تفسیر قرآن
تولّى و تبرّى نکات تفسیری آیه 22 سوره مجادله که امروز صبح در پیام رسان بارگذاری شد
در سوره مجادله بارها سخن از تولّى و تبرّى مطرح شده است كه بيانگر اهميّت دوستى با دوستان خدا و دشمنى با دشمنان خداست:
«تولّوا قوماً غضب اللّه عليهم»، «لاتجد... يوادون من حادّ اللّه»
امام رضاعليه السلام فرمود: «كمال الدين ولايتنا والبرائة من عدّونا» كمال دين، در پذيرش ولايت ما و دورى از دشمنان ماست.
به امام صادق عليه السلام گفتند: فلانى به شما محبت مى ورزد ولى نسبت به برائت از دشمنان شما ضعيف عمل مى كند. حضرت فرمودند: دروغ مى گويد كسى كه ادّعاى محبت ما را دارد و از دشمن ما دورى نجسته است.(51)
امام صادق عليه السلام فرمود: «اوحى اللّه الى نبىّ من انبيائه قل للمؤمنين لاتلبسوا لباس اعدايى و لاتطعموا مطاعم اعدايى و لاتسلكوا مسالك اعدايى فتكونوا اعدايى كما هم اعدايى»(52) خداوند متعال به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرمود كه به مؤمنان بگو: مانند دشمنان من لباس نپوشند و مانند دشمنان من غذا نخورند و در چگونگى زندگى و رفتار، مانند دشمنان من نباشند، چرا كه در اين صورت دشمنان من محسوب مى شوند. هم چنانكه آنان دشمنان من هستند.
در حديث آمده است: «هل الدين الاّ الحبّ والبغض»(53) آيا دين، جز حبّ و بغض است؟
انواع تأييدهاى الهى در قرآن:
تأييد با فرشته خود جبرئيل. «أيّدتك بروح القدس»(54)
تأييد ويژه الهى. «و أيّدهم بروح منه»
تأييد با يارى مؤمنان. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين»(55)
تأييد با لشكريان ناپيداى الهى. «أيّده بجنود لم تروها»(56)
قرآن در چند مورد عبارت «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه» را به كار برده است:
1. در مورد راستگويان راست كردار: «يوم ينفع الصّادقين صدقهم... رضى اللّه...»(57)
2. در مورد پيشگامان و پيشتازان: «والسّابقون الاولون... رضى اللّه...»(58)
3. در مورد مؤمنان واقعى: «كتب فى قلوبهم الايمان... رضى اللّه...»
موضع گيرى در برابر خدا و رسول آن قدر زشت و ناپسند است كه چهار بار در قرآن مطرح شده و هر بار با تهديد و غضب الهى همراه بوده است. از جمله در همين سوره آيات 5 ، 20 و 22 كه به صورت هاى مختلفى تهديد در پى داشته است مانند:
سرنگون شدن. «كبتوا»
خوار شدن. «فى الاذلين»
مورد بى مهرى قرار گرفتن. «لاتجد قوماً... يوادّون من حاد اللّه و رسوله...»
و دخول در آتش و جاودانگى در جهنّم. «من يحادد اللّه... له نار... خالداً...»(59)
-----
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
در سوره مجادله بارها سخن از تولّى و تبرّى مطرح شده است كه بيانگر اهميّت دوستى با دوستان خدا و دشمنى با دشمنان خداست:
«تولّوا قوماً غضب اللّه عليهم»، «لاتجد... يوادون من حادّ اللّه»
امام رضاعليه السلام فرمود: «كمال الدين ولايتنا والبرائة من عدّونا» كمال دين، در پذيرش ولايت ما و دورى از دشمنان ماست.
به امام صادق عليه السلام گفتند: فلانى به شما محبت مى ورزد ولى نسبت به برائت از دشمنان شما ضعيف عمل مى كند. حضرت فرمودند: دروغ مى گويد كسى كه ادّعاى محبت ما را دارد و از دشمن ما دورى نجسته است.(51)
امام صادق عليه السلام فرمود: «اوحى اللّه الى نبىّ من انبيائه قل للمؤمنين لاتلبسوا لباس اعدايى و لاتطعموا مطاعم اعدايى و لاتسلكوا مسالك اعدايى فتكونوا اعدايى كما هم اعدايى»(52) خداوند متعال به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرمود كه به مؤمنان بگو: مانند دشمنان من لباس نپوشند و مانند دشمنان من غذا نخورند و در چگونگى زندگى و رفتار، مانند دشمنان من نباشند، چرا كه در اين صورت دشمنان من محسوب مى شوند. هم چنانكه آنان دشمنان من هستند.
در حديث آمده است: «هل الدين الاّ الحبّ والبغض»(53) آيا دين، جز حبّ و بغض است؟
انواع تأييدهاى الهى در قرآن:
تأييد با فرشته خود جبرئيل. «أيّدتك بروح القدس»(54)
تأييد ويژه الهى. «و أيّدهم بروح منه»
تأييد با يارى مؤمنان. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين»(55)
تأييد با لشكريان ناپيداى الهى. «أيّده بجنود لم تروها»(56)
قرآن در چند مورد عبارت «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه» را به كار برده است:
1. در مورد راستگويان راست كردار: «يوم ينفع الصّادقين صدقهم... رضى اللّه...»(57)
2. در مورد پيشگامان و پيشتازان: «والسّابقون الاولون... رضى اللّه...»(58)
3. در مورد مؤمنان واقعى: «كتب فى قلوبهم الايمان... رضى اللّه...»
موضع گيرى در برابر خدا و رسول آن قدر زشت و ناپسند است كه چهار بار در قرآن مطرح شده و هر بار با تهديد و غضب الهى همراه بوده است. از جمله در همين سوره آيات 5 ، 20 و 22 كه به صورت هاى مختلفى تهديد در پى داشته است مانند:
سرنگون شدن. «كبتوا»
خوار شدن. «فى الاذلين»
مورد بى مهرى قرار گرفتن. «لاتجد قوماً... يوادّون من حاد اللّه و رسوله...»
و دخول در آتش و جاودانگى در جهنّم. «من يحادد اللّه... له نار... خالداً...»(59)
-----
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۰۶
۰۴ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.