تفسیر قرآن
پیامهای آیه 53 سوره احزاب
- ايمان، مستلزم رعايت ادب و آداب اجتماعى است. «يا ايها الّذين آمنوا لا تدخلوا...»
- حقّ آرامش در مسكن براى همگان محترم است، خصوصاً براى رسول خداصلى الله عليه وآله. «لا تدخلوا بيوت النبىّ»
- بهتر آن است كه مهمانى در منزل باشد. (نه در مهمانسرا و هتل) «بيوت النبىّ... الى طعام»
- صاحب خانه حقّ دارد به كسى اذن ورود ندهد. «الاّ ان يُؤذن لكم»
- اجازه براى ورود به خانه ديگران، به هر صورت كافى است و لازم نيست خود او شخصاً اجازه بدهد. («يؤذن» به صورت مجهول آمده، يعنى اجازه صاحبخانه از هر طريقى حاصل شود.)
- پذيرايى از مهمان، از سيره پيامبر اكرم است. «الى طعام... دُعيتم»
- اصل مهمانى مهم است، نه نوع غذا. «الى طعام... دُعيتم»
- دين جامع آن است كه هم براى مسايل جزيى همچون پذيرايى از مهمان و هم بزرگ ترين مسايل حكومتى برنامه داشته باشد. «يؤذن لكم - غير ناظرين - فانتشروا ...»
- بى دعوت به مهمانى نرويد. «اذا دعيتم»
- در اسلام، مردم عادّى مى توانند به خانه اول شخصيّت دينى رفت و آمد كرده و حتّى مهمان شوند. «بيوت النبىّ... دُعيتم»
- از آداب مهمانى آن است كه بعد از خوردن غذا خانه را ترك كنيد. «فانتشروا» و منزل ميزبان را محلّ گفت وشنود قرار ندهيد. «و لامستأنسين لحديث»
- اذيّت كردن ميزبان ممنوع است. «يُؤذى النبى» (گرچه با بردن فرزندان و يا همراهان باشد. تحقير غذا وناچيز شمردن آن نيز مصداق اذيّت ميزبان است.)
- پيامبر، از اتلاف وقت در گفتگوهاى بى مورد رنج مى برد. «لا مستأنسين لحديث انّ ذلكم كان يُؤذى النّبى»
- رنجاندن لازم نيست ظاهرى و جسمى باشد، فشار اخلاقى و روحى نيز نوعى آزار دادن است. «ذلكم كان يُؤذى»
- صاحبخانه را در بن بست و رودربايستى قرار ندهيد. «فيستحى منكم»
- سكوتى كه بر اساس حيا و رودربايستى باشد، علامت رضايت نيست. «فيستحى منكم»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله شخص با حيايى بود. «فيستحى منكم»
- اگر به دليلى شخصى از روى حيا سكوت كرد، ديگران سكوت را بشكنند و حقّ را بيان كنند و بار خجالت را از دوش او بردارند. «واللّه لا يستحى من الحق»
- ارتباط با ديگران و داد و ستد زنان، با حفظ حجاب مانعى ندارد. «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
- زنان پيامبر محصور نبوده و با بيرون از منزل در ارتباط بودند.(430) «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
- در استدلال بر لزوم حجاب زن، دليلى بياوريد كه مورد اتّفاق همه باشد. «ذلكم اطهر لقلوبكم»
- در نحوه ارتباط زنان و مردان، بايد محور كارها تقوا و پاكدلى باشد. «اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
- نگاه نامحرمان به يكديگر، در دل آنان تأثير گذار است. «فاسئلوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
ز دست ديده و دل هر دو فرياد
هر آنچه ديده بيند دل كند ياد
- ايمان، مستلزم رعايت ادب و آداب اجتماعى است. «يا ايها الّذين آمنوا لا تدخلوا...»
- حقّ آرامش در مسكن براى همگان محترم است، خصوصاً براى رسول خداصلى الله عليه وآله. «لا تدخلوا بيوت النبىّ»
- بهتر آن است كه مهمانى در منزل باشد. (نه در مهمانسرا و هتل) «بيوت النبىّ... الى طعام»
- صاحب خانه حقّ دارد به كسى اذن ورود ندهد. «الاّ ان يُؤذن لكم»
- اجازه براى ورود به خانه ديگران، به هر صورت كافى است و لازم نيست خود او شخصاً اجازه بدهد. («يؤذن» به صورت مجهول آمده، يعنى اجازه صاحبخانه از هر طريقى حاصل شود.)
- پذيرايى از مهمان، از سيره پيامبر اكرم است. «الى طعام... دُعيتم»
- اصل مهمانى مهم است، نه نوع غذا. «الى طعام... دُعيتم»
- دين جامع آن است كه هم براى مسايل جزيى همچون پذيرايى از مهمان و هم بزرگ ترين مسايل حكومتى برنامه داشته باشد. «يؤذن لكم - غير ناظرين - فانتشروا ...»
- بى دعوت به مهمانى نرويد. «اذا دعيتم»
- در اسلام، مردم عادّى مى توانند به خانه اول شخصيّت دينى رفت و آمد كرده و حتّى مهمان شوند. «بيوت النبىّ... دُعيتم»
- از آداب مهمانى آن است كه بعد از خوردن غذا خانه را ترك كنيد. «فانتشروا» و منزل ميزبان را محلّ گفت وشنود قرار ندهيد. «و لامستأنسين لحديث»
- اذيّت كردن ميزبان ممنوع است. «يُؤذى النبى» (گرچه با بردن فرزندان و يا همراهان باشد. تحقير غذا وناچيز شمردن آن نيز مصداق اذيّت ميزبان است.)
- پيامبر، از اتلاف وقت در گفتگوهاى بى مورد رنج مى برد. «لا مستأنسين لحديث انّ ذلكم كان يُؤذى النّبى»
- رنجاندن لازم نيست ظاهرى و جسمى باشد، فشار اخلاقى و روحى نيز نوعى آزار دادن است. «ذلكم كان يُؤذى»
- صاحبخانه را در بن بست و رودربايستى قرار ندهيد. «فيستحى منكم»
- سكوتى كه بر اساس حيا و رودربايستى باشد، علامت رضايت نيست. «فيستحى منكم»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله شخص با حيايى بود. «فيستحى منكم»
- اگر به دليلى شخصى از روى حيا سكوت كرد، ديگران سكوت را بشكنند و حقّ را بيان كنند و بار خجالت را از دوش او بردارند. «واللّه لا يستحى من الحق»
- ارتباط با ديگران و داد و ستد زنان، با حفظ حجاب مانعى ندارد. «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
- زنان پيامبر محصور نبوده و با بيرون از منزل در ارتباط بودند.(430) «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
- در استدلال بر لزوم حجاب زن، دليلى بياوريد كه مورد اتّفاق همه باشد. «ذلكم اطهر لقلوبكم»
- در نحوه ارتباط زنان و مردان، بايد محور كارها تقوا و پاكدلى باشد. «اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
- نگاه نامحرمان به يكديگر، در دل آنان تأثير گذار است. «فاسئلوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
ز دست ديده و دل هر دو فرياد
هر آنچه ديده بيند دل كند ياد
۸۹۹
۱۵ شهریور ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.