تفسیر قرآن
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
۱) امام صادق علیه السلام فرمود: هر كه سوره عنكبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند – به خدا سوگند ای ابا محمد- از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنائی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم كه بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.«۱»
۲) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كه این سوره را بخواند، ده حسنه به عدد زنان و مردان مؤمن و زنان و مردان منافق برایش نوشته میشود؛ و هر كه آن را نوشته و آب آن را بنوشد، به اذن خدا تمام دردها و بیماریها از او زایل میشوند.«۲»
______________________________________________
۱- ثواب الاعمال، ص ۱۳۸؛ مجمع البیان، ج ۸، ص ۵.
۲- مجمع البیان، ج ۸، ص ۵.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الم (1)
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2)
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (3)
الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟!
در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم نمايد.
نکته ها:
كلمه «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى هاى آن است و چون در حوادث و سختى ها، جوهره انسان از شعارهاى دروغين جدا مى شود، حوادث و آزمايش ها را «فتنه» مى گويند.
پیامها :
- ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، بلكه همراه با آزمايش است.«أحسب... هم لايفتنون» (ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد و قضاوت كرد.)
سعديا گرچه سخندان و نصحيت گويى
زعمل كار برآيد به سخندانى نيست
- آزمايش، يك سنّت الهى در طول تاريخ است. «ولقد فتنّا الّذين من قبلهم»
- حوادث را تصادف نپنداريم؛ همه اسباب آزمايش ماست. «فتنّا»
- آشنايى با تاريخ و حوادث پيشينيان، مردم را براى پذيرش حوادث آماده مى كند. «من قبلهم»
- دليل آزمايش هاى الهى، عينى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعليّت رسيدن آنهاست. «فليعلمنّ... الّذين صدقوا و... الكاذبين»
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره عنکبوت
۱) امام صادق علیه السلام فرمود: هر كه سوره عنكبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند – به خدا سوگند ای ابا محمد- از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنائی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم كه بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.«۱»
۲) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كه این سوره را بخواند، ده حسنه به عدد زنان و مردان مؤمن و زنان و مردان منافق برایش نوشته میشود؛ و هر كه آن را نوشته و آب آن را بنوشد، به اذن خدا تمام دردها و بیماریها از او زایل میشوند.«۲»
______________________________________________
۱- ثواب الاعمال، ص ۱۳۸؛ مجمع البیان، ج ۸، ص ۵.
۲- مجمع البیان، ج ۸، ص ۵.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الم (1)
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2)
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (3)
الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟!
در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم نمايد.
نکته ها:
كلمه «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى هاى آن است و چون در حوادث و سختى ها، جوهره انسان از شعارهاى دروغين جدا مى شود، حوادث و آزمايش ها را «فتنه» مى گويند.
پیامها :
- ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، بلكه همراه با آزمايش است.«أحسب... هم لايفتنون» (ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد و قضاوت كرد.)
سعديا گرچه سخندان و نصحيت گويى
زعمل كار برآيد به سخندانى نيست
- آزمايش، يك سنّت الهى در طول تاريخ است. «ولقد فتنّا الّذين من قبلهم»
- حوادث را تصادف نپنداريم؛ همه اسباب آزمايش ماست. «فتنّا»
- آشنايى با تاريخ و حوادث پيشينيان، مردم را براى پذيرش حوادث آماده مى كند. «من قبلهم»
- دليل آزمايش هاى الهى، عينى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعليّت رسيدن آنهاست. «فليعلمنّ... الّذين صدقوا و... الكاذبين»
۲.۰k
۲۸ اسفند ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.