بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
ج) - خداوند متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: فرزندت را بیاور و قربانی کن بعد قوچی فرستاد و فرمود: قربانی تو بر اساس صدق نیت و اخلاص تو مقبول افتاد، حالا قوچ را قربانی کن و بقیه نیز امر به قربانی کرد. حالا فرض کنید یکی بیاید و بگوید: خدای من، فرزند و قربانی یعنی چه؟ من خودم را قربانی میکنم، و چاقویی به شاهرگ خود بکشد، یا گلولهای در مغز خود شلیک کند! خب مستقیم میرود به جهنم. چون نافرمانی کرده است.
فدا شدن : اگر دقت کنیم، بسیار روشن متوجه میشویم که تمامی انسانها، به صورت لحظهای و مستمر، در حال فدا کردن و قربانی کردن خودشان در راه معبود و إلهشان هستند.
سال گذشته من و شما چه شد و کجا رفت؟ همین یک لحظه پیش که آغاز نوشتن یا خواندن همین مطلب نمودیم، چه شد و کجا رفت؟ همه را مرگ، رحلت و وفات در گرفت، اجل هر لحظه در همان لحظه فرا میرسد که لحظه بعد پدید میآید. خب حالا این جان ما لحظه به لحظه فدای معبودها و إلههای ما شده است یا خیر؟
خدا میفرماید: همه در راه معبود جان می دهید، چون عمرتان در پی اهداف و امیال تان سپری میشود، اما مرا هدف و معبود بگیرید و در راه من جان دهید. میفرماید: همه کشته میشوید، در هر لحظه در نزاع و جنگید و کشته می شوید، اما یا در راه من، یا در راه طاغوت: الَّذِينَ آمَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاء الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا - كسانى كه ايمان آوردهاند، در راه خدا كارزار مىكنند. و كسانى كه كافر شدهاند، در راه طاغوت مىجنگند. پس با ياران شيطان بجنگيد كه نيرنگ شيطان در نهايت ضعيف است.(سوره نساء آیه76)
پس این جنگ مستمر، کشتن و کشته شدن، نه استثناء پذیر است و توقف و فاصله دارد. یک فدای نفس میشود، یکی فدای شکم، یکی فدای شهوت، یکی فدای قدرت، یکی فدای ثروت، یکی فدای دنیا و بالاخره یکی هم فدای خدا.
حالا اگر کسی خواست فدای خدا شود، چه باید بکند؟ برود رو به قبله خود کشی کند؟! خیر، بلکه فرمود: مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا - هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده و هر كس رويگردان شود، ما تو را بر ايشان نگهبان نفرستادهايم.(سوره نساء آیه 80)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
ج) - خداوند متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: فرزندت را بیاور و قربانی کن بعد قوچی فرستاد و فرمود: قربانی تو بر اساس صدق نیت و اخلاص تو مقبول افتاد، حالا قوچ را قربانی کن و بقیه نیز امر به قربانی کرد. حالا فرض کنید یکی بیاید و بگوید: خدای من، فرزند و قربانی یعنی چه؟ من خودم را قربانی میکنم، و چاقویی به شاهرگ خود بکشد، یا گلولهای در مغز خود شلیک کند! خب مستقیم میرود به جهنم. چون نافرمانی کرده است.
فدا شدن : اگر دقت کنیم، بسیار روشن متوجه میشویم که تمامی انسانها، به صورت لحظهای و مستمر، در حال فدا کردن و قربانی کردن خودشان در راه معبود و إلهشان هستند.
سال گذشته من و شما چه شد و کجا رفت؟ همین یک لحظه پیش که آغاز نوشتن یا خواندن همین مطلب نمودیم، چه شد و کجا رفت؟ همه را مرگ، رحلت و وفات در گرفت، اجل هر لحظه در همان لحظه فرا میرسد که لحظه بعد پدید میآید. خب حالا این جان ما لحظه به لحظه فدای معبودها و إلههای ما شده است یا خیر؟
خدا میفرماید: همه در راه معبود جان می دهید، چون عمرتان در پی اهداف و امیال تان سپری میشود، اما مرا هدف و معبود بگیرید و در راه من جان دهید. میفرماید: همه کشته میشوید، در هر لحظه در نزاع و جنگید و کشته می شوید، اما یا در راه من، یا در راه طاغوت: الَّذِينَ آمَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاء الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا - كسانى كه ايمان آوردهاند، در راه خدا كارزار مىكنند. و كسانى كه كافر شدهاند، در راه طاغوت مىجنگند. پس با ياران شيطان بجنگيد كه نيرنگ شيطان در نهايت ضعيف است.(سوره نساء آیه76)
پس این جنگ مستمر، کشتن و کشته شدن، نه استثناء پذیر است و توقف و فاصله دارد. یک فدای نفس میشود، یکی فدای شکم، یکی فدای شهوت، یکی فدای قدرت، یکی فدای ثروت، یکی فدای دنیا و بالاخره یکی هم فدای خدا.
حالا اگر کسی خواست فدای خدا شود، چه باید بکند؟ برود رو به قبله خود کشی کند؟! خیر، بلکه فرمود: مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا - هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده و هر كس رويگردان شود، ما تو را بر ايشان نگهبان نفرستادهايم.(سوره نساء آیه 80)(ادامه دارد...)
۵۲۹
۰۳ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.