در این پست ۲متن مقایسه میشه.
در این پست ۲متن مقایسه میشه.
متن اول:
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی به کوفی خواندن تهرانیها در پی نتیجه انتخابات 94 واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی ، متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:
بعد از انتخابات بعضی ها مردم تهران را «اهل کوفه» و «غرب زده» دانستند و آنها را از مردم بقیه شهرهای کشور جدا کردند. نظر شما چیست؟
اولاً شعار «ما اهل کوفه نیستیم» پشتوانه تاریخی ندارد. یک بار در نمازجمعه توضیح دادم که کوفه یکی از بهترین شهرهای اسلامی بود. تا جایی که حضرت علی(ع) مقرّ حکومتشان را از مدینه به کوفه آوردند. اکثر مردم کوفه ایرانی بودند. آن موقع مرکز حکومت های ایران، نزدیکی های بغداد کنونی در مدائن بود که طاق کسری نماد آن است. در لشکر مختار زبان فارسی از عربی جدّی تر بود. با هر قیامی که امامزاده ها می کردند، مردم کوفه همراهی می کردند که البته اکثرشان شکست می خوردند. مردم دیگر سرزمین های اسلامی با حضرت علی(ع) به گونه ای رفتار می کردند که دلشان خون بود. مگر مردم مکه و مدینه با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خوب رفتار کرده بودند؟ حال اهل بیت پیامبر(ص) پس از رحلتشان در مدینه چگونه بود؟! مردم کوفه در هر قیامی خوب وارد می شوند. کوفه از شهرهای مهم اسلام بود و اشتباه است که مردم کوفه را بد بدانیم.
متن دوم:
باز هم درباره ی کوفه؛ هر شهری می تواند کوفه باشد یا نباشد.
✅کوفه در لسان علی(ع)، قبة الاسلام و جمجمة العرب است. شهری که در دوستی پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام محکم است و مورد اطینان امیرمومنان. کوفیان در نبرد جمل علیه منافقان به خوبی علی(ع) را یاری کردند و مورد تقدیر ایشان قرار گرفتند: «ای اهل کوفه! شما از کریم ترین و میانه روترین مسلمانان هستید و روش شما عادلانه ترین روشها و سهم شما در اسلام از بهترین سهم هاست و از بخشنده ترین نژاد عرب می باشید. شما در دوستی پیامبر(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت او از همه عرب محکم تر هستید و من بعد از خدا به شما اطمینان و اعتماد کرده ام که به سوی شما آمده ام.»
✅با مهاجرت امیرالمومنین به کوفه بسیاری از صحابی گرانقدر رسول خدا صلوات الله علیه و آله نظیر عمار یاسر، حذیفة الیمان و ذوالشهادتین نیر به این شهر آمدند.
اما عجیب است که پس از مدتی لسان علی(ع) از ستایش به نکوهش گرایید و با لحنی تند به سرزنش کوفیان پرداخت؛ از جمله اینکه ایشان پس از حمله ی ضحاک ابن قیس به برخی شهرها به شدت از سستی کوفیان در مقابله با شامیان گلایه کردند: « سوگند به خدا! به آنجا رسیدهام که گفتارتان را تصدیق نمیکنم و به یاری شما امید ندارم و دشمنان را به وسیله شما تهدید نمیکنم! چه دردی دارید؟ دوای شما چیست؟ طب شما کدام است؟»
کوفه چگونه شهری است که هم قبه الاسلام است و هم مکان اجتماع سست عنصران و اشباه الرجال؟ چگونه است که روزی مهمترین حامی و نصر جبهه ی حق است و روزی قاتل امام المسلمین؟
✅پاسخ در این است که برای نصرت حق به حداقلی از مومنان راستین نیاز است که با وجود آنها اکثریت مردمان معیشت گرا و عافیت طلب هدایت شوند و به حق گرایش پیدا کنند؛ مومنان عزیز باشند و منافقان در حاشیه؛ وگرنه هیچ شهری در هیچ دوره ای وجود نداشته که سراسر ایمان یا سراسر کفر و نفاق باشد. شهر محل ظهور ایمان و نفاق است؛ گروهی در اینسو و گروهی در آنسو؛ و گروهی عظیم در تردد میان حق و باطل. کمااینکه بنابر قول علامه طباطبایی در مدینه النبی هم از هر سه نفر یک نفر منافق بود! در مدینه سران فتنه چون عبدالله بن ابی در حدود ثلث آراء مدینه را در اختیار داشتند. می توان توضیح داد که با رحلت رسول خدا این تعداد رو به فزونی نهاده است. مدینه و کوفه هر دو مسکن ناب ترن مومنان و شقی ترین منافقان بودند. اصولاً شهری که پایگاه و ام القری است، چنین است. هر شهری می تواند کوفه باشد یا نباشد... کوفه بودن تشکیکی است و مراتب دارد. همانطور که ایمان و نفاق مراتب دارد.
