بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
و سپس ماشین بخار ... و اکنون با خودرو، قطار، هواپیما و کشتی سفر می نماید. این انسان، همان انسانی است که در گذشته با سنگ و چوب و آهن تیز آدم میکشت، امروز با گلوله، بمب و موشک!
بنابراین، منسوخ بودن احکام فردی، اجتماعی، سیاسی، کیفری، جزایی و ... در قرآن کریم به بهانه قدمت 1400 ساله، سخنی نامعقول، غیر حکیمانه و غیر علمی میباشد.
هنوزمباحث شناختی و حقوقیِ افلاطون و ارسطو که قدمتشان به چهار قرن پیش از میلاد میرسد، نه تنها توسط فلاسفه، حکما، حقوقدانان و ... مورد تحقیق و مطالعه قرار میگیرد، بلکه مکتب و ایسمهای نوینی چون جامعه گرایی با نظریهپردازانی چون سندل، والرز و تیلور در امریکا، مترصند تا نواقص پستمدرنیسم و لیبرال دموکراسی را با داخل کردن نظریات ارسطو جبران سازند! آن وقت این مدعیان نادان و گاه مغرض، می گویند: قرآن مال 1400 سال پیش است!
حکمت و حکم : کسی که میگوید: در نهایت باید حکمت قرآن کریم را بخوانیم و احکامش را رها سازیم؛ احتمالاً همین مقدار هم نمیداند که حکم - جمع احکام از ریشه حکمت اخذ شده است، یعنی باید مبتنی بر حکمت باشند؛ و اگر فرض کنند که مقصود حُکمِ حاکم است که ریشه در قدرت دارد نیز فرقی ندارد، چرا که حاکِم باید حکیمانه حکم دهد.
قرآن کریم که کلام خداوند علیم و حکیم است، خودش نیز حکیم است، چنان که هنگام قسم یاد کردن به آن فرمود: يس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ(2) (سوره یس آیه 1و 2)خداوند حکیمی که قرآن حکیم را نازل نمود، نفرمود که بخشی از آن مانند مباحث عقلی و حِکَمی حکیمانه است و بخش دیگری از آن مانند حقوق و احکام، حکیمانه نمیباشند و روزگاری فرا خواهد رسید که لازم میشود شما مبتنی بر عقل و علم خودتان، احکام حکیمانهتر از احکام خداوند سبحان صادر نمایید!
حقوق و احکام : مشخص است که گوینده، هنوز فرق بین حقوق و احکام را ندانسته است، نه از مبانی حقوق چیزی میداند و نه از مبادی آن؛ و البته نه شاخههای حقوق را می شناسد و نه نسبت به احکام و قوانین مرتبط با هر شاخه در هر دین، مکتب و جامعهای علمی دارد!
احکام همگی مبتنی بر حقوق که جمع حق است میباشند و حتی احکامی که توسط بشر وضع میشود نیز باید مبتنی بر حق و حقوق باشد، تا حکیمانه و عادلانه باشد.
اما، سؤال اینجاست که چه کسی حق را می شناسد که بتوانند حقوق را تعیین نماید و بر اساس آن احکامی وضع نماید؟! خالقی که هر چیزی را با اندازه های معین خلق نموده و ربوبیت می نماید، یا بشر مخلوق و مملوکی که مالک هیچ چیزی نیست؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
و سپس ماشین بخار ... و اکنون با خودرو، قطار، هواپیما و کشتی سفر می نماید. این انسان، همان انسانی است که در گذشته با سنگ و چوب و آهن تیز آدم میکشت، امروز با گلوله، بمب و موشک!
بنابراین، منسوخ بودن احکام فردی، اجتماعی، سیاسی، کیفری، جزایی و ... در قرآن کریم به بهانه قدمت 1400 ساله، سخنی نامعقول، غیر حکیمانه و غیر علمی میباشد.
هنوزمباحث شناختی و حقوقیِ افلاطون و ارسطو که قدمتشان به چهار قرن پیش از میلاد میرسد، نه تنها توسط فلاسفه، حکما، حقوقدانان و ... مورد تحقیق و مطالعه قرار میگیرد، بلکه مکتب و ایسمهای نوینی چون جامعه گرایی با نظریهپردازانی چون سندل، والرز و تیلور در امریکا، مترصند تا نواقص پستمدرنیسم و لیبرال دموکراسی را با داخل کردن نظریات ارسطو جبران سازند! آن وقت این مدعیان نادان و گاه مغرض، می گویند: قرآن مال 1400 سال پیش است!
حکمت و حکم : کسی که میگوید: در نهایت باید حکمت قرآن کریم را بخوانیم و احکامش را رها سازیم؛ احتمالاً همین مقدار هم نمیداند که حکم - جمع احکام از ریشه حکمت اخذ شده است، یعنی باید مبتنی بر حکمت باشند؛ و اگر فرض کنند که مقصود حُکمِ حاکم است که ریشه در قدرت دارد نیز فرقی ندارد، چرا که حاکِم باید حکیمانه حکم دهد.
قرآن کریم که کلام خداوند علیم و حکیم است، خودش نیز حکیم است، چنان که هنگام قسم یاد کردن به آن فرمود: يس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ(2) (سوره یس آیه 1و 2)خداوند حکیمی که قرآن حکیم را نازل نمود، نفرمود که بخشی از آن مانند مباحث عقلی و حِکَمی حکیمانه است و بخش دیگری از آن مانند حقوق و احکام، حکیمانه نمیباشند و روزگاری فرا خواهد رسید که لازم میشود شما مبتنی بر عقل و علم خودتان، احکام حکیمانهتر از احکام خداوند سبحان صادر نمایید!
حقوق و احکام : مشخص است که گوینده، هنوز فرق بین حقوق و احکام را ندانسته است، نه از مبانی حقوق چیزی میداند و نه از مبادی آن؛ و البته نه شاخههای حقوق را می شناسد و نه نسبت به احکام و قوانین مرتبط با هر شاخه در هر دین، مکتب و جامعهای علمی دارد!
احکام همگی مبتنی بر حقوق که جمع حق است میباشند و حتی احکامی که توسط بشر وضع میشود نیز باید مبتنی بر حق و حقوق باشد، تا حکیمانه و عادلانه باشد.
اما، سؤال اینجاست که چه کسی حق را می شناسد که بتوانند حقوق را تعیین نماید و بر اساس آن احکامی وضع نماید؟! خالقی که هر چیزی را با اندازه های معین خلق نموده و ربوبیت می نماید، یا بشر مخلوق و مملوکی که مالک هیچ چیزی نیست؟!(ادامه دارد...)
۵۹۳
۲۸ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.