گاهی جایز و یا حتی واجبه دروغ بگیم!🤔 👈 دروغ در اسلام بلکه
گاهی جایز و یا حتی واجبه دروغ بگیم!🤔 👈 #دروغ در اسلام بلکه تمامی #ادیان الهی #حرام است، ولی در مواردی که #مصلحت دروغ گفتن بیشتر از #مفسده آن باشد، دروغ حرام نیست، بلکه در برخی موارد واجب است. در این گونه موارد، دروغ، #مصلحت_ آمیز نام گرفته است؛ از جمله موارد آن:
۱- اصلاح بین مردم؛
امام صادق(ع) فرمود: «انّ اللَّه أحبّ الکذب فی الإصلاح... و أبغض الکذب فی غیر الاصلاح؛ خداوند دروغ گفتن را در مورد #اصلاح بین مردم دوست دارد».(میزان الحکمة، عنوان ۳۴۶۶، حدیث ۱۷۴۷۴.)
۲- دفع شر ظالمان؛
#امام_ صادق(ع) فرمود: «الکذب مذموم الاّ فی امرین: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البین؛ #کذب بد است مگر در دومورد: با دروغ شر ظالمی را از خود یا از دیگران دفع کند، یا با دروغ بین دو نفر #اصلاح ایجاد کند».(همان، حدیث ۱۷۴۷۶)
۳- دروغ در حال ضرورت:
انسان به خاطر ضرر مالی وجانی سنگین می تواند دروغ بگوید. یعنی #ضرر مالی باید به گونه ای باشد که تحمل آن دشوار باشد. اما ضررهای ناچیز موجب جواز دروغ نمی شود.
تمام موارد را می توان در یک قاعده کلی خلاصه کرد وآن عبارت است از: به #خطر افتادن اهداف مهمتر. در حقیقت تجویز دروغ در این موارد به خاطر ضرورت است و باید به همان قدر ضرورت اکتفا شود.
موارد بسیاری نیز وجود دارد که به عنوان دروغ مصلحت آمیز در بین مردم شناخته میشود، اما در واقع چنین نیست، مثلاً کسی به خاطر مصلحت فردی خود و منافع شخصی و کارهای جزیی دروغ می گوید در واقع دروغشان #منفعت آمیز است نه #مصلحت آمیز!
آن چه نزد عوام متداول است و آن را دروغ مصلحتی می نامند که مصلحت شخصی خودشان است، دروغ واقعی و حرام بوده و دارای آثار خود است و مصلحت اندیشی موجب عذر نخواهد بود.
بنابراین ، دروغ ذاتاً کار فوق العاده بدی است و بسیاری از مشکلات و بدبختی ها و نابسامانی های اجتماع کنونی ما بر اثر همین دروغ است. در بعضی از بیاناتی که از ائمّه اهل بیت(علیهم السلام) رسیده، دروغ را کلید سایر گناهان شمرده اند!
در ضمن تا زمانی که امکان دارد باید بجای دروغ مصلحت آمیز از #توریه استفاده کنیم و این نکته هم ناگفته نماند، در مواردی که وظیفه انسان توریه یا دروغ مصلحت آمیز باشد، اگر راست بگوید گناه کرده و هر فسادی به وجود بیاید او مسؤول است!
#جواز
#صداقت
#دروغ
#وظیفه
#احکام
#اخلاق
#دین
#مصلحت
#منفعت
۱- اصلاح بین مردم؛
امام صادق(ع) فرمود: «انّ اللَّه أحبّ الکذب فی الإصلاح... و أبغض الکذب فی غیر الاصلاح؛ خداوند دروغ گفتن را در مورد #اصلاح بین مردم دوست دارد».(میزان الحکمة، عنوان ۳۴۶۶، حدیث ۱۷۴۷۴.)
۲- دفع شر ظالمان؛
#امام_ صادق(ع) فرمود: «الکذب مذموم الاّ فی امرین: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البین؛ #کذب بد است مگر در دومورد: با دروغ شر ظالمی را از خود یا از دیگران دفع کند، یا با دروغ بین دو نفر #اصلاح ایجاد کند».(همان، حدیث ۱۷۴۷۶)
۳- دروغ در حال ضرورت:
انسان به خاطر ضرر مالی وجانی سنگین می تواند دروغ بگوید. یعنی #ضرر مالی باید به گونه ای باشد که تحمل آن دشوار باشد. اما ضررهای ناچیز موجب جواز دروغ نمی شود.
تمام موارد را می توان در یک قاعده کلی خلاصه کرد وآن عبارت است از: به #خطر افتادن اهداف مهمتر. در حقیقت تجویز دروغ در این موارد به خاطر ضرورت است و باید به همان قدر ضرورت اکتفا شود.
موارد بسیاری نیز وجود دارد که به عنوان دروغ مصلحت آمیز در بین مردم شناخته میشود، اما در واقع چنین نیست، مثلاً کسی به خاطر مصلحت فردی خود و منافع شخصی و کارهای جزیی دروغ می گوید در واقع دروغشان #منفعت آمیز است نه #مصلحت آمیز!
آن چه نزد عوام متداول است و آن را دروغ مصلحتی می نامند که مصلحت شخصی خودشان است، دروغ واقعی و حرام بوده و دارای آثار خود است و مصلحت اندیشی موجب عذر نخواهد بود.
بنابراین ، دروغ ذاتاً کار فوق العاده بدی است و بسیاری از مشکلات و بدبختی ها و نابسامانی های اجتماع کنونی ما بر اثر همین دروغ است. در بعضی از بیاناتی که از ائمّه اهل بیت(علیهم السلام) رسیده، دروغ را کلید سایر گناهان شمرده اند!
در ضمن تا زمانی که امکان دارد باید بجای دروغ مصلحت آمیز از #توریه استفاده کنیم و این نکته هم ناگفته نماند، در مواردی که وظیفه انسان توریه یا دروغ مصلحت آمیز باشد، اگر راست بگوید گناه کرده و هر فسادی به وجود بیاید او مسؤول است!
#جواز
#صداقت
#دروغ
#وظیفه
#احکام
#اخلاق
#دین
#مصلحت
#منفعت
۳.۸k
۱۵ فروردین ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.