بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
قِصَص، یعنی قصهها، اما قَصص به مجموعۀ قصههای راست، حکیمانه و عبرتآموز گفته میشود؛ چنان که فرمود: فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ - پس، اين داستانها را برای آنها بازگو كن، شايد بينديشند و بيدار شوند.(سوره اعراف بخشی از آیه 176)
قصّۀ زلیخا : قصّۀ رویارویی ارزشها با ضد ارزشها -خوبیها بابدیها و زیبایی ها با زشتی ها، دو وجه مثبت و منفی دارد؛ یکی نقش مثبت راایفا می نماید و دیگری نقش منفی را جلوه میدهد؛ حال اگر کسی فقط نقش منفی را دید، یا تمام قصّه را از این زاویه نگاه کرد، مشکل در خود اوست و نه در قصّه.
فرض کنید که درقصۀ سلفیها و داعشی ها و جنایاتشان در منطقه، یکی فقط همانها و حامیانی چون امریکا و انگلیس و اسرائیل راببیند و مجاهدان و نیرو های مقاومت، یا فرماندهی امثال شهید سلیمانی یا ابو مهندس را نبیند! او این قصّه را درست و از اول تا آخر نخوانده است که بتواند نتیجهای درست بگیرد!
در قرآن کریم، قصّۀ عشق زلیخا را که ابتدا فقط هوس زلیخا بود مطرح نمود و البته با نکوهش؛ در مقابل قصّۀ صبر و مقاومت حضرت یوسف علیها السلام در برابر هوای نفس، وسوسههای شیاطین جنّ و انس، مکرهای زلیخا، جلوۀ زنان سرشناس و تکیه زده بر متکاها و نیز مطرح شد! قصّۀ این که او اذعان نمود که نفس، نیازها و خواهشهایی دارد و برای ارضای آنها فشار میآورد، اما کسی که رو به خدا داشته باشد، عقل را حاکم نماید و از وحی تبیعت نماید، افسار همین نفس حیوانی را به دست میگیرد؛ چنان که حضرت یوسف علیه السلام گفت: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ - من هرگز نفس خويش راتبرئه نمیكنم كه نفس سركش، بسيار به بدیها امر میكند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند، پروردگارم غفور و رحيم است.(سوره یوسف آیه 53)
او به خداوند سبحان اعلام نمود که زندان را به این فساد و گناه بزرگ و رذیلت بندگی هوای نفس خود و تابعیت از هوای نفس دیگرن، ترجیح میدهد و در این قصّه، تحمّل سالها زندان و شکنجههایی که بدترین آنها اتهام خیانت بود نیز مطرح شد و البته که قصّهای واقعی، درس و عبرتآموز و بسیار زیبا می باشد. لذا اگر کسی دوست داشته باشد که در این قصّۀ، فقط زلیخا را ببیند و چنین تفسیر و تأویل نماید که مقصود از - أَحْسَنَ الْقَصَص، هوای نفس اوست، خودش مشکل دارد!(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
قِصَص، یعنی قصهها، اما قَصص به مجموعۀ قصههای راست، حکیمانه و عبرتآموز گفته میشود؛ چنان که فرمود: فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ - پس، اين داستانها را برای آنها بازگو كن، شايد بينديشند و بيدار شوند.(سوره اعراف بخشی از آیه 176)
قصّۀ زلیخا : قصّۀ رویارویی ارزشها با ضد ارزشها -خوبیها بابدیها و زیبایی ها با زشتی ها، دو وجه مثبت و منفی دارد؛ یکی نقش مثبت راایفا می نماید و دیگری نقش منفی را جلوه میدهد؛ حال اگر کسی فقط نقش منفی را دید، یا تمام قصّه را از این زاویه نگاه کرد، مشکل در خود اوست و نه در قصّه.
فرض کنید که درقصۀ سلفیها و داعشی ها و جنایاتشان در منطقه، یکی فقط همانها و حامیانی چون امریکا و انگلیس و اسرائیل راببیند و مجاهدان و نیرو های مقاومت، یا فرماندهی امثال شهید سلیمانی یا ابو مهندس را نبیند! او این قصّه را درست و از اول تا آخر نخوانده است که بتواند نتیجهای درست بگیرد!
در قرآن کریم، قصّۀ عشق زلیخا را که ابتدا فقط هوس زلیخا بود مطرح نمود و البته با نکوهش؛ در مقابل قصّۀ صبر و مقاومت حضرت یوسف علیها السلام در برابر هوای نفس، وسوسههای شیاطین جنّ و انس، مکرهای زلیخا، جلوۀ زنان سرشناس و تکیه زده بر متکاها و نیز مطرح شد! قصّۀ این که او اذعان نمود که نفس، نیازها و خواهشهایی دارد و برای ارضای آنها فشار میآورد، اما کسی که رو به خدا داشته باشد، عقل را حاکم نماید و از وحی تبیعت نماید، افسار همین نفس حیوانی را به دست میگیرد؛ چنان که حضرت یوسف علیه السلام گفت: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ - من هرگز نفس خويش راتبرئه نمیكنم كه نفس سركش، بسيار به بدیها امر میكند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند، پروردگارم غفور و رحيم است.(سوره یوسف آیه 53)
او به خداوند سبحان اعلام نمود که زندان را به این فساد و گناه بزرگ و رذیلت بندگی هوای نفس خود و تابعیت از هوای نفس دیگرن، ترجیح میدهد و در این قصّه، تحمّل سالها زندان و شکنجههایی که بدترین آنها اتهام خیانت بود نیز مطرح شد و البته که قصّهای واقعی، درس و عبرتآموز و بسیار زیبا می باشد. لذا اگر کسی دوست داشته باشد که در این قصّۀ، فقط زلیخا را ببیند و چنین تفسیر و تأویل نماید که مقصود از - أَحْسَنَ الْقَصَص، هوای نفس اوست، خودش مشکل دارد!(پایان)
۳۹۹
۲۸ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.