بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
سلام بر امام زمان، حضرت مهدی علیه السلام و سلام بر شما!
در زیارت عاشورا، هیچ ذکری از مناقب و مصیبتهای وارده بر امام حسین علیه السلام نیامده است، بلکه همه اعلام مواضع شخص زیارت کننده، به ایشان میباشد.
زائر، در سراسر این زیارت، از خودش میگوید و برای خودش دعا میکند؛ و شاید از حکمت های آثار و برکات این زیارت نیز همین باشد، چرا که چنین مواضعی در مقابل امام، بسیار عظمیم و مؤثر است و ثواب دارد.
در یکی از فرازها میگوییم :
يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ - ای اباعبدالله من تا روز قیامت در صلحم با کسی که با شما صلح باشد و در جنگم با کسی که با شما در جنگ باشد.
ابتدا دقت نماییم که در این فراز، سخن از شناختن، باور و ایمان داشتن، تشیع و پیروی از ولایت و امامت نیست، چنان که سخن از نشناختن، باور نداشتن و پیروی نکردن و یا حتی مخالفت نیست، بلکه سخن از صلح و جنگ میباشد.
همین خودش درسی است تا جهت حذب حداکثری، گاهی باید خط قرمزها را پایین بیاوریم تا جمعیت بیشتری را شامل گردد و به بهانههای گوناگون، سبب دفع همسنگران و سوق دادن آنها به سوی جبهه و لشکر دشمن نگردیم.
إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ :
اما بحث ما در مورد ادعای جنگ و صلح تا روز قیامت میباشد و جا دارد این پرسش در ذهن مطرح شود که مگر ما تا قیامت زنده هستیم که جنگ و صلح مان تا قیامت داده داشته باشد؟! - آیا این فقط یک شعار حماسی است، یا خدایی ناکرده دروغ میگوییم، آن هم به امام علیه السلام؟!
به شعار و اعلام مواضع - إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ - میتوان از جهات گوناگونی نگریست و مطالب مهمی را درک نمود.
الف) - نه سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام، خاندان و یاران ایشان اکنون در جمع ما هستند و نه یزید، عمر سعد، شمر، خولی و لعنة الله علیهم اکنون زنده هستند، و نه دیگر جنگی بین آنها وجود دارد! اما، این قیام، این نهضت و این رویارویی هم چنان ادامه دارد و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت؛ پس، جنگ و صلح من نیز تا قیامت ادامه خواهد داشت.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
سلام بر امام زمان، حضرت مهدی علیه السلام و سلام بر شما!
در زیارت عاشورا، هیچ ذکری از مناقب و مصیبتهای وارده بر امام حسین علیه السلام نیامده است، بلکه همه اعلام مواضع شخص زیارت کننده، به ایشان میباشد.
زائر، در سراسر این زیارت، از خودش میگوید و برای خودش دعا میکند؛ و شاید از حکمت های آثار و برکات این زیارت نیز همین باشد، چرا که چنین مواضعی در مقابل امام، بسیار عظمیم و مؤثر است و ثواب دارد.
در یکی از فرازها میگوییم :
يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ - ای اباعبدالله من تا روز قیامت در صلحم با کسی که با شما صلح باشد و در جنگم با کسی که با شما در جنگ باشد.
ابتدا دقت نماییم که در این فراز، سخن از شناختن، باور و ایمان داشتن، تشیع و پیروی از ولایت و امامت نیست، چنان که سخن از نشناختن، باور نداشتن و پیروی نکردن و یا حتی مخالفت نیست، بلکه سخن از صلح و جنگ میباشد.
همین خودش درسی است تا جهت حذب حداکثری، گاهی باید خط قرمزها را پایین بیاوریم تا جمعیت بیشتری را شامل گردد و به بهانههای گوناگون، سبب دفع همسنگران و سوق دادن آنها به سوی جبهه و لشکر دشمن نگردیم.
إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ :
اما بحث ما در مورد ادعای جنگ و صلح تا روز قیامت میباشد و جا دارد این پرسش در ذهن مطرح شود که مگر ما تا قیامت زنده هستیم که جنگ و صلح مان تا قیامت داده داشته باشد؟! - آیا این فقط یک شعار حماسی است، یا خدایی ناکرده دروغ میگوییم، آن هم به امام علیه السلام؟!
به شعار و اعلام مواضع - إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ إِلىٰ يَوْمِ الْقِيامَةِ - میتوان از جهات گوناگونی نگریست و مطالب مهمی را درک نمود.
الف) - نه سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام، خاندان و یاران ایشان اکنون در جمع ما هستند و نه یزید، عمر سعد، شمر، خولی و لعنة الله علیهم اکنون زنده هستند، و نه دیگر جنگی بین آنها وجود دارد! اما، این قیام، این نهضت و این رویارویی هم چنان ادامه دارد و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت؛ پس، جنگ و صلح من نیز تا قیامت ادامه خواهد داشت.(ادامه دارد...)
۵۳۴
۰۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.