فطرت ستیزی ( شبهه علم خداوند )
خدا ناباورانی که خود را فریب داده اند در جهت ترویج و اشاعه تردید و گمراهی خود ، شبهه و مغلطه ای قدیمی را که بر پایه اعتقاد به جبر و با بخش محوری علم خداوند مطرح شده ، مجددا از زباله های فکری پیشینیان خود بازیافت کرده و بزعم خود برای زیر سوال بردن خدا و دین باوران آنرا با ژستی روشنفکرانه و فاتحانه نشخوار می کنند:
اینها می گویند از دو حال خارج نیست : یا خدا از قبل می داند من چه خواهم کرد ، یا نمی داند ؛ اگر نمی داند که در این صورت خدا نیست ! و در صورتی که می داند ، چگونه انتظار دارد من بر خلاف دانایی او کاری انجام دهم ؟ و با توجه به این دو مورد ، چگونه مرا بعد از مرگ مسول دانسته و در قبال شرایطی که به من تحمیل شده و مجبور به آن بوده ام کیفر خواهد داد؟
👈ورژن قدیمی این استدلال سخیف را اسلاف ملحدان امروزی اینگونه مطرح کرده اند :
می خوردن من حق ز ازل می دانست
گر می نخورم علم خدا جهل شود !
به عبارتی می گوید : من گناه می کنم چون مجبورم طبق علم خدا عمل کنم و الا آگاهی و پیش بینی خدا اشتباه از آب در خواهد آمد !! (یعنی نتیجه را علت می گیرند!)
✅ جوابی در قالب چند سوال :
پدری با شناختی که از شخصیت و عملکرد فرزند خود در طول یک عمر زندگی کسب کرده است ، میداند که او اهل درس خواندن نیست و شب و روز سرگرم بازی است ، به همین جهت ، به پسرش می گوید تو امسال مردود خواهی شد.
از قضا پسر هم طبق آینده نگری پدر مردود می شود . حال ما باید بگوییم که مقصّر در مردود شدن پسر ، خود پدر بوده چون او این واقعه را پیش بینی کرده و پیش از موعد ، از ثمره انتخابش در آینده خبر داده است ؟!
آیا پسر می تواند بگوید : پدر جان ! تقصیر شماست که به درستی پیشگویی کرده و گفتید مردود خواهم شد ؟! من ناچار مردود شدم چون درست گفته بودید ؛ و یا من خواستم حرف شما درست از آب در بیاید و دروغگو نشوید و نباید مرا بازخواست کنید؟ ! آیا پیش بینی پدر به معنی خواست و تحمیل اوست ؟!
👈 به همین نحو ، اگر خداوند که آفرییننده ما و هستی است و احاطه و اشراف کامل بر آفریده خود دارد ، چنانچه به واسطه علم مطلقش که اقتضای خداوندی اوست ، به این موضوع آگاهی داشته یا از قبل خبر بدهد که بنده اش از بین هدایت و گمراهی یا از میان دو عمل اختیاری خوب و بد ، گزینه دوم را انتخاب می کند و در نتیجه به جهنم خواهد رفت ، آیا این دلیل بر آن خواهد بود که انتخابی در کار نبوده و ما ، مجبور به انتخاب و انجام آن کار معلوم خود بوده ایم؟ و اولا نمی شد انجام ندهیم و اگر هم کاری جز آن انجام می دادیم خداوند از خدایی ساقط می شد چون علمش غلط از آب در می آمد ؟!
🔅 إشراف داشتن خدا بر آفرینش و افعال بندگان خود ، چون حالت ناظری است که از فراز بلندی ، هر سه مقطع : گذشته ، حال و آینده را همزمان به نظاره نشسته است .
✅مطلب تکمیلی در پست بعدی
👤محسن محمدی (کپی با نام و نشانی لطفا)
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
اینها می گویند از دو حال خارج نیست : یا خدا از قبل می داند من چه خواهم کرد ، یا نمی داند ؛ اگر نمی داند که در این صورت خدا نیست ! و در صورتی که می داند ، چگونه انتظار دارد من بر خلاف دانایی او کاری انجام دهم ؟ و با توجه به این دو مورد ، چگونه مرا بعد از مرگ مسول دانسته و در قبال شرایطی که به من تحمیل شده و مجبور به آن بوده ام کیفر خواهد داد؟
👈ورژن قدیمی این استدلال سخیف را اسلاف ملحدان امروزی اینگونه مطرح کرده اند :
می خوردن من حق ز ازل می دانست
گر می نخورم علم خدا جهل شود !
به عبارتی می گوید : من گناه می کنم چون مجبورم طبق علم خدا عمل کنم و الا آگاهی و پیش بینی خدا اشتباه از آب در خواهد آمد !! (یعنی نتیجه را علت می گیرند!)
✅ جوابی در قالب چند سوال :
پدری با شناختی که از شخصیت و عملکرد فرزند خود در طول یک عمر زندگی کسب کرده است ، میداند که او اهل درس خواندن نیست و شب و روز سرگرم بازی است ، به همین جهت ، به پسرش می گوید تو امسال مردود خواهی شد.
از قضا پسر هم طبق آینده نگری پدر مردود می شود . حال ما باید بگوییم که مقصّر در مردود شدن پسر ، خود پدر بوده چون او این واقعه را پیش بینی کرده و پیش از موعد ، از ثمره انتخابش در آینده خبر داده است ؟!
آیا پسر می تواند بگوید : پدر جان ! تقصیر شماست که به درستی پیشگویی کرده و گفتید مردود خواهم شد ؟! من ناچار مردود شدم چون درست گفته بودید ؛ و یا من خواستم حرف شما درست از آب در بیاید و دروغگو نشوید و نباید مرا بازخواست کنید؟ ! آیا پیش بینی پدر به معنی خواست و تحمیل اوست ؟!
👈 به همین نحو ، اگر خداوند که آفرییننده ما و هستی است و احاطه و اشراف کامل بر آفریده خود دارد ، چنانچه به واسطه علم مطلقش که اقتضای خداوندی اوست ، به این موضوع آگاهی داشته یا از قبل خبر بدهد که بنده اش از بین هدایت و گمراهی یا از میان دو عمل اختیاری خوب و بد ، گزینه دوم را انتخاب می کند و در نتیجه به جهنم خواهد رفت ، آیا این دلیل بر آن خواهد بود که انتخابی در کار نبوده و ما ، مجبور به انتخاب و انجام آن کار معلوم خود بوده ایم؟ و اولا نمی شد انجام ندهیم و اگر هم کاری جز آن انجام می دادیم خداوند از خدایی ساقط می شد چون علمش غلط از آب در می آمد ؟!
🔅 إشراف داشتن خدا بر آفرینش و افعال بندگان خود ، چون حالت ناظری است که از فراز بلندی ، هر سه مقطع : گذشته ، حال و آینده را همزمان به نظاره نشسته است .
✅مطلب تکمیلی در پست بعدی
👤محسن محمدی (کپی با نام و نشانی لطفا)
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
۱۶.۳k
۲۱ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.