بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
نماز - قسمت اول :
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپادار .(سوره طه آیه 14)
برای چه باید نماز بخوانیم، پرسش به حقی است و باید پاسخ داده شود و ابتدا خداوند متعال است که حکمت امر به اقامه نماز را بیان می دارد. قلب ها متوجه معبود محبوب است و اذهان برای رسیدن تفکر و تدبر می کنند و سپس اقدام به عمل می شود. پس محب و محبوب، باید به یاد هم باشند. خداوند سبحان که هیچ گاه بندگانش را فراموش نمی کند، اما بندگان به امور گوناگون مشغول می شوند و چه بسا از یاد معبود محبوب غافل گردند، و حال آن که همین یاد محبوب است که به آنها شکل و جهت میدهد و سرنوشت دنیا و آخرت آنها را رقم می زند. اما چگونه به یاد او باشم، بهترین یاد کدام است؟ پس فرمود: نماز را برای یاد من برپا دارد، در اوقاتی که برایت تعیین کردم، بیا و آنگونه که خودم تعلیم دادم، عبادت مرا به جای آور و با من راز و نیاز کن، که آن چه من می آموزم، والاترین و کامل ترین و مؤثرترین شیوهی یاد من می باشد.
اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ - آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى داند چه مى كنيد.(سوره عنکبوت آیه 45)
می پرسند: اگر نماز انسان را از زشتی و بدی گناه باز می دارد، پس چرا این همه نمازخوان ظالم و فاسد داریم، هم خوارج در صدر اسلاام نماز می خواندند، و هم وهابی های انگلیسی و داعشی های امروزی و نماز می خوانند؟! پاسخ این است که این بازدارندگی، جبری نیست، بلکه نماز اگر نماز باشد، هم اثر تکوینی دارد و هم اثر تشریعی. اثر تکوینی اش این است که انسان را به معراج می برد، محيط حيات را به جای زمینی بود، آسمانی و ملکوتی می کند و بالتبع کسی که لذت مناجات با خداوند را بچشد، میل به گناه نخواهد داشت. اما اثر تشریعی اش، نهی از منکر است، نه بازدارندگی جبری. نماز به او امر می کند که قدر نعمات الهی را بداند و در صراط مستقیم باقی بماند و از هر گونه شرک،زشتی، بدی، ظلم و گناه دوری گزیند. در واقع نماز، نهی از منکر می کند.(ادامه دارد...)
نماز - قسمت اول :
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپادار .(سوره طه آیه 14)
برای چه باید نماز بخوانیم، پرسش به حقی است و باید پاسخ داده شود و ابتدا خداوند متعال است که حکمت امر به اقامه نماز را بیان می دارد. قلب ها متوجه معبود محبوب است و اذهان برای رسیدن تفکر و تدبر می کنند و سپس اقدام به عمل می شود. پس محب و محبوب، باید به یاد هم باشند. خداوند سبحان که هیچ گاه بندگانش را فراموش نمی کند، اما بندگان به امور گوناگون مشغول می شوند و چه بسا از یاد معبود محبوب غافل گردند، و حال آن که همین یاد محبوب است که به آنها شکل و جهت میدهد و سرنوشت دنیا و آخرت آنها را رقم می زند. اما چگونه به یاد او باشم، بهترین یاد کدام است؟ پس فرمود: نماز را برای یاد من برپا دارد، در اوقاتی که برایت تعیین کردم، بیا و آنگونه که خودم تعلیم دادم، عبادت مرا به جای آور و با من راز و نیاز کن، که آن چه من می آموزم، والاترین و کامل ترین و مؤثرترین شیوهی یاد من می باشد.
اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ - آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى داند چه مى كنيد.(سوره عنکبوت آیه 45)
می پرسند: اگر نماز انسان را از زشتی و بدی گناه باز می دارد، پس چرا این همه نمازخوان ظالم و فاسد داریم، هم خوارج در صدر اسلاام نماز می خواندند، و هم وهابی های انگلیسی و داعشی های امروزی و نماز می خوانند؟! پاسخ این است که این بازدارندگی، جبری نیست، بلکه نماز اگر نماز باشد، هم اثر تکوینی دارد و هم اثر تشریعی. اثر تکوینی اش این است که انسان را به معراج می برد، محيط حيات را به جای زمینی بود، آسمانی و ملکوتی می کند و بالتبع کسی که لذت مناجات با خداوند را بچشد، میل به گناه نخواهد داشت. اما اثر تشریعی اش، نهی از منکر است، نه بازدارندگی جبری. نماز به او امر می کند که قدر نعمات الهی را بداند و در صراط مستقیم باقی بماند و از هر گونه شرک،زشتی، بدی، ظلم و گناه دوری گزیند. در واقع نماز، نهی از منکر می کند.(ادامه دارد...)
۱.۳k
۱۸ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.