تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بینه
فضیلت قرائت این سوره :
امام محمّد باقر علیه السلام فرمود: هر كه سوره بیّنه را بخواند، از مشركان به دور است و در دین حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده و خداوند عزّ و جلّ او را مؤمن بر می انگیزد و حساب را بر او آسان می گیرد.
آیه 1 تا 4
«بيّنة» به معناى دليل روشن است كه به واسطه آن حق از باطل آشكار گردد.
«قيّمة» به معناى مستقيم، محكم، ارزشمند و گرانبهاست. «قيّم» به كسى گويند كه دلسوز است و به مصالح ديگران قيام مى كند. حرف تاء در كلمه «قيمة» براى مبالغه است نظير علاّمة، نه تأنيث.
اين آيه را دو گونه تفسير كرده اند: طبق يك تفسير سخن از بى وفائى و عدم صداقت اهل كتاب و مشركان است و در تفسير ديگر سخن از اتمام حجت براى آنان است.
ادعاى كفار اين بود كه تا دليل روشنى به ما نرسد، در راه خود باقى هستيم، ولى بعد از آن كه دليل روشنى رسيد، باز هم در راه خود باقى ماندند و جز عده اى ايمان نياوردند. شبيه اين مضمون، در آيه 89 سوره بقره آمده است كه قبل از ظهور اسلام در انتظار آمدن پيامبر جديدى بودند و به خود نويد مى دادند، ولى «فلما جائهم ما عرفوا كفروا» همين كه آمد براى آنان چيزى را كه مى شناختند نپذيرفتند.
«صُحُف» جمع «صحيفة» است. گويا هر بخش از كتاب آسمانى به تنهايى صحيفه اى است. تورات يك كتاب است ولى قرآن در باره آن مى فرمايد: «صحف ابراهيم و موسى»(96)
-----
96) اعلى، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بینه
فضیلت قرائت این سوره :
امام محمّد باقر علیه السلام فرمود: هر كه سوره بیّنه را بخواند، از مشركان به دور است و در دین حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده و خداوند عزّ و جلّ او را مؤمن بر می انگیزد و حساب را بر او آسان می گیرد.
آیه 1 تا 4
«بيّنة» به معناى دليل روشن است كه به واسطه آن حق از باطل آشكار گردد.
«قيّمة» به معناى مستقيم، محكم، ارزشمند و گرانبهاست. «قيّم» به كسى گويند كه دلسوز است و به مصالح ديگران قيام مى كند. حرف تاء در كلمه «قيمة» براى مبالغه است نظير علاّمة، نه تأنيث.
اين آيه را دو گونه تفسير كرده اند: طبق يك تفسير سخن از بى وفائى و عدم صداقت اهل كتاب و مشركان است و در تفسير ديگر سخن از اتمام حجت براى آنان است.
ادعاى كفار اين بود كه تا دليل روشنى به ما نرسد، در راه خود باقى هستيم، ولى بعد از آن كه دليل روشنى رسيد، باز هم در راه خود باقى ماندند و جز عده اى ايمان نياوردند. شبيه اين مضمون، در آيه 89 سوره بقره آمده است كه قبل از ظهور اسلام در انتظار آمدن پيامبر جديدى بودند و به خود نويد مى دادند، ولى «فلما جائهم ما عرفوا كفروا» همين كه آمد براى آنان چيزى را كه مى شناختند نپذيرفتند.
«صُحُف» جمع «صحيفة» است. گويا هر بخش از كتاب آسمانى به تنهايى صحيفه اى است. تورات يك كتاب است ولى قرآن در باره آن مى فرمايد: «صحف ابراهيم و موسى»(96)
-----
96) اعلى، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۳۴
۰۱ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.