✅ابن ابی الحدید نیز می گوید که بیشتر مردم شام، مدینه و مصر دشمن امیرالمومنین (ع) بودند ولی در مورد شهر کوفه نیمی از مردم حامی امیرالمومنین و نیمی دیگر مخالف او بودند. آن هنگام که خواص و بزرگان کوفه در حمایت از امیرالمومنین علیه السلام کوتاهی نکرده بودند و غلبه ی فرهنگی و سیاسی با ایشان بود، منافقان در ضعف قرار داشتند. اما همان نیم مخالف با روی کار آمدن عبیدالله بن زیاد لشکر چندین هزار نفره ی کربلا را فراهم کردند تا اباعبدالله علیه السلام را بغضاً لابیه به شهادت برسانند.
ابتلاء عظیم در انتظار چنین شهرهایی است؛ آنگاه که در یاری حق فروگذارند، بزرگترین یاران طاغوت خواهند بود.
https://telegram.me/joinchat/A4QtSDu4bQKgEU7YVPw8bA
قضاوت با خودتان
التماس دعا
متن اول:
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی به کوفی خواندن تهرانیها در پی نتیجه انتخابات 94 واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی ، متن این پرسش و پاسخ بدین شرح است:
بعد از انتخابات بعضی ها مردم تهران را «اهل کوفه» و «غرب زده» دانستند و آنها را از مردم بقیه شهرهای کشور جدا کردند. نظر شما چیست؟
اولاً شعار «ما اهل کوفه نیستیم» پشتوانه تاریخی ندارد. یک بار در نمازجمعه توضیح دادم که کوفه یکی از بهترین شهرهای اسلامی بود. تا جایی که حضرت علی(ع) مقرّ حکومتشان را از مدینه به کوفه آوردند. اکثر مردم کوفه ایرانی بودند. آن موقع مرکز حکومت های ایران، نزدیکی های بغداد کنونی در مدائن بود که طاق کسری نماد آن است. در لشکر مختار زبان فارسی از عربی جدّی تر بود. با هر قیامی که امامزاده ها می کردند، مردم کوفه همراهی می کردند که البته اکثرشان شکست می خوردند. مردم دیگر سرزمین های اسلامی با حضرت علی(ع) به گونه ای رفتار می کردند که دلشان خون بود. مگر مردم مکه و مدینه با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خوب رفتار کرده بودند؟ حال اهل بیت پیامبر(ص) پس از رحلتشان در مدینه چگونه بود؟! مردم کوفه در هر قیامی خوب وارد می شوند. کوفه از شهرهای مهم اسلام بود و اشتباه است که مردم کوفه را بد بدانیم.
متن دوم:
باز هم درباره ی کوفه؛ هر شهری می تواند کوفه باشد یا نباشد.
