سکوی استوارت
شبیه سازی (Simulation) در بسیاری از زمینهها، مانند شبیهسازی فناوری برای تنظیم عملکرد یا بهینه سازی، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و بازیهای ویدیویی استفاده میشود. اغلب، نرمافزار یا سختافزارهای رایانهای برای مطالعه مدلهای شبیهسازی شده، مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه شبیه سازی ها با الگوبرداری علمی از سیستمهای طبیعی یا انسانی برای بدست آوردن بینش از عملکرد آنها مورد استفاده قرار گرفتهاند.
شبیه سازی را میتوان برای نشان دادن اثرات واقعی یک پدیده روی موضوع هدف، تحت شرایط کنترل شده و قانونمند به کار برد. شبیه سازی ها همچنین در مواردی که سیستم واقعی قابل استفاده نباشد، مورد استفاده هستند، زیرا ممکن است چنین سیستمی در دسترس نبوده یا به کارگیری آن خطرناک یا غیرقابل قبول باشد.
موضوعات اصلی در شبیه سازی، دستیابی به منابع معتبر اطلاعات در مورد انتخاب مناسب خصوصیات و ویژگیهای رفتارهای کلیدی پدیده مورد مطالعه است. همچنین سادهسازی تقریبی و حداقل کردن فرضیات مدل شبیهسازی، بطوری که اصول واقعی پدیده را مخدوش نکرده و آن را بیاعتبار نسازد، از جنبههای دیگر شبیه سازی محسوب میشود.به همین علت شبیه سازی یک فعالیت علمی است که نیاز به رویهها و پروتکلهای مربوط به تأیید و اعتبار مدل، پالایش، تحقیق و توسعه در فناوری، بخصوص در شبیه سازی رایانهای، دارد.
شبیه سازی، تقلید تقریبی از عملیات یک فرآیند یا سیستم بوده؛ که بیانگر عملکرد آن در طول زمان است.
سخت افزار خروجی شبیه سازی ها
نمایشگر Haptic: این نمایشگرها حس لامسه را به کاربر با فناوری haptic، ارائه میدهند. اغلب از این نوع دستگاهها به عنوان دستگاههای باخوردی یاد میشود. فشار و قدرت لامسه در این گونه سختافزارهای وجود دارد. نمایشگرهای لمسی از انواع مختلفی از محرکها مانند فشردهسازهای بادکنکی، لرزاننده (ویبارتور) و بلندگوهای با صدای بم و فرکانس پایین، محرکهای درد یا فعال المنتهای حرارتی استفاده میکنند تا احساساتی مذبور را برای کاربر ایجاد کنند. همچنین این گونه ابزارها می توانند به مقاومت و نیرو وارد شده توسط کاربر پاسخ دهند. این سیستم ا اغلب در برنامههای پزشکی برای جراحیهای از راه دور که از ابزارهای رباتیک استفاده میگردند، بهره برداری میشود.
نمایشگر وستیبولار (Vestibular display): این نمایشگرها حس حرکت را به کاربر (شبیه ساز حرکت) ارائه میدهند. آنها معمولاً به عنوان پایه حرکت برای شبیه سازی وسایل نقلیه مجازی مانند شبیه سازهای رانندگی یا شبیه سازهای پرواز شناخته میشوند. پایهها اصلی در جای خود ثابت هستند اما از محرکها برای جابجایی شبیه ساز از روشهایی استفاده میشود که میتوانند احساس چرخیدن را ایجاد کرد. شبیهسازها همچنین میتوانند به گونهای حرکت کنند که احساس شتاب در همه محورها ایجاد شود، به عنوان مثال، پایه حرکت میتواند احساس افتادن را در ذهن کاربر شبیه سازی کند.
شبیه سازی را میتوان برای نشان دادن اثرات واقعی یک پدیده روی موضوع هدف، تحت شرایط کنترل شده و قانونمند به کار برد. شبیه سازی ها همچنین در مواردی که سیستم واقعی قابل استفاده نباشد، مورد استفاده هستند، زیرا ممکن است چنین سیستمی در دسترس نبوده یا به کارگیری آن خطرناک یا غیرقابل قبول باشد.
موضوعات اصلی در شبیه سازی، دستیابی به منابع معتبر اطلاعات در مورد انتخاب مناسب خصوصیات و ویژگیهای رفتارهای کلیدی پدیده مورد مطالعه است. همچنین سادهسازی تقریبی و حداقل کردن فرضیات مدل شبیهسازی، بطوری که اصول واقعی پدیده را مخدوش نکرده و آن را بیاعتبار نسازد، از جنبههای دیگر شبیه سازی محسوب میشود.به همین علت شبیه سازی یک فعالیت علمی است که نیاز به رویهها و پروتکلهای مربوط به تأیید و اعتبار مدل، پالایش، تحقیق و توسعه در فناوری، بخصوص در شبیه سازی رایانهای، دارد.
شبیه سازی، تقلید تقریبی از عملیات یک فرآیند یا سیستم بوده؛ که بیانگر عملکرد آن در طول زمان است.
سخت افزار خروجی شبیه سازی ها
نمایشگر Haptic: این نمایشگرها حس لامسه را به کاربر با فناوری haptic، ارائه میدهند. اغلب از این نوع دستگاهها به عنوان دستگاههای باخوردی یاد میشود. فشار و قدرت لامسه در این گونه سختافزارهای وجود دارد. نمایشگرهای لمسی از انواع مختلفی از محرکها مانند فشردهسازهای بادکنکی، لرزاننده (ویبارتور) و بلندگوهای با صدای بم و فرکانس پایین، محرکهای درد یا فعال المنتهای حرارتی استفاده میکنند تا احساساتی مذبور را برای کاربر ایجاد کنند. همچنین این گونه ابزارها می توانند به مقاومت و نیرو وارد شده توسط کاربر پاسخ دهند. این سیستم ا اغلب در برنامههای پزشکی برای جراحیهای از راه دور که از ابزارهای رباتیک استفاده میگردند، بهره برداری میشود.
نمایشگر وستیبولار (Vestibular display): این نمایشگرها حس حرکت را به کاربر (شبیه ساز حرکت) ارائه میدهند. آنها معمولاً به عنوان پایه حرکت برای شبیه سازی وسایل نقلیه مجازی مانند شبیه سازهای رانندگی یا شبیه سازهای پرواز شناخته میشوند. پایهها اصلی در جای خود ثابت هستند اما از محرکها برای جابجایی شبیه ساز از روشهایی استفاده میشود که میتوانند احساس چرخیدن را ایجاد کرد. شبیهسازها همچنین میتوانند به گونهای حرکت کنند که احساس شتاب در همه محورها ایجاد شود، به عنوان مثال، پایه حرکت میتواند احساس افتادن را در ذهن کاربر شبیه سازی کند.
۱.۴k
۱۴ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.