استقبال از ماه رمضان
#استقبال_از_ماه_رمضان
🟣 در معنای عام، روزه عبارت از 👈 مطلق کف نفس است و روزه دار باید دائم در حال کنترل خود و جوارح ظاهری و باطنی اش باشد 🌻
🟣 بر این اساس، در بیانات اولیای الهی اسرار فراوانی پیرامون روزه، بسته به مراتب روزه داران ذکر شده است 🌻
🟣 بنابراین روایات، به تناسبی که نفس سالک از مرتبه ی حیوانی فاصله می گیرد، صیام و کف نفس در روزه معانی ظریف تری پیدا می کند 🌻
🟣 در یک نگاه کلی، سه مرحله برای روزه در امساک و کنترل نفس ذکر شده است 👇
مرحله اول روزه 👈 امساک از مفطراتی است که در کتب فقهی ذکر شده؛ از قبیل خوردن و آشامیدن و دروغ بستن به خدا و رسول خدا و اموری از این قبیل که مبطل روزه ظاهری است. تنها نتیجه ای که چنین روزه ای دارد👇
🟣 رفع تکلیف و رفع مواخذه از عقاب الهی در قیامت است ولی چنین روزه داری باعث قرب در درگاه الهی نمی شود 🌻
🟣 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید👇
🟢 چه بسا روزه داری که بهره اش از روزه، فقط گرسنگی و تشنگی است و چه بسا شب زنده داری که بهره اش فقط بیدار خوابی است 🍀
🟣 مرتبه دوم 👈 روزه ی خاص است و آن اجتناب از گناهان جوارح و کنترل نفس از عصیان پروردگار می باشد 🌻
🟣 در این مقام، روزه دار از همه گناهانی که نفس را در مرتبه مثالی و عوالم خیالی از توجه به خیال باز می دارد و حفظ می کند. این مرتبه در اغلب خطبات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین بیانات ائمه اطهار علیهم السلام که در آغاز حلول ماه مبارک رمضان ایراد می شد، مشاهده می شود 🌻
🟣 چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند 👇
🟢 بدان که هرگاه روزه گرفتی، پس باید که گوش و چشم و مو و پوستت نیز روزه دار باشند و حضرت موارد دیگری وز این قبیل را نیز شمردند و
فرمودند 👈 مبادا روز روزه داری ات مانند روزهای دیگر باشد 🌻
ص ۲
🟣 در معنای عام، روزه عبارت از 👈 مطلق کف نفس است و روزه دار باید دائم در حال کنترل خود و جوارح ظاهری و باطنی اش باشد 🌻
🟣 بر این اساس، در بیانات اولیای الهی اسرار فراوانی پیرامون روزه، بسته به مراتب روزه داران ذکر شده است 🌻
🟣 بنابراین روایات، به تناسبی که نفس سالک از مرتبه ی حیوانی فاصله می گیرد، صیام و کف نفس در روزه معانی ظریف تری پیدا می کند 🌻
🟣 در یک نگاه کلی، سه مرحله برای روزه در امساک و کنترل نفس ذکر شده است 👇
مرحله اول روزه 👈 امساک از مفطراتی است که در کتب فقهی ذکر شده؛ از قبیل خوردن و آشامیدن و دروغ بستن به خدا و رسول خدا و اموری از این قبیل که مبطل روزه ظاهری است. تنها نتیجه ای که چنین روزه ای دارد👇
🟣 رفع تکلیف و رفع مواخذه از عقاب الهی در قیامت است ولی چنین روزه داری باعث قرب در درگاه الهی نمی شود 🌻
🟣 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید👇
🟢 چه بسا روزه داری که بهره اش از روزه، فقط گرسنگی و تشنگی است و چه بسا شب زنده داری که بهره اش فقط بیدار خوابی است 🍀
🟣 مرتبه دوم 👈 روزه ی خاص است و آن اجتناب از گناهان جوارح و کنترل نفس از عصیان پروردگار می باشد 🌻
🟣 در این مقام، روزه دار از همه گناهانی که نفس را در مرتبه مثالی و عوالم خیالی از توجه به خیال باز می دارد و حفظ می کند. این مرتبه در اغلب خطبات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین بیانات ائمه اطهار علیهم السلام که در آغاز حلول ماه مبارک رمضان ایراد می شد، مشاهده می شود 🌻
🟣 چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند 👇
🟢 بدان که هرگاه روزه گرفتی، پس باید که گوش و چشم و مو و پوستت نیز روزه دار باشند و حضرت موارد دیگری وز این قبیل را نیز شمردند و
فرمودند 👈 مبادا روز روزه داری ات مانند روزهای دیگر باشد 🌻
ص ۲
۷.۴k
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.