حتما بخونید
#افسانه_ارسلان
پارت 2
مخاطبی که به سبب سنش سطح آگاهی تاریخی و شناخت فرهنگی و قومیتش از کشوری مانند ