توجه:
توجه:
از اونجایی ک بنا بر وظیفه مطالب رفع شبهات رو در اختیار شما بزرگواران قرار میدم.خواهش میکنم با وجود زیادت متن حتی الامکان تمام متن هارو بخونید.متن ها کمی زیاده چون سعی کردم از منابع مورد تایید اهل تسنن استفاده کنم و تفسیر بعضی از مباحث رو بیارم.
این مطالب دامن گیر شیعه هست و باید دانسته بشه و با تفهیم این مطالب رفع شبه برای خودمون و دیگران کنیم.
ان شاالله...
پرسش: آیا بوسیدن ضریح و قبور ائمه یا خواندن نماز زیارت در حرم امامان، سزاوار یک موحد مسلمان است و این گونه اعمال مرده پرستی و شرک نمیباشد؟
پاسخ: با پرسش چند سؤال که پاسخ روشنی دارند به تشریح و پاسخگویی سؤال فوق خواهیم پرداخت.
آیا به هنگام عیادت بیماران ، بردن هدیهای چون کتاب، دسته گل و میوه کار ناپسندی است؟
آیا به هنگام دیدار دوست، بردن هدیهای هر چند کوچک، کار زشتی بوده و نشانهای از شرک در آن است؟
آیا در هنگام ملاقات و دیدار یکی از عزیزانی که مدتی است او را ندیده اید، روبوسی و مصافحه نشانه پرستش آن فرد میباشد و کار زشت و ناپسندی است؟
در کتب اخبار و روایات، بابی تحت عنوان «ثواب هدیه دادن به مؤمن» وجود دارد و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم بر آن سفارش نموده اند.
بنابراین زمانی که شخصی به دیدار و ملاقات کسی میرود، هدیه بردن او نشانهای از انسانیت اوست و از نظر اسلام نیز مستحب مؤکّد است.
حال هنگامی که به دیدار یکی از دوستان یا بستگان متوفی خود میروید، چه هدیهای میتوان برایش برد؟ آیا میتوان باز همان گل، کتاب، کمپوت و میوه را برای او برد؟
یا اینکه با قرآن خواندن، صلوات فرستادن، دعا کردن، ذکر و نماز خواندن و ... برایش خیرات میفرستید؟
به دلیل آشکار و واضح بودن پاسخ این سؤال، توصیه شده است تا برای ارواح والدین و مؤمنین نماز هدیه نمایید. نماز هدیه باید دقیقاً ویژگی بقیه نمازهای یومیه را داشته باشد و عیناً مانند آنها باشد، یعنی هم قربه الی اللَّه و هم رو به قبله باشد.
در حال خواندن چنین نماز هدیهای با شرایط فوق، چه نشانهای از شرک میتوان یافت؟!
بر این اساس است که پیشوایان دینی تأکید نمودهاند که زائرین پس از زیارت ائمه، دو رکعت نماز قربه الی اللَّه خوانده و ثوابش را نثار روح آنها نمایند.
به دنبال علاقه وافر شیعیان به امیرالمؤمنین علی علیه السلام طبیعی است اگر شیعه بخواهد نسبت به کسی شرک ورزد و یا درباره او غلو نماید لاجرم بایستی این کار را برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام از همه بیشتر و شدیدتر انجام دهد.
بنابراین پس از بررسی آداب زیارت آن امام، چنانچه آثار شرک در زیارتنامه امام علی علیه السلام وجودنداشته باشد، منطقی است که در زیارت نامه بقیه ائمه که اولاد او میباشند نیز آثار شرک وجود نداشته باشد.
در آداب زیارت ایشان آمده است: چون به خندق کوفه رسیدی بگو «اللَّه أکبر أهل الکبریاء و المجد و العظمة اللَّه أکبر أهل التکبیر و التقدیس ...»
و چون به دروازه نجف رسیدی بگو الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ ...
و چون به در ورودی صحن مطهر رسیدی بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ...»
و وقتی که به بقعه مبارکه رسیدی بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ...».
سپس زیارتهای گوناگون دیگری که شامل سلام بر پیامبر و امیرالمؤمنین علیه السلام است را بخواند. پس از اتمام زیارت نامه، دو رکعت نماز به عنوان هدیه برای آن امام بخواند.
نماز هم باید با همان ویژگی فوق و با نیت تقرب به خدا و رو به قبله باشد. پس از فراغت از نماز و در تعقیبات نماز، این دعا را باید بخواند «پروردگارا دو رکعت نماز به سوی سید و مولای خود، ولی تو و برادر رسول تو، امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام هدیه نمودم ...
تا آنجا که میگویند: خدایا برای تو نماز و رکوع و سجده کردم زیرا برای غیر تو نماز و رکوع و سجود جائز نیست که خدائی غیر از تو نیست ...
آیا زیارتنامهای که از آغاز تا فرجامش ذکر است و حمد و ستایش خدا و وحدانیت حق و شهادت به رسالت محمد صلی الله علیه و آله، اگر علی علیه السلام را عبد صالح خدا بخواند شرک است؟!
باید گفت نه تنها شرک نیست که توحید محض است؟!
اما درباره بوسیدن ضریح و قبور ائمه که بسیاری از مخالفان شیعه آن را حمل بر سجده میکنند باید گفت: اولًا «اعمال هر کسی در گرو نیت او میباشد « (شرح سنن النسائی، ج 7، ص 242؛ فتح الباری، ج 1، ص )
ثانیاً بوسیدن ضریح و قبور ائمه به قصد سجده بر آنها نیست بلکه برای اظهار شدت و کثرت علاقه و محبت به آنها است. بنابراین، این کار به منزله تکریم و تعظیم
از اونجایی ک بنا بر وظیفه مطالب رفع شبهات رو در اختیار شما بزرگواران قرار میدم.خواهش میکنم با وجود زیادت متن حتی الامکان تمام متن هارو بخونید.متن ها کمی زیاده چون سعی کردم از منابع مورد تایید اهل تسنن استفاده کنم و تفسیر بعضی از مباحث رو بیارم.
این مطالب دامن گیر شیعه هست و باید دانسته بشه و با تفهیم این مطالب رفع شبه برای خودمون و دیگران کنیم.
ان شاالله...
پرسش: آیا بوسیدن ضریح و قبور ائمه یا خواندن نماز زیارت در حرم امامان، سزاوار یک موحد مسلمان است و این گونه اعمال مرده پرستی و شرک نمیباشد؟
پاسخ: با پرسش چند سؤال که پاسخ روشنی دارند به تشریح و پاسخگویی سؤال فوق خواهیم پرداخت.
آیا به هنگام عیادت بیماران ، بردن هدیهای چون کتاب، دسته گل و میوه کار ناپسندی است؟
آیا به هنگام دیدار دوست، بردن هدیهای هر چند کوچک، کار زشتی بوده و نشانهای از شرک در آن است؟
آیا در هنگام ملاقات و دیدار یکی از عزیزانی که مدتی است او را ندیده اید، روبوسی و مصافحه نشانه پرستش آن فرد میباشد و کار زشت و ناپسندی است؟
در کتب اخبار و روایات، بابی تحت عنوان «ثواب هدیه دادن به مؤمن» وجود دارد و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم بر آن سفارش نموده اند.
بنابراین زمانی که شخصی به دیدار و ملاقات کسی میرود، هدیه بردن او نشانهای از انسانیت اوست و از نظر اسلام نیز مستحب مؤکّد است.
حال هنگامی که به دیدار یکی از دوستان یا بستگان متوفی خود میروید، چه هدیهای میتوان برایش برد؟ آیا میتوان باز همان گل، کتاب، کمپوت و میوه را برای او برد؟
یا اینکه با قرآن خواندن، صلوات فرستادن، دعا کردن، ذکر و نماز خواندن و ... برایش خیرات میفرستید؟
به دلیل آشکار و واضح بودن پاسخ این سؤال، توصیه شده است تا برای ارواح والدین و مؤمنین نماز هدیه نمایید. نماز هدیه باید دقیقاً ویژگی بقیه نمازهای یومیه را داشته باشد و عیناً مانند آنها باشد، یعنی هم قربه الی اللَّه و هم رو به قبله باشد.
در حال خواندن چنین نماز هدیهای با شرایط فوق، چه نشانهای از شرک میتوان یافت؟!
بر این اساس است که پیشوایان دینی تأکید نمودهاند که زائرین پس از زیارت ائمه، دو رکعت نماز قربه الی اللَّه خوانده و ثوابش را نثار روح آنها نمایند.
به دنبال علاقه وافر شیعیان به امیرالمؤمنین علی علیه السلام طبیعی است اگر شیعه بخواهد نسبت به کسی شرک ورزد و یا درباره او غلو نماید لاجرم بایستی این کار را برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام از همه بیشتر و شدیدتر انجام دهد.
بنابراین پس از بررسی آداب زیارت آن امام، چنانچه آثار شرک در زیارتنامه امام علی علیه السلام وجودنداشته باشد، منطقی است که در زیارت نامه بقیه ائمه که اولاد او میباشند نیز آثار شرک وجود نداشته باشد.
در آداب زیارت ایشان آمده است: چون به خندق کوفه رسیدی بگو «اللَّه أکبر أهل الکبریاء و المجد و العظمة اللَّه أکبر أهل التکبیر و التقدیس ...»
و چون به دروازه نجف رسیدی بگو الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ ...
و چون به در ورودی صحن مطهر رسیدی بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ...»
و وقتی که به بقعه مبارکه رسیدی بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ...».
سپس زیارتهای گوناگون دیگری که شامل سلام بر پیامبر و امیرالمؤمنین علیه السلام است را بخواند. پس از اتمام زیارت نامه، دو رکعت نماز به عنوان هدیه برای آن امام بخواند.
نماز هم باید با همان ویژگی فوق و با نیت تقرب به خدا و رو به قبله باشد. پس از فراغت از نماز و در تعقیبات نماز، این دعا را باید بخواند «پروردگارا دو رکعت نماز به سوی سید و مولای خود، ولی تو و برادر رسول تو، امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام هدیه نمودم ...
تا آنجا که میگویند: خدایا برای تو نماز و رکوع و سجده کردم زیرا برای غیر تو نماز و رکوع و سجود جائز نیست که خدائی غیر از تو نیست ...
آیا زیارتنامهای که از آغاز تا فرجامش ذکر است و حمد و ستایش خدا و وحدانیت حق و شهادت به رسالت محمد صلی الله علیه و آله، اگر علی علیه السلام را عبد صالح خدا بخواند شرک است؟!
باید گفت نه تنها شرک نیست که توحید محض است؟!
اما درباره بوسیدن ضریح و قبور ائمه که بسیاری از مخالفان شیعه آن را حمل بر سجده میکنند باید گفت: اولًا «اعمال هر کسی در گرو نیت او میباشد « (شرح سنن النسائی، ج 7، ص 242؛ فتح الباری، ج 1، ص )
ثانیاً بوسیدن ضریح و قبور ائمه به قصد سجده بر آنها نیست بلکه برای اظهار شدت و کثرت علاقه و محبت به آنها است. بنابراین، این کار به منزله تکریم و تعظیم
۹.۳k
۰۷ فروردین ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.