آثار لقمه ی حرام در زندگی
#آثار_لقمه_ی_حرام_در_زندگی
♻️خدا بهصراحت در علت تحریم خمر میفرماید👇
:📖 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! 👈شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند و از عمل شيطان هستند. پس از آنها دورى گزينيد!✨
باشد كه رستگار شويد؛ همانا شيطان مىخواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز 🤲باز دارد، پس آيا شما دست برمىداريد. (مائده، آیات ۹۰ و۹۱)✨
در جایی دیگر نیز میفرماید: درباره شراب و قمار از تو مى پرسند؟ بگو: در آن دو، گناهى بزرك و سودهايى براى مردم است ولى گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است.(بقره، آیه 219)
از این آیات به روشنی به دست میآید که آنچه ملاک حلالیت و حرمت نسبت به مصادیق تغذیه است🍃، همان مصالح و مضار🙏 آن چیزها است. ✨
در حقیقت خدا چیزی را که مصالح اکثری داشته باشد 👈حرام نمیکند، چنانکه چیزی که دارای مفاسد و مضار اکثری است، 👈حلال نکرده است.🍃
✍به یک معنا میتوان گفت که احکام تابع مصالح و مفاسدی است که در متعلق احکام است؛ چنانکه محقق خراسانی صاحب کفایه مینویسد👇👇
:🍃 در احکام ظاهری شرعی ـ مانند احکامی که با اصول عملیه ثابت میشود- مصلحت در خود احکام است نه آنکه از قبل در متعلق وجود داشته باشد، هر چند لزوم مصلحت در متعلق احکام واقعی را بپذیریم. (کفایهالاصول، آخوند محمد کاظم خراسانی، بیتا، ص 251)✨
♻️خدا بهصراحت در علت تحریم خمر میفرماید👇
:📖 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! 👈شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند و از عمل شيطان هستند. پس از آنها دورى گزينيد!✨
باشد كه رستگار شويد؛ همانا شيطان مىخواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز 🤲باز دارد، پس آيا شما دست برمىداريد. (مائده، آیات ۹۰ و۹۱)✨
در جایی دیگر نیز میفرماید: درباره شراب و قمار از تو مى پرسند؟ بگو: در آن دو، گناهى بزرك و سودهايى براى مردم است ولى گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است.(بقره، آیه 219)
از این آیات به روشنی به دست میآید که آنچه ملاک حلالیت و حرمت نسبت به مصادیق تغذیه است🍃، همان مصالح و مضار🙏 آن چیزها است. ✨
در حقیقت خدا چیزی را که مصالح اکثری داشته باشد 👈حرام نمیکند، چنانکه چیزی که دارای مفاسد و مضار اکثری است، 👈حلال نکرده است.🍃
✍به یک معنا میتوان گفت که احکام تابع مصالح و مفاسدی است که در متعلق احکام است؛ چنانکه محقق خراسانی صاحب کفایه مینویسد👇👇
:🍃 در احکام ظاهری شرعی ـ مانند احکامی که با اصول عملیه ثابت میشود- مصلحت در خود احکام است نه آنکه از قبل در متعلق وجود داشته باشد، هر چند لزوم مصلحت در متعلق احکام واقعی را بپذیریم. (کفایهالاصول، آخوند محمد کاظم خراسانی، بیتا، ص 251)✨
۲.۸k
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.