آیا به حرف خدا گوش میکنیم.اگر گوش کردیم عمل کردیم
✍لازمه ى ایمان، اقدام عملى در جهت نشر و گسترش دین الهى است. «یا ایها الّذین آمنوا ان تنصروا اللّه...»
- جهاد با كفّار محارب، یكى از مصادیق یارى دین خداوند است. «فضرب الرقاب... ان تنصروا اللّه...»
- پاداش و كیفر الهى، با عملكرد انسان همگون است. «تنصروا اللّه ینصركم»
- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یارى كند، خداوند نیز او را حمایت مى كند. «ان تنصروا اللّه ینصركم»
- دریافت الطاف الهى، به تلاش انسان بستگى دارد. «ان تنصروا اللّه ینصركم» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعى نابجاست.)
- در میان امدادهاى الهى، ثابت قدم بودن، برجسته ترین آنهاست. (بعد از نصرت الهى نام پایدارى آمده است.) «ینصركم و یثبّت اقدامكم»
- پاداش هاى الهى بیش از عملكرد ما است. «ان تنصروا اللّه ینصركم و یثبّت اقدامكم»
انسان، موجودى محدود است و نصرت و یارى او از راه خدا نیز محدود؛ ولى خداوند بى نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود.
خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
- توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فاذكرونى اذكركم»(16)
- نصرت ویاریش را در گرو یارى انسان. «ان تنصروا اللّه ینصركم»
- بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزارى انسان. «لئن شكرتم لازیدنّكم»(17)
- وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان.(18) «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم»(19)
حضرت على علیه السلام مى فرماید: اگر خدا را یارى كنید، خداوند شما را یارى مى كند و گام هاى شما را استوار مى سازد... خداوند از روى خوارى و ناچارى از شما نصرت ویارى نمى خواهد... او از شما یارى خواسته در حالى كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمان ها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهى و استقراض الهى براى آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكى ها را مشخص سازد.(20)
-----
16) بقره، 152.
17) ابراهیم، 7.
18) تفسیر كشف الاسرار.
19) بقره، 40.
20) نهج البلاغه، خطبه 183.
- جهاد با كفّار محارب، یكى از مصادیق یارى دین خداوند است. «فضرب الرقاب... ان تنصروا اللّه...»
- پاداش و كیفر الهى، با عملكرد انسان همگون است. «تنصروا اللّه ینصركم»
- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یارى كند، خداوند نیز او را حمایت مى كند. «ان تنصروا اللّه ینصركم»
- دریافت الطاف الهى، به تلاش انسان بستگى دارد. «ان تنصروا اللّه ینصركم» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعى نابجاست.)
- در میان امدادهاى الهى، ثابت قدم بودن، برجسته ترین آنهاست. (بعد از نصرت الهى نام پایدارى آمده است.) «ینصركم و یثبّت اقدامكم»
- پاداش هاى الهى بیش از عملكرد ما است. «ان تنصروا اللّه ینصركم و یثبّت اقدامكم»
انسان، موجودى محدود است و نصرت و یارى او از راه خدا نیز محدود؛ ولى خداوند بى نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود.
خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
- توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فاذكرونى اذكركم»(16)
- نصرت ویاریش را در گرو یارى انسان. «ان تنصروا اللّه ینصركم»
- بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزارى انسان. «لئن شكرتم لازیدنّكم»(17)
- وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان.(18) «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم»(19)
حضرت على علیه السلام مى فرماید: اگر خدا را یارى كنید، خداوند شما را یارى مى كند و گام هاى شما را استوار مى سازد... خداوند از روى خوارى و ناچارى از شما نصرت ویارى نمى خواهد... او از شما یارى خواسته در حالى كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمان ها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهى و استقراض الهى براى آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكى ها را مشخص سازد.(20)
-----
16) بقره، 152.
17) ابراهیم، 7.
18) تفسیر كشف الاسرار.
19) بقره، 40.
20) نهج البلاغه، خطبه 183.
۱.۱k
۲۷ خرداد ۱۴۰۳