تفسیر قرآن
پیامها آیات 83 تا 87 سوره صافات
- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با اين كه فاصله حضرت ابراهيم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفته اند، ليكن در قرآن ابراهيم، شيعه و پيرو نوح معرّفى شده و نوح پيشتاز حركت توحيدى است.) «و انّ من شيعته لابراهيم»
- راه همه انبيا يكى است و انبيا براى يكديگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مكان در اصول و مبانى اديان آسمانى اثر ندارد. «و انّ من شيعته لابراهيم» (در جاى ديگر نيز قرآن خطاب به پيامبر اسلام مى فرمايد: «فبهداهم اقتده»(17) به هدايت پيامبران پيشين، اقتدا كن.)
- بر خلاف ادّعاى مخالفان شيعه، كلمه شيعه اختراع ياران حضرت على عليه السلام نيست. «و انّ من شيعته»
- بعضى از وظايف انبيا از اين قرار است: الف) پيوند با پيامبران پيشين «و انّ من شيعته لابراهيم» ب) تسليم در برابر خدا «جاء ربّه بقلب سليم» ج) نجات جامعه از انواع شرك. «اذقال لابيه»
- ابتدا درون خود را پاك كنيد، سپس به پاك كردن جامعه بپردازيد. (لازمه موفقيّت رهبران دينى، داشتن قلب سليم است) «جاء ربّه بقلب سليم اذقال لابيه»
- قلب سليم شرط تقرّب به خدا و بار يافتن به درگاه اوست. «جاء ربّه بقلب سليم»
- كسى شيعه واقعى و پيرو راستين پيامبران است كه از قلبى سليم و پاك برخوردار باشد. «و انّ من شيعته لابراهيم اذ جاء ربّه بقلب سليم»
- صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه ايمان راسخ است. ابراهيم آئين پدر را محكوم كرد. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- مردان خدا در محيط فاسد هضم نمى شوند بلكه محيط را عوض مى كنند. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر سن شرط نيست. «لابيه» عدد شرط نيست. «لابيه و قومه»
- در نهى از منكر، از خودى ها شروع كنيم. «لابيه و قومه»
- در نهى از منكر، از منكرات اصلى همچون شرك شروع كنيم. «ماذا تعبدون»
- سر لوحه مبارزه انبيا با شرك است. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر، از وجدان خلافكار نيز اقرار بگيريم. «ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر، احتمال تأثير فورى و كامل شرط نيست، شايد بعداً اثر كند، شايد كم كم اثر كند و شايد... . «قال... ماذا تعبدون»
- بت پرستى يك نوع دروغ است. «ائفكاً آلهة»
- نه تنها پرستش، بلكه اراده پرستشِ غير خدا هم زشت است. «تعبدون، تريدون»
- هستى در سايه ربوبيّت خداوند، اداره مى شود. «بربّ العالمين»
17) انعام، 90.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با اين كه فاصله حضرت ابراهيم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفته اند، ليكن در قرآن ابراهيم، شيعه و پيرو نوح معرّفى شده و نوح پيشتاز حركت توحيدى است.) «و انّ من شيعته لابراهيم»
- راه همه انبيا يكى است و انبيا براى يكديگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مكان در اصول و مبانى اديان آسمانى اثر ندارد. «و انّ من شيعته لابراهيم» (در جاى ديگر نيز قرآن خطاب به پيامبر اسلام مى فرمايد: «فبهداهم اقتده»(17) به هدايت پيامبران پيشين، اقتدا كن.)
- بر خلاف ادّعاى مخالفان شيعه، كلمه شيعه اختراع ياران حضرت على عليه السلام نيست. «و انّ من شيعته»
- بعضى از وظايف انبيا از اين قرار است: الف) پيوند با پيامبران پيشين «و انّ من شيعته لابراهيم» ب) تسليم در برابر خدا «جاء ربّه بقلب سليم» ج) نجات جامعه از انواع شرك. «اذقال لابيه»
- ابتدا درون خود را پاك كنيد، سپس به پاك كردن جامعه بپردازيد. (لازمه موفقيّت رهبران دينى، داشتن قلب سليم است) «جاء ربّه بقلب سليم اذقال لابيه»
- قلب سليم شرط تقرّب به خدا و بار يافتن به درگاه اوست. «جاء ربّه بقلب سليم»
- كسى شيعه واقعى و پيرو راستين پيامبران است كه از قلبى سليم و پاك برخوردار باشد. «و انّ من شيعته لابراهيم اذ جاء ربّه بقلب سليم»
- صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه ايمان راسخ است. ابراهيم آئين پدر را محكوم كرد. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- مردان خدا در محيط فاسد هضم نمى شوند بلكه محيط را عوض مى كنند. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر سن شرط نيست. «لابيه» عدد شرط نيست. «لابيه و قومه»
- در نهى از منكر، از خودى ها شروع كنيم. «لابيه و قومه»
- در نهى از منكر، از منكرات اصلى همچون شرك شروع كنيم. «ماذا تعبدون»
- سر لوحه مبارزه انبيا با شرك است. «قال لابيه و قومه ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر، از وجدان خلافكار نيز اقرار بگيريم. «ماذا تعبدون»
- در نهى از منكر، احتمال تأثير فورى و كامل شرط نيست، شايد بعداً اثر كند، شايد كم كم اثر كند و شايد... . «قال... ماذا تعبدون»
- بت پرستى يك نوع دروغ است. «ائفكاً آلهة»
- نه تنها پرستش، بلكه اراده پرستشِ غير خدا هم زشت است. «تعبدون، تريدون»
- هستى در سايه ربوبيّت خداوند، اداره مى شود. «بربّ العالمين»
17) انعام، 90.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۵۷۳
۲۵ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.