🔺 عدالت رضوی در پرتو سه ساحت امامت شناسی مهدویت شناسی و ح
🔺 عدالت رضوی در پرتو سه ساحت امامت شناسی مهدویت شناسی و حکم شناسی
🔷 «عدالت رضوی در پرتو سه ساحت امامت شناسی مهدویت شناسی و حکم شناسی » آخرین مقاله اولین نشست تخصصی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) بود که توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد فلسفه اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
🔷 استاد خسروپناه گفت: در حوزه امامت شناسی امام رضا (ع)روایات متعددی در بیان جایگاه امامت و رابطه فی مابین امامت و عدالت است، تبیینی که حضرت رضا (ع) از امام بیان میکنند میفرمایند آنقدر این مقام و منزلت به لحاظ تکوینی بالا است که عقول توان تشخیص این مصداق را ندارند و در ادامه اشاره میکنند به مقام امامتی که حضرت ابراهیم (ع)بعد از اعطای نبوت خدای متعال به او عطا کرد و با استناد به آیه شریفه قرآن میفرمایند که کسی که گرفتار ظلم هست ظلم است ولو فی الجمله مقام امامت نمیرسد.
🔷 استاد فلسفه اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: از این روایت که پیوند وسیع بین امامت و عدالت را بیان میکند میتوان مفهوم عدالت رضوی را درک کرد.
🔷 وی گفت: موضوع دومی که حضرت رضا (ع)به آن پرداختهاند عدالت در پرتو مهدویت شناسی است؛ نقل شده که دعبل خزاعی در حضور حضرت رضا(ع) قصیده ای سرود با این مفهوم که « امام زمان با اسم الهی ظهور میکند و حق باطل را از هم جدا میکند ...» امام رضا(ع) با شنیدن این ابیات گریستند و فرمودند این دو بیت را روح القدوس بر زبان تو جاری کرد.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه عنوان کرد: سومین ساحتی که در موضوع عدالت رضوی میتوان بیان کرد حکم شناسی است، عدالت رضوی به ما این نکته را میفهماند که عدالت گسترده ترین مفهوم است، هم در حالت تکوین، هم در حالت تشریع، هم در مورد فرد، هم در مورد جامعه، ما در حکمت و شریعت مفهومی گسترده تر از عدالت نداریم.
🔷 «عدالت رضوی در پرتو سه ساحت امامت شناسی مهدویت شناسی و حکم شناسی » آخرین مقاله اولین نشست تخصصی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) بود که توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد فلسفه اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
🔷 استاد خسروپناه گفت: در حوزه امامت شناسی امام رضا (ع)روایات متعددی در بیان جایگاه امامت و رابطه فی مابین امامت و عدالت است، تبیینی که حضرت رضا (ع) از امام بیان میکنند میفرمایند آنقدر این مقام و منزلت به لحاظ تکوینی بالا است که عقول توان تشخیص این مصداق را ندارند و در ادامه اشاره میکنند به مقام امامتی که حضرت ابراهیم (ع)بعد از اعطای نبوت خدای متعال به او عطا کرد و با استناد به آیه شریفه قرآن میفرمایند که کسی که گرفتار ظلم هست ظلم است ولو فی الجمله مقام امامت نمیرسد.
🔷 استاد فلسفه اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: از این روایت که پیوند وسیع بین امامت و عدالت را بیان میکند میتوان مفهوم عدالت رضوی را درک کرد.
🔷 وی گفت: موضوع دومی که حضرت رضا (ع)به آن پرداختهاند عدالت در پرتو مهدویت شناسی است؛ نقل شده که دعبل خزاعی در حضور حضرت رضا(ع) قصیده ای سرود با این مفهوم که « امام زمان با اسم الهی ظهور میکند و حق باطل را از هم جدا میکند ...» امام رضا(ع) با شنیدن این ابیات گریستند و فرمودند این دو بیت را روح القدوس بر زبان تو جاری کرد.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه عنوان کرد: سومین ساحتی که در موضوع عدالت رضوی میتوان بیان کرد حکم شناسی است، عدالت رضوی به ما این نکته را میفهماند که عدالت گسترده ترین مفهوم است، هم در حالت تکوین، هم در حالت تشریع، هم در مورد فرد، هم در مورد جامعه، ما در حکمت و شریعت مفهومی گسترده تر از عدالت نداریم.
۱.۵k
۲۸ مهر ۱۴۰۳