونه میمیرند و به کجا میروند، و چگونه در آخرت محشور میگردند و به چه عواقب مطلوب یا نامطلوبی میرسند.
در یک آیه، همگان و از جمله دین فروشان را آگاه نموده و هشدار و انذار داده که چه عقوبتی خواهند داشت.
در آیۀ دیگر، بندگان اسرافکار در حق خود را مخاطب قرار داد و به آنها امید و وعده داد که اگر ناامید نشوند و باز گردند، کاملاً بخشوده خواهند شد.
نکته: أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ، یعنی اسراف، زیاده روی و ظلم در حق خود؛ لذا حق الناس را شامل نمیشود.
جمع شدن دو آیه : بنابراین، جمع شدن دو آیه، به این است که خداوند سبحان، زندگی دنیوی، چه باید کرد، قیامت، و عاقبت خود را از وجوه گوناگون و رویکردهای متفاوت بشناسیم، نه این که دو آیه را مقابل هم قرار دهیم و گمان نماییم که لابد تناقضی در کلام الله رخ داده است!
مشارکت و همافزایی - لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای جهاد تبیین، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.(پایان)
۳۱۰
۰۱ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.