✅کوفه در لسان علی(ع)، قبة الاسلام و جمجمة العرب است. شهری که در دوستی پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام محکم است و مورد اطینان امیرمومنان. کوفیان در نبرد جمل علیه منافقان به خوبی علی(ع) را یاری کردند و مورد تقدیر ایشان قرار گرفتند: «ای اهل کوفه! شما از کریم ترین و میانه روترین مسلمانان هستید و روش شما عادلانه ترین روشها و سهم شما در اسلام از بهترین سهم هاست و از بخشنده ترین نژاد عرب می باشید. شما در دوستی پیامبر(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت او از همه عرب محکم تر هستید و من بعد از خدا به شما اطمینان و اعتماد کرده ام که به سوی شما آمده ام.»
✅با مهاجرت امیرالمومنین به کوفه بسیاری از صحابی گرانقدر رسول خدا صلوات الله علیه و آله نظیر عمار یاسر، حذیفة الیمان و ذوالشهادتین نیر به این شهر آمدند.
اما عجیب است که پس از مدتی لسان علی(ع) از ستایش به نکوهش گرایید و با لحنی تند به سرزنش کوفیان پرداخت؛ از جمله اینکه ایشان پس از حمله ی ضحاک ابن قیس به برخی شهرها به شدت از سستی کوفیان در مقابله با شامیان گلایه کردند: « سوگند به خدا! به آنجا رسیدهام که گفتارتان را تصدیق نمیکنم و به یاری شما امید ندارم و دشمنان را به وسیله شما تهدید نمیکنم! چه دردی دارید؟ دوای شما چیست؟ طب شما کدام است؟»
کوفه چگونه شهری است که هم قبه الاسلام است و هم مکان اجتماع سست عنصران و اشباه الرجال؟ چگونه است که روزی مهمترین حامی و نصر جبهه ی حق است و روزی قاتل امام المسلمین؟
✅پاسخ در این است که برای نصرت حق به حداقلی از مومنان راستین نیاز است که با وجود آنها اکثریت مردمان معیشت گرا و عافیت طلب هدایت شوند و به حق گرایش پیدا کنند؛ مومنان عزیز باشند و منافقان در حاشیه؛ وگرنه هیچ شهری در هیچ دوره ای وجود نداشته که سراسر ایمان یا سراسر کفر و نفاق باشد. شهر محل ظهور ایمان و نفاق است؛ گروهی در اینسو و گروهی در آنسو؛ و گروهی عظیم در تردد میان حق و باطل. کمااینکه بنابر قول علامه طباطبایی در مدینه النبی هم از هر سه نفر یک نفر منافق بود! در مدینه سران فتنه چون عبدالله بن ابی در حدود ثلث آراء مدینه را در اختیار داشتند. می توان توضیح داد که با رحلت رسول خدا این تعداد رو به فزونی نهاده است. مدینه و کوفه هر دو مسکن ناب ترن مومنان و شقی ترین منافقان بودند. اصولاً شهری که پایگاه و ام القری است، چنین است. هر شهری می تواند کوفه باشد یا نباشد... کوفه بودن تشکیکی است و مراتب دارد. همانطور که ایمان و نفاق مراتب دارد.
✅ابن ابی الحدید نیز می گوید که بیشتر مردم شام، مدینه و مصر دشمن امیرالمومنین (ع) بودند ولی در مورد شهر کوفه نیمی از مردم حامی امیرالمومنین و نیمی دیگر مخالف او بودند. آن هنگام که خواص و بزرگان کوفه در حمایت از امیرالمومنین علیه السلام کوتاهی نکرده بودند و غلبه ی فرهنگی و سیاسی با ایشان بود، منافقان در ضعف قرار داشتند. اما همان نیم مخالف با روی کار آمدن عبیدالله بن زیاد لشکر چندین هزار نفره ی کربلا را فراهم کردند تا اباعبدالله علیه السلام را بغضاً لابیه به شهادت برسانند.
ابتلاء عظیم در انتظار چنین شهرهایی است؛ آنگاه که در یاری حق فروگذارند، بزرگترین یاران طاغوت خواهند بود.
https://telegram.me/joinchat/A4QtSDu4bQKgEU7YVPw8bA
قضاوت با خودتان
التماس دعا
۵.۰k
۲۳ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.