تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حدید
آیه 15
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَالْيَوْمَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْكُمْ فِدْيَةٌ وَ لاٰ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوٰاكُمُ النّٰارُ هِيَ مَوْلاٰكُمْ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (١٥)
پس امروز نه از شما و نه از كافران فديه و عوضى [در برابر نجات از عذاب] دريافت نخواهد شد، جايگاهتان آتش است، [و] همان سرپرست و يار شماست و چه بد بازگشت گاهى است
نکته ها:
مراد از «مولاكم»، ناصر و ياور است و اين جمله نوعى طعنه به منافقان است. يعنى تنها راه نجات و ياور شما، آتش است كه درد شما را درمان مى كند.(37)
يكى از تفاوت هاى دنيا با آخرت، پذيرفته شدن فديه در دنيا و نپذيرفتن آن در آخرت است. در قيامت، مجرم دوست دارد تمام نزديكانش از فرزند و دوست و برادر گرفته تا تمام مردم اهل زمين را به جاى خود فديه دهد، ولى پذيرفته نمى شود. «يودّ المجرم لو يفتدى من عذاب يومئذٍ ببنيه و صاحبته و أخيه و فصيلته التى تؤويه و مَن فى الارض جميعاً ثم يُنجيه كلاّ انّها لظى»(38)
-----
37) تفسير الميزان.
38) معارج، 15 - 11.
پیامها :
- در قيامت، اسباب دنيوى كارساز نيست. «فاليوم لايؤخذ منكم فدية»
- منافق وكافر در دوزخ، همنشين يكديگرند. «لايؤخذ منكم... ولا من الّذين كفروا»
- قيامت، براى مؤمن بشارت است. «بشراكم اليوم» ولى براى منافق و كافر، يأس و نااميدى. «لايؤخذ منكم فدية... مأواكم النّار»
- مولاى مؤمنان خداوند است، «نعم المولى و نعم النّصير»(39) ولى منافقان و كافران مولايى جز آتش ندارند. «هى مولاكم»
-----
39) انفال، 40.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره حدید
آیه 15
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَالْيَوْمَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْكُمْ فِدْيَةٌ وَ لاٰ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوٰاكُمُ النّٰارُ هِيَ مَوْلاٰكُمْ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (١٥)
پس امروز نه از شما و نه از كافران فديه و عوضى [در برابر نجات از عذاب] دريافت نخواهد شد، جايگاهتان آتش است، [و] همان سرپرست و يار شماست و چه بد بازگشت گاهى است
نکته ها:
مراد از «مولاكم»، ناصر و ياور است و اين جمله نوعى طعنه به منافقان است. يعنى تنها راه نجات و ياور شما، آتش است كه درد شما را درمان مى كند.(37)
يكى از تفاوت هاى دنيا با آخرت، پذيرفته شدن فديه در دنيا و نپذيرفتن آن در آخرت است. در قيامت، مجرم دوست دارد تمام نزديكانش از فرزند و دوست و برادر گرفته تا تمام مردم اهل زمين را به جاى خود فديه دهد، ولى پذيرفته نمى شود. «يودّ المجرم لو يفتدى من عذاب يومئذٍ ببنيه و صاحبته و أخيه و فصيلته التى تؤويه و مَن فى الارض جميعاً ثم يُنجيه كلاّ انّها لظى»(38)
-----
37) تفسير الميزان.
38) معارج، 15 - 11.
پیامها :
- در قيامت، اسباب دنيوى كارساز نيست. «فاليوم لايؤخذ منكم فدية»
- منافق وكافر در دوزخ، همنشين يكديگرند. «لايؤخذ منكم... ولا من الّذين كفروا»
- قيامت، براى مؤمن بشارت است. «بشراكم اليوم» ولى براى منافق و كافر، يأس و نااميدى. «لايؤخذ منكم فدية... مأواكم النّار»
- مولاى مؤمنان خداوند است، «نعم المولى و نعم النّصير»(39) ولى منافقان و كافران مولايى جز آتش ندارند. «هى مولاكم»
-----
39) انفال، 40.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۴k
۰۱ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.