السلام علیک یا مولای یا موسی ابن جعفر علیهم السلام
السلام علیک یا مولای یا موسی ابن جعفر علیهم السلام
شهادت حضرت موسی بن جعفر است و معمولاً کمتر به نحوه ی شهادت آنحضرت پرداخته شده است.
صاحب کتاب عددالسنه علت شهادت آنحضرت را پنج طریق ذکر نموده که بسیار دلخراش است.
زندان هارون الرشید چاه عمیقی داشت که حمید ابن قحطبه در یک شب شصت نفر از سادات علوی را کشت و در آن چاه انداخت و آقا موسی ابن جعفر را در این چاه عمیق قرار دادند در حالیکه حضرتش را با زنجیر و کُند به گونه ای بسته بودند که نه می توانستند کمر خود را راست نگاه داشته و نه آنکه پای خود را دراز کند که از مناجات آنحضرت معلوم میشود این چاه بسیار تنک و پر از گِل و لای و بد بو بوده است. ( یا مخلّص الشجر من بین رمل ٍ و طین و یا مخلّص الطفل من بین مشیمةٍ و رحم خلصنی من سجن هارون) یعنی ای خدای که درخت را از میان آب و گل خارج مینمایی و بچه را از میان خونابه و رحم خلاص می کنی مرا از زندان هارون الرشید نجات ده.
و لذا آنمظلوم را ٧ سال باین گونه حبس نمودند و زجر دادند.
اما طریقه ی شهادت آنحضرت را پنج قول ذکر کرده اند.
اینکه به دستور هارون الرشید هر ماه صد ضربه تازیانه بحضرتش می زدند و ایشانرا به چاه میانداختند تا پس از ترمیم جراحات مجدداً این جسارت را تکرار کرده تا حضرتش از پای درآید.
دوم اینکه به آنحضرت غذای مسموم خورانیدند و سندی ابن شاهک ملعون چند عدد میخ آهنی به زهر آلوده کرد و به سر و مغز مبارک حضرتش کوبید تا از دنیا برفت.
دیگر اینکه آنملعون سرب را حرارت داده و آب کرد و در دهان شریف مولایمان ریخت( اذاب الرصاص فصبه فی حلقه )
و مرحوم مجلسی ذکر می فرماید که سندی ابن شاهک ملعون آنحضرت را در نمدی پیچید و با غلامانش آنقدر بر شکم و پهلو و سر و پای آنحضرت لگد کوبیدند ( لفّه فی بساط فغمزه حتی مات ) که وقتی جنازه ی آنحضرت را روی تخته ای قرار دادند سر آنحضرت از یکطرف افتاده بود و ساق شکسته آن سرور از محل شکستگی آویزان گردیده بود.
وقتی هم خبر شهادت آنحضرت را به هارون دادند ان ملعون در حال رفتن به شکار بود و اهمیتی نداد و روی برگردانیده و به شکار رفت. لذا سه روز جنازه آنحضرت کنار جسر بغداد قرار داشت
صلی الله علی موسی ابن جعفر وصی الابرار و امام الاخیار و عیبة الانوار المعذب فی قعر السجون و ظُلَم المطامیر ذی الساق المرضوض بحِلَق القیود و الجنازة المنادی علیها بذلّ الاستخفاف.
شهادت حضرت موسی بن جعفر است و معمولاً کمتر به نحوه ی شهادت آنحضرت پرداخته شده است.
صاحب کتاب عددالسنه علت شهادت آنحضرت را پنج طریق ذکر نموده که بسیار دلخراش است.
زندان هارون الرشید چاه عمیقی داشت که حمید ابن قحطبه در یک شب شصت نفر از سادات علوی را کشت و در آن چاه انداخت و آقا موسی ابن جعفر را در این چاه عمیق قرار دادند در حالیکه حضرتش را با زنجیر و کُند به گونه ای بسته بودند که نه می توانستند کمر خود را راست نگاه داشته و نه آنکه پای خود را دراز کند که از مناجات آنحضرت معلوم میشود این چاه بسیار تنک و پر از گِل و لای و بد بو بوده است. ( یا مخلّص الشجر من بین رمل ٍ و طین و یا مخلّص الطفل من بین مشیمةٍ و رحم خلصنی من سجن هارون) یعنی ای خدای که درخت را از میان آب و گل خارج مینمایی و بچه را از میان خونابه و رحم خلاص می کنی مرا از زندان هارون الرشید نجات ده.
و لذا آنمظلوم را ٧ سال باین گونه حبس نمودند و زجر دادند.
اما طریقه ی شهادت آنحضرت را پنج قول ذکر کرده اند.
اینکه به دستور هارون الرشید هر ماه صد ضربه تازیانه بحضرتش می زدند و ایشانرا به چاه میانداختند تا پس از ترمیم جراحات مجدداً این جسارت را تکرار کرده تا حضرتش از پای درآید.
دوم اینکه به آنحضرت غذای مسموم خورانیدند و سندی ابن شاهک ملعون چند عدد میخ آهنی به زهر آلوده کرد و به سر و مغز مبارک حضرتش کوبید تا از دنیا برفت.
دیگر اینکه آنملعون سرب را حرارت داده و آب کرد و در دهان شریف مولایمان ریخت( اذاب الرصاص فصبه فی حلقه )
و مرحوم مجلسی ذکر می فرماید که سندی ابن شاهک ملعون آنحضرت را در نمدی پیچید و با غلامانش آنقدر بر شکم و پهلو و سر و پای آنحضرت لگد کوبیدند ( لفّه فی بساط فغمزه حتی مات ) که وقتی جنازه ی آنحضرت را روی تخته ای قرار دادند سر آنحضرت از یکطرف افتاده بود و ساق شکسته آن سرور از محل شکستگی آویزان گردیده بود.
وقتی هم خبر شهادت آنحضرت را به هارون دادند ان ملعون در حال رفتن به شکار بود و اهمیتی نداد و روی برگردانیده و به شکار رفت. لذا سه روز جنازه آنحضرت کنار جسر بغداد قرار داشت
صلی الله علی موسی ابن جعفر وصی الابرار و امام الاخیار و عیبة الانوار المعذب فی قعر السجون و ظُلَم المطامیر ذی الساق المرضوض بحِلَق القیود و الجنازة المنادی علیها بذلّ الاستخفاف.
- ۱.۴k
- ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط