تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله :
بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد.
نهج الفصاحه ص473 ،ح1524 - وسایل الشیعه ج6 ، ص167 ، ح7641
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 39 تا 44
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (39)
إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (40)
أُوْلَئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ (41)
فَوَاكِهُ وَهُم مُّكْرَمُونَ (42)
فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (43)
عَلَي سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ (44)
ترجمه :
و جز آن چه انجام داده ايد، كيفر نمى بينيد.
مگر بندگان خالص شده خدا (كه از كيفر بر كنارند).
آنانند كه برايشان رزق معلوم است.
انواع ميوه ها و آنان مورد احترامند.
در باغ هاى پر نعمت (بهشت).
بر تخت هايى در برابر يكديگر (تكيه زده اند).
نکته ها:
«مخلِص» به افرادى گفته مى شود كه از انواع شرك و ريا و نفاق دورى مى كنند و خود را بنده خدا قرار مى دهند، امّا «مخلَص» به افرادى گفته مى شود كه به خاطر كمالاتى كه دارند خداوند آنان را خالص كرده و برمى گزيند.
پیامها :
- كيفرهاى الهى عادلانه است. «و ما تجزون الا ما كنتم تعملون» (آرى عذاب دردناك قيامت تجسم همان رفتار شرك آلود و استكبارى در دنياست).
- در كنار تهديد، بشارت لازم است. «الاّ عباد اللّه المخلصين»
- آنچه سبب برگزيدگى انسان نزد خداوند مى شود، بندگى است. «الاّ عباداللّه المخلَصين»
- پاداش متناسب و برابر براى خلافكاران است، امّا پاداش بندگان برگزيده خدا فراتر از عملكردشان است. «و ما تجزون الا ما كنتم تعملون الاّ عباداللّه»
- در بهشت، كاميابى مادى و معنوى در كنار هم قرار دارند. «فواكه... مكرمون»
- ديدار اولياى خداوند، يكى از لذّت هاى معنوى بهشت است. «سُرر متقابلين»
- در تقابل هاى دنيوى گاهى خصومت است، ولى در تقابل هاى اُخروى بزم خوش و لذّت است. «على سرر متقابلين»
- كاميابى بهشتيان همه جانبه است:
الف) برگزيدگى خدا «مخلصين» (برگزيدگان خدا از مقامى بس والا برخوردارند.
«اولئك» براى اشاره به دور و نشانه مقام والاى آنان است.)
ب) رزق «معلوم» كه به فرموده امام باقر عليه السلام خدمت گزاران بهشتى آن را مى دانند و آن را براى اولياى خدا قبل از آنكه درخواست كنند مى آورند.(9)
ج) مادى و معنوى بودن رزق. «فواكه و هم مكرمون»
د) جايگاهى نيكو. «جنات النعيم»
ه) حضور در جمع دوستان بهشتى همراه با اُنس و محبت و بزم خوش.
9) تفسير نورالثقلين.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله :
بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد.
نهج الفصاحه ص473 ،ح1524 - وسایل الشیعه ج6 ، ص167 ، ح7641
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 39 تا 44
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (39)
إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (40)
أُوْلَئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ (41)
فَوَاكِهُ وَهُم مُّكْرَمُونَ (42)
فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (43)
عَلَي سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ (44)
ترجمه :
و جز آن چه انجام داده ايد، كيفر نمى بينيد.
مگر بندگان خالص شده خدا (كه از كيفر بر كنارند).
آنانند كه برايشان رزق معلوم است.
انواع ميوه ها و آنان مورد احترامند.
در باغ هاى پر نعمت (بهشت).
بر تخت هايى در برابر يكديگر (تكيه زده اند).
نکته ها:
«مخلِص» به افرادى گفته مى شود كه از انواع شرك و ريا و نفاق دورى مى كنند و خود را بنده خدا قرار مى دهند، امّا «مخلَص» به افرادى گفته مى شود كه به خاطر كمالاتى كه دارند خداوند آنان را خالص كرده و برمى گزيند.
پیامها :
- كيفرهاى الهى عادلانه است. «و ما تجزون الا ما كنتم تعملون» (آرى عذاب دردناك قيامت تجسم همان رفتار شرك آلود و استكبارى در دنياست).
- در كنار تهديد، بشارت لازم است. «الاّ عباد اللّه المخلصين»
- آنچه سبب برگزيدگى انسان نزد خداوند مى شود، بندگى است. «الاّ عباداللّه المخلَصين»
- پاداش متناسب و برابر براى خلافكاران است، امّا پاداش بندگان برگزيده خدا فراتر از عملكردشان است. «و ما تجزون الا ما كنتم تعملون الاّ عباداللّه»
- در بهشت، كاميابى مادى و معنوى در كنار هم قرار دارند. «فواكه... مكرمون»
- ديدار اولياى خداوند، يكى از لذّت هاى معنوى بهشت است. «سُرر متقابلين»
- در تقابل هاى دنيوى گاهى خصومت است، ولى در تقابل هاى اُخروى بزم خوش و لذّت است. «على سرر متقابلين»
- كاميابى بهشتيان همه جانبه است:
الف) برگزيدگى خدا «مخلصين» (برگزيدگان خدا از مقامى بس والا برخوردارند.
«اولئك» براى اشاره به دور و نشانه مقام والاى آنان است.)
ب) رزق «معلوم» كه به فرموده امام باقر عليه السلام خدمت گزاران بهشتى آن را مى دانند و آن را براى اولياى خدا قبل از آنكه درخواست كنند مى آورند.(9)
ج) مادى و معنوى بودن رزق. «فواكه و هم مكرمون»
د) جايگاهى نيكو. «جنات النعيم»
ه) حضور در جمع دوستان بهشتى همراه با اُنس و محبت و بزم خوش.
9) تفسير نورالثقلين.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۵۶
۱۶ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.