بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
گسترۀ قضاوت :
اگر قرار باشد که آدمی حق قضاوت نداشته باشد، نه تنها باید تمامی دادگاهها را تعطیل کنند، بلکه حتی برای مسابقات ورزشی و هنری نیز داور نگذارند و اساساً هر گونه امتحانی را برای اعلام قبولی یا ردی، یا درجه بندی اول، دوم و سوم کنار بگذارند، چرا که همه مستلزم قضاوت میباشند.
انتخاب که در هر لحظه و پیش از هر تصمیم و کاری اتخاذ میگردد، حاصل بررسی چند امکان و سپس داوری و قضاوت و انتخاب یک گزینه میباشد؛ مانند آن که صبح برای آماده شدن، از بین چند پیراهن، یکی را انتخاب می کنید و یا از میان چند مسیر، یکی را برمی گزینید و میگویید: این بهتر، یا نزدیکتر از بقیه است.
خداوند سبحان و قضاوت :
میگویند: قضاوت فقط حق خداوند است! بله، داور حقیقی و نهایی اوست، اما وقتی به انسان عقل، شعور، منطق، قلب، وحی داده و به او قوۀ اختیار در انتخاب را موهبت نموده، نه تنها به او قوه و اجازۀ قضاوت نیز داده، بلکه از او خواسته که به خوبی ودرستی و عادلانه قضاوت نماید.
قضاوت حق خداوند است اما او، ابتدا بندگانش را به قضاوت دربارۀ خودش فراخوانده و سپس دربارۀ آنان قضاوت مینماید. میفرماید: أَمَّنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - يا کیست آن كه آفرينش را آغاز كرد، و سپس آنرا تجديد میكند، و كسی كه شما را از آسمان و زمين روزی میدهد، آيا إلهی معبودی با خداست؟! بگو دليلتان را بياوريد اگر راست میگوئيد.(سوره نمل آیه 64)
وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُورًا - آنها غير از خداوند معبودانی برای خود برگزيدند، و معبودانی كه چيزی را نمیآفرينند بلكه خودشان مخلوقند، مالك زيان و سود خود نيستند و نه مالك مرگ و حيات و رستاخيزشان.(سوره فرقان آیه 3)
در آیاتی فرمود: من خلق میکنم، آیا خدایان جعلی شما نیز خلق میکنند؟ - من مالک، ربّ و رازقم، آیا آنها نیز چنین اند؟ من زمین و آسمان و هر چه در آنهاست را ربوبیّت مینمایم، آیا خدایان جعلی شما نیز ربوبیّتی دارند؟! من دعای شما را میشنوم و پاسخ میگویم؛ آنها چه؟! و پاسخ به تمامی این پرسشها، مستلزم داوری و قضاوت دربارۀ حق تعالی میباشد.(ادامه دارد...)
قسمت دوم :
گسترۀ قضاوت :
اگر قرار باشد که آدمی حق قضاوت نداشته باشد، نه تنها باید تمامی دادگاهها را تعطیل کنند، بلکه حتی برای مسابقات ورزشی و هنری نیز داور نگذارند و اساساً هر گونه امتحانی را برای اعلام قبولی یا ردی، یا درجه بندی اول، دوم و سوم کنار بگذارند، چرا که همه مستلزم قضاوت میباشند.
انتخاب که در هر لحظه و پیش از هر تصمیم و کاری اتخاذ میگردد، حاصل بررسی چند امکان و سپس داوری و قضاوت و انتخاب یک گزینه میباشد؛ مانند آن که صبح برای آماده شدن، از بین چند پیراهن، یکی را انتخاب می کنید و یا از میان چند مسیر، یکی را برمی گزینید و میگویید: این بهتر، یا نزدیکتر از بقیه است.
خداوند سبحان و قضاوت :
میگویند: قضاوت فقط حق خداوند است! بله، داور حقیقی و نهایی اوست، اما وقتی به انسان عقل، شعور، منطق، قلب، وحی داده و به او قوۀ اختیار در انتخاب را موهبت نموده، نه تنها به او قوه و اجازۀ قضاوت نیز داده، بلکه از او خواسته که به خوبی ودرستی و عادلانه قضاوت نماید.
قضاوت حق خداوند است اما او، ابتدا بندگانش را به قضاوت دربارۀ خودش فراخوانده و سپس دربارۀ آنان قضاوت مینماید. میفرماید: أَمَّنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - يا کیست آن كه آفرينش را آغاز كرد، و سپس آنرا تجديد میكند، و كسی كه شما را از آسمان و زمين روزی میدهد، آيا إلهی معبودی با خداست؟! بگو دليلتان را بياوريد اگر راست میگوئيد.(سوره نمل آیه 64)
وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُورًا - آنها غير از خداوند معبودانی برای خود برگزيدند، و معبودانی كه چيزی را نمیآفرينند بلكه خودشان مخلوقند، مالك زيان و سود خود نيستند و نه مالك مرگ و حيات و رستاخيزشان.(سوره فرقان آیه 3)
در آیاتی فرمود: من خلق میکنم، آیا خدایان جعلی شما نیز خلق میکنند؟ - من مالک، ربّ و رازقم، آیا آنها نیز چنین اند؟ من زمین و آسمان و هر چه در آنهاست را ربوبیّت مینمایم، آیا خدایان جعلی شما نیز ربوبیّتی دارند؟! من دعای شما را میشنوم و پاسخ میگویم؛ آنها چه؟! و پاسخ به تمامی این پرسشها، مستلزم داوری و قضاوت دربارۀ حق تعالی میباشد.(ادامه دارد...)
۱۷۲
۰۵ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.