بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُورًا - آنها غير از خداوند معبودانی برای خود برگزيدند، و معبودانی كه چيزی را نمیآفرينند بلكه خودشان مخلوقند، مالك زيان و سود خود نيستند و نه مالك مرگ و حيات و رستاخيز شان می باشند.(سوره فرقان آیه 3 )
نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ - ما در ميان شما مرگ را مقدر ساختيم و هرگز كسی بر ما پيشی نمیگيرد.(سوره واقعه آیه 60)
قدر، تقدیر و مقدر، یعنی: اندازه و اندازهگذار، خداوند خالق میباشد: إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به با اندازه آفريده ايم (سوره قمر آیه 49)
ھ) - بنابراین، حقیقت مرگ و زندگی، نشانه و اثبات کنندۀ وجود اوست، نه این که چه کسی در چه زمانی بمیرد و چه کسی هنوز زنده باشد، دلیل اثبات یا انکار وجود او گردد!
هنگام شهادت سیدالشهداء، خاندان و یاران ایشان، یزید، عمر سعد، شمر، خولی و لشکریان کفر و ظلم، زنده بودند و هر کدام مدتی به حیات ننگین خود ادامه دادند!
و) - مفیدتر بودن یا نبودن، از شروط ادامۀ حیات در این دنیا نمیباشد، چنان که از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله که رحمة للعالمین بودند،مفیدتر نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت، و خداوند متعال فرمود:وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ - و پیش از تو برای هیچ بشری جاودانگی قرار ندادیم؛ پس آیا اگر تو بمیری آنان جاویدان خواهند ماند؟!(سوره انبیاء آیه 34)
و پس از ایشان نیز از اهل بیت ایشان که انسانهای کامل، خلیفة الله و حجّت الله بودند، نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت؛اما همگی با شهادت رحلت نمودند و در زمان رحلت ایشان، کفار، ظالمان و تروریستهایی که آنان را به شهادت رساندند، همگی زنده بودند؛ در حالی که جز ظلم، ضرر و زیان رساندن به دیگران، رویکرد ودستاوردی نداشتند!
ز) - اگر چه مفیدتر بودن، شرط بقای حیات نمیباشد، اما باید بیندیشیم که فایده چیست و چه کسی تشخیص می دهد که کی، کجا و در چه امری مفیدتر است؛ مضافاً بر این که چه بسا فایدۀ مؤمنان پس از مرگشان، بیشتر از زمان حیاتشان باشد؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُورًا - آنها غير از خداوند معبودانی برای خود برگزيدند، و معبودانی كه چيزی را نمیآفرينند بلكه خودشان مخلوقند، مالك زيان و سود خود نيستند و نه مالك مرگ و حيات و رستاخيز شان می باشند.(سوره فرقان آیه 3 )
نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ - ما در ميان شما مرگ را مقدر ساختيم و هرگز كسی بر ما پيشی نمیگيرد.(سوره واقعه آیه 60)
قدر، تقدیر و مقدر، یعنی: اندازه و اندازهگذار، خداوند خالق میباشد: إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به با اندازه آفريده ايم (سوره قمر آیه 49)
ھ) - بنابراین، حقیقت مرگ و زندگی، نشانه و اثبات کنندۀ وجود اوست، نه این که چه کسی در چه زمانی بمیرد و چه کسی هنوز زنده باشد، دلیل اثبات یا انکار وجود او گردد!
هنگام شهادت سیدالشهداء، خاندان و یاران ایشان، یزید، عمر سعد، شمر، خولی و لشکریان کفر و ظلم، زنده بودند و هر کدام مدتی به حیات ننگین خود ادامه دادند!
و) - مفیدتر بودن یا نبودن، از شروط ادامۀ حیات در این دنیا نمیباشد، چنان که از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله که رحمة للعالمین بودند،مفیدتر نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت، و خداوند متعال فرمود:وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ - و پیش از تو برای هیچ بشری جاودانگی قرار ندادیم؛ پس آیا اگر تو بمیری آنان جاویدان خواهند ماند؟!(سوره انبیاء آیه 34)
و پس از ایشان نیز از اهل بیت ایشان که انسانهای کامل، خلیفة الله و حجّت الله بودند، نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت؛اما همگی با شهادت رحلت نمودند و در زمان رحلت ایشان، کفار، ظالمان و تروریستهایی که آنان را به شهادت رساندند، همگی زنده بودند؛ در حالی که جز ظلم، ضرر و زیان رساندن به دیگران، رویکرد ودستاوردی نداشتند!
ز) - اگر چه مفیدتر بودن، شرط بقای حیات نمیباشد، اما باید بیندیشیم که فایده چیست و چه کسی تشخیص می دهد که کی، کجا و در چه امری مفیدتر است؛ مضافاً بر این که چه بسا فایدۀ مؤمنان پس از مرگشان، بیشتر از زمان حیاتشان باشد؟!(ادامه دارد...)
۲۱۱
۰۳ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.