دوستان درباره سخنان من درباره زرتشت منبع خواستند این هم منبع من بارها تاکید کردم مخصوصاً درباره مسائل مذهبی یک کلمه از خودم چیزی نمیگم همه از منابع مختلف
آن چه از تاريخ اديان الهي و برخي روايات اسلامي به دست ميآيد: زرتشت از پيامبران الهي است، دين زرتشت که منتسب به وي مي باشد، دين الهي است . اگر چه محل و تاريخ تولد وي روشن نمي باشد. روايات ايراني تولد زرتشت را در حدود 660 سال قبل از ميلاد نشان ميدهد که اغلب محققان جديد آن را پذيرفتهاند. بعضي ديگر با قرائن و دلايل ، زمان ظهور ا و را به حدود سال 1000 ق.م دانستهاند. به رغم اين که درباره دين زرتشت اختلاف وجود دارد که از اديان الهي است يا نه، در منابع اسلامي تأکيد شده است که دين زرتشت يکي از اديان الهي بوده و زرتشتيان از اهل کتاب هستند.(1) قرآن به اصالت مذهبي زرتشتيان تصريح ميکند. (2) و پيروان اين دين را به عنوان صاحب کتاب به رسميت ميشناسد.
بر همين اساس در فقه اسلامي زرتشتيان در کنار يهوديان و مسيحيان قرار گرفتهاند. در سيره و سنت پيامبر اسلام و ائمه(ع) نيز رهنمودهايي درباره برخورد با زرتشتيان وجود دارد که بيانگر اهل کتاب بودن آن ها است. ابن عباس ميگويد: پيامبر اسلام دستور داد از زرتشتيان مقيم يمن جزيه بگيرند. زرتشتيان جزيه دادند و بر آيين خود باقي ماندند.(3) و آنان اهل کتب بودند(4)
فقيهان نيز از آنان به عنوان اهل کتاب ياد کرده اند.(5)
از برخي متون و منابع ديني استفاده ميشود که براي زرتشتيان کتاب آسماني داشته اند. در روايتي از امام علي(ع) آمده است که براي مجوسيان کتاب وجود دارد.(6)
مرحوم شيخ طوسي تصريح ميکند که براي زرتشتيان کتاب آسماني وجود دارد.(7) مرحوم علامه طباطبايي عقيده دارد: زرتشتيان داراي کتاب آسماني و پيامبر بوده است.
دين زرتشت مانند بسياري از اديان ديگر به تحريف مبتلا شده و عقايد باطل و خرافات موهوم در آن راه يافته است (8) و مسئله ثنويت و اعتقاد به دو مبدأ آفرينش نيز از همين قبيل است.
منابع :
اديان زنده جهان، ص270 - 227 283 - 280،
مسعودي، مروج الذهب، ج1، ص 229؛
دينوري، اخبار الطوال، ص 28؛
طبري، تاريخ، ج 1، ص 561؛
ابن اثير، الکامل، ج1، ص 146؛
شهرستاني، الملل و النحل، ص 124.
پينوشتها:
1. عبدالله مبلغي، تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج1ص 365 به بعد.، چاب اول، انتشارات مطلق،تابستان1373
2. حج (22) آيه 17
3. علي بن حسين مسعودي ، مروج الذهب، ج 1، ص 225.
4. محمد حر عاملي ، وسائل الشيعه، ج 11، ص 96 ، بيروت دار احياء التراث العربي
5. شيخ طوسي الخلاف، ج 2، ص 199. بي نام
6. حر عاملي ،همان، ج 11، ص 98.
7. شيخ طوسي ،همان، ج 4، ص 210، بي نام
8. مبلغي آباداني، همان ، ج1، ص 332 - 330.
9. همان ، ج1، ص 341.
بر همين اساس در فقه اسلامي زرتشتيان در کنار يهوديان و مسيحيان قرار گرفتهاند. در سيره و سنت پيامبر اسلام و ائمه(ع) نيز رهنمودهايي درباره برخورد با زرتشتيان وجود دارد که بيانگر اهل کتاب بودن آن ها است. ابن عباس ميگويد: پيامبر اسلام دستور داد از زرتشتيان مقيم يمن جزيه بگيرند. زرتشتيان جزيه دادند و بر آيين خود باقي ماندند.(3) و آنان اهل کتب بودند(4)
فقيهان نيز از آنان به عنوان اهل کتاب ياد کرده اند.(5)
از برخي متون و منابع ديني استفاده ميشود که براي زرتشتيان کتاب آسماني داشته اند. در روايتي از امام علي(ع) آمده است که براي مجوسيان کتاب وجود دارد.(6)
مرحوم شيخ طوسي تصريح ميکند که براي زرتشتيان کتاب آسماني وجود دارد.(7) مرحوم علامه طباطبايي عقيده دارد: زرتشتيان داراي کتاب آسماني و پيامبر بوده است.
دين زرتشت مانند بسياري از اديان ديگر به تحريف مبتلا شده و عقايد باطل و خرافات موهوم در آن راه يافته است (8) و مسئله ثنويت و اعتقاد به دو مبدأ آفرينش نيز از همين قبيل است.
منابع :
اديان زنده جهان، ص270 - 227 283 - 280،
مسعودي، مروج الذهب، ج1، ص 229؛
دينوري، اخبار الطوال، ص 28؛
طبري، تاريخ، ج 1، ص 561؛
ابن اثير، الکامل، ج1، ص 146؛
شهرستاني، الملل و النحل، ص 124.
پينوشتها:
1. عبدالله مبلغي، تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج1ص 365 به بعد.، چاب اول، انتشارات مطلق،تابستان1373
2. حج (22) آيه 17
3. علي بن حسين مسعودي ، مروج الذهب، ج 1، ص 225.
4. محمد حر عاملي ، وسائل الشيعه، ج 11، ص 96 ، بيروت دار احياء التراث العربي
5. شيخ طوسي الخلاف، ج 2، ص 199. بي نام
6. حر عاملي ،همان، ج 11، ص 98.
7. شيخ طوسي ،همان، ج 4، ص 210، بي نام
8. مبلغي آباداني، همان ، ج1، ص 332 - 330.
9. همان ، ج1، ص 341.
۷.۳k
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