تسلط روح بر قلب(قسمت دوم)
تسلط روح بر قلب(قسمت دوم)
در آیه دیگر، باز همین آیه است و امّا با تأکید خاصی تکرار شده است: هر که دل دارد و شرح صدر دارد ، نو خدا را در دل دارد و مورد عنایت پروردگار عالم است. امّا اگر کسی این دل را نداشته باشد و به عبارت دیگر دل ما ابزار برای روح ما نشده باشد، قرآن می فرماید:{فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ ۖ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنونَ} انعام125 (پس کسی را که خدا بخواهد هدایت نماید ،دلش را به پذیرش اسلام می گشاید؛و هرکه را بخواهد گمراه کند ، دلش را سخت تنگ می گرداند، چنان که گویی به زحمت در آسمان بالا می رود.این گونه خدا پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی آورند قرار می دهد.)
در آن ایه می فرمود وای به کسی که دل ندارد و در این آیه می فرماید پلید است آن دلی که گناه، آن دل و آن قلب را از بین برده باشد. دل ما خیلی کار می کند و در زندگی و سرنوشت ما مؤثر است. در روایات ما و در قرآن ، راجع به این قلب خیلی حرف زده شده است:
{یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ}الشعرا 88 و 89( روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی دهد، مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد)
در روز قیامت هیچ چیز به درد نمی خورد به جز دل سالم، یعنی دلی که گناه او را سیاه نکرده باشد . یعنی دلی که گناه او را نکشته باشد. یعنی دلی که گناه او را منحرف نکرده باشد و ابزار روح ما باشد . پروردگار عالم او را خلق کرده برای اینکه ابزار روح باشد و ما را به خدا برساند:{أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ}22زمر
دل این منوّر به نور خداست. حکومت خدا بر دل است و جداً خدا را می یابد. در شب یک لامپی روشن می شود ، شما لامپ را می بینید و اگر نور خدا در دل باشد، شما خدا را می یابید. این علم حظوری است و علم حصولی نیست و خیلی بالاست و یابیدن است و آنچه علمای اخلاق تبعاً از قرآن و تبعاً از روایات اهل بیت علیهم السلام به ما یاد می دهند ، یابیدنی های ماست. دل ما برسد به آنجا که نور خدا در دل تجلی کند و این خدا را ببیند.
ادامه در پست بعدی...
#کتاب #معرفة_النفس جلد اول
#آیت_الله_مظاهری
در آیه دیگر، باز همین آیه است و امّا با تأکید خاصی تکرار شده است: هر که دل دارد و شرح صدر دارد ، نو خدا را در دل دارد و مورد عنایت پروردگار عالم است. امّا اگر کسی این دل را نداشته باشد و به عبارت دیگر دل ما ابزار برای روح ما نشده باشد، قرآن می فرماید:{فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ ۖ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنونَ} انعام125 (پس کسی را که خدا بخواهد هدایت نماید ،دلش را به پذیرش اسلام می گشاید؛و هرکه را بخواهد گمراه کند ، دلش را سخت تنگ می گرداند، چنان که گویی به زحمت در آسمان بالا می رود.این گونه خدا پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی آورند قرار می دهد.)
در آن ایه می فرمود وای به کسی که دل ندارد و در این آیه می فرماید پلید است آن دلی که گناه، آن دل و آن قلب را از بین برده باشد. دل ما خیلی کار می کند و در زندگی و سرنوشت ما مؤثر است. در روایات ما و در قرآن ، راجع به این قلب خیلی حرف زده شده است:
{یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ}الشعرا 88 و 89( روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی دهد، مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد)
در روز قیامت هیچ چیز به درد نمی خورد به جز دل سالم، یعنی دلی که گناه او را سیاه نکرده باشد . یعنی دلی که گناه او را نکشته باشد. یعنی دلی که گناه او را منحرف نکرده باشد و ابزار روح ما باشد . پروردگار عالم او را خلق کرده برای اینکه ابزار روح باشد و ما را به خدا برساند:{أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ}22زمر
دل این منوّر به نور خداست. حکومت خدا بر دل است و جداً خدا را می یابد. در شب یک لامپی روشن می شود ، شما لامپ را می بینید و اگر نور خدا در دل باشد، شما خدا را می یابید. این علم حظوری است و علم حصولی نیست و خیلی بالاست و یابیدن است و آنچه علمای اخلاق تبعاً از قرآن و تبعاً از روایات اهل بیت علیهم السلام به ما یاد می دهند ، یابیدنی های ماست. دل ما برسد به آنجا که نور خدا در دل تجلی کند و این خدا را ببیند.
ادامه در پست بعدی...
#کتاب #معرفة_النفس جلد اول
#آیت_الله_مظاهری
۴.۶k
۱۴ تیر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.