سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﻛَﺘَﺒْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻓِﻴﻬَﺂ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲَ ﺑِﺎﻟﻨَّﻔْﺲِ ﻭَﺍﻟْﻌَﻴْﻦَ ﺑِﺎﻟْﻌَﻴْﻦِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﻧﻒَ ﺑِﺎﻟْﺄَﻧﻒِ ﻭَ ﺍﻟْﺄُﺫُﻥَ ﺑِﺎﻟْﺄُﺫُﻥِ ﻭَﺍﻟﺴِّﻦَّ ﺑِﺎﻟﺴِّﻦِّ ﻭَﺍﻟْﺠُﺮُﻭﺡَ ﻗِﺼَﺎﺹٌ ﻓَﻤَﻦ ﺗَﺼَﺪَّﻕَ ﺑِﻪِ ﻓَﻬُﻮَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓٌ ﻟَّﻪُ ﻭَﻣَﻦ ﻟَّﻢْ ﻳَﺤْﻜُﻢ ﺑِﻤَﺂ ﺃَﻧْﺰَﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻓَﺄُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟﻈَّﺎﻟِﻤُﻮﻥَ
ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ (ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻘﺮﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ (ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ) ﺟﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﺎﻥ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﻮﺵ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺯﺧﻤﻬﺎ ﺭﺍ (ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ) ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﺪ، ﻛﻔّﺎﺭﻩ ﻱ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺣﻜﻢ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻧﻨﺪ.
#قرآن_سوره_مائده_آیه۴۵
#قصاص
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﺩﺭﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺳﺒﺐ ﻧﻮﺭ ﻭﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﻭ ﻟﻜﻢ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﺼﺎﺹ ﺣﻴﺎﺓ»(٣١٤) ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﺣﻴﺎﺕ ﻭﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ.
ﻧﺎم ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻭﮔﻮﺵ ﺩﺭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻋﻀﻮﻱ ﻗﺼﺎﺹ ﺩﺍﺭﺩ.(٣١٥)
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻗﺼﺎﺹ ﻋﻔﻮ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ.(٣١٦)
ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ، «ﺩﻳﻪ» ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺠﺮم ﻳﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﻋﻔﻮ؛ ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻳﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﺳﻮم ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ.(٣١٧)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ، ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ، ﻓﻘﻴﺮ ﻭ ﻏﻨﻲ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﺭﻧﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻟﻨّﻔﺲ ﺑﺎﻟﻨّﻔﺲ»
٢- ﻗﺼﺎﺹ، ﺩﺭ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻫﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٣١٩) «ﻛﺘﺒﻨﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻓﻴﻬﺎ» (ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ، ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ.)
٣- ﺻﺪﻗﻪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﺎﻟﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﻣﺠﺮم ﻫﻢ ﻧﻮﻋﻲ ﺻﺪﻗﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻦ ﺗﺼﺪّﻕ ﺑﻪ»
٤- ﻋﻔﻮ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﺠﺮم، ﻋﻔﻮ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻓﻬﻮ ﻛﻔّﺎﺭﺓ ﻟﻪ» (ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻔﻮ ﻣﺎ، ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺠﺮم ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ
ﻭَﻛَﺘَﺒْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻓِﻴﻬَﺂ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲَ ﺑِﺎﻟﻨَّﻔْﺲِ ﻭَﺍﻟْﻌَﻴْﻦَ ﺑِﺎﻟْﻌَﻴْﻦِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﻧﻒَ ﺑِﺎﻟْﺄَﻧﻒِ ﻭَ ﺍﻟْﺄُﺫُﻥَ ﺑِﺎﻟْﺄُﺫُﻥِ ﻭَﺍﻟﺴِّﻦَّ ﺑِﺎﻟﺴِّﻦِّ ﻭَﺍﻟْﺠُﺮُﻭﺡَ ﻗِﺼَﺎﺹٌ ﻓَﻤَﻦ ﺗَﺼَﺪَّﻕَ ﺑِﻪِ ﻓَﻬُﻮَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓٌ ﻟَّﻪُ ﻭَﻣَﻦ ﻟَّﻢْ ﻳَﺤْﻜُﻢ ﺑِﻤَﺂ ﺃَﻧْﺰَﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻓَﺄُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟﻈَّﺎﻟِﻤُﻮﻥَ
ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ (ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻘﺮﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ (ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ) ﺟﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﺎﻥ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﻮﺵ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺯﺧﻤﻬﺎ ﺭﺍ (ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ) ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﺪ، ﻛﻔّﺎﺭﻩ ﻱ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺣﻜﻢ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻧﻨﺪ.
#قرآن_سوره_مائده_آیه۴۵
#قصاص
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﺩﺭﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺳﺒﺐ ﻧﻮﺭ ﻭﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﻭ ﻟﻜﻢ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﺼﺎﺹ ﺣﻴﺎﺓ»(٣١٤) ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﺣﻴﺎﺕ ﻭﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ.
ﻧﺎم ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻭﮔﻮﺵ ﺩﺭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻋﻀﻮﻱ ﻗﺼﺎﺹ ﺩﺍﺭﺩ.(٣١٥)
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻗﺼﺎﺹ ﻋﻔﻮ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ.(٣١٦)
ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ، «ﺩﻳﻪ» ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺠﺮم ﻳﺎ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﻋﻔﻮ؛ ﺍﻣّﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻳﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﺳﻮم ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ.(٣١٧)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ، ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ، ﻓﻘﻴﺮ ﻭ ﻏﻨﻲ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﺭﻧﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻟﻨّﻔﺲ ﺑﺎﻟﻨّﻔﺲ»
٢- ﻗﺼﺎﺹ، ﺩﺭ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻫﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٣١٩) «ﻛﺘﺒﻨﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻓﻴﻬﺎ» (ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ، ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ.)
٣- ﺻﺪﻗﻪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﺎﻟﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﻣﺠﺮم ﻫﻢ ﻧﻮﻋﻲ ﺻﺪﻗﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻦ ﺗﺼﺪّﻕ ﺑﻪ»
٤- ﻋﻔﻮ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﺠﺮم، ﻋﻔﻮ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻓﻬﻮ ﻛﻔّﺎﺭﺓ ﻟﻪ» (ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻔﻮ ﻣﺎ، ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺠﺮم ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ
۱.۰k
۰۱ آبان ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.