بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
عقل، حجت باطنی خداوند است و حجّت خدا، خطا نمیکند، حتی خداوند سبحان، معاد، و حیانی بودن قرآن مجید و سایر اصول نیز با عقل شناخته می شوند.
حضرت امام کاظم علیه السلام فرمودند:إنَّ للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظاهِرَةً، و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ -خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها میباشند.(الكافی 1/16/12)
ربّ العالمین، بدی وخوبی هرکسی را به واسطۀ همین حجّت باطنی، به او الهام میکند: وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا - و سوگند به نفس انسان و آنكه آن را سامان داد.(7)
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا - سپس فجور و تقوا شر و خير) را به او الهام كرده است.(8) (سوره شمس آیه 7و8)
بنابراین، هر کسی که عقل را بر مملکت وجود حاکم نماید و افسار نفس حیوانی خود را به دست عقل بسپارد، از شرّ وساوس شیاطین جنّ و انس نیز در امان میماند؛ او در برابر هر خواستۀ نفسانی، توجه مینماید که حکم عقل چیست؟
ب) - هنگام مواجه با دشمن، هر کسی ابتدا نگاه میکند که دوستانش چه کسانی هستند و چه کمکی میتواند از آنها بگیرد؛ و بدترین دشمن، دشمنی است که دیده نمیشود - مکر هایش پنهان است و مخفیانه حمله میکند و ضربه میزند.
إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ - چه اينكه او و همكارانش شما را میبينند و شما آنها را نمیبينيد اما بدانيد ما شياطين را اوليای كسانی قرار داديم كه ايمان نمیآورند.(سوره اعراف بخشی از آیه 27)
اما، خداوند سبحان، نوع انسان را در مقابل این گروه نیز مسلح نموده است و میفرماید: همین که مبتنی بر یک شناخت و باور قلبی، بگویی: پناه میبرم به خدا، تو را در یک قلعۀ امنی قرار میدهد که هیچ شیطان جنّ یا انس، نمی تواند به آن نفوذ کند؛ فرمود: وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ - و بگو: پروردگارا من از وسوسههای شياطين به تو پناه میبرم.(97)
وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ - و از اينكه آنان نزد من حاضر شوند نيز به تو پناه میبرم؛ ای پروردگار!(98)(سوره مؤمنون آیه 97 و 98)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
عقل، حجت باطنی خداوند است و حجّت خدا، خطا نمیکند، حتی خداوند سبحان، معاد، و حیانی بودن قرآن مجید و سایر اصول نیز با عقل شناخته می شوند.
حضرت امام کاظم علیه السلام فرمودند:إنَّ للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظاهِرَةً، و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ -خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها میباشند.(الكافی 1/16/12)
ربّ العالمین، بدی وخوبی هرکسی را به واسطۀ همین حجّت باطنی، به او الهام میکند: وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا - و سوگند به نفس انسان و آنكه آن را سامان داد.(7)
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا - سپس فجور و تقوا شر و خير) را به او الهام كرده است.(8) (سوره شمس آیه 7و8)
بنابراین، هر کسی که عقل را بر مملکت وجود حاکم نماید و افسار نفس حیوانی خود را به دست عقل بسپارد، از شرّ وساوس شیاطین جنّ و انس نیز در امان میماند؛ او در برابر هر خواستۀ نفسانی، توجه مینماید که حکم عقل چیست؟
ب) - هنگام مواجه با دشمن، هر کسی ابتدا نگاه میکند که دوستانش چه کسانی هستند و چه کمکی میتواند از آنها بگیرد؛ و بدترین دشمن، دشمنی است که دیده نمیشود - مکر هایش پنهان است و مخفیانه حمله میکند و ضربه میزند.
إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ - چه اينكه او و همكارانش شما را میبينند و شما آنها را نمیبينيد اما بدانيد ما شياطين را اوليای كسانی قرار داديم كه ايمان نمیآورند.(سوره اعراف بخشی از آیه 27)
اما، خداوند سبحان، نوع انسان را در مقابل این گروه نیز مسلح نموده است و میفرماید: همین که مبتنی بر یک شناخت و باور قلبی، بگویی: پناه میبرم به خدا، تو را در یک قلعۀ امنی قرار میدهد که هیچ شیطان جنّ یا انس، نمی تواند به آن نفوذ کند؛ فرمود: وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ - و بگو: پروردگارا من از وسوسههای شياطين به تو پناه میبرم.(97)
وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ - و از اينكه آنان نزد من حاضر شوند نيز به تو پناه میبرم؛ ای پروردگار!(98)(سوره مؤمنون آیه 97 و 98)(ادامه دارد...)
۳۳۷
۱۹ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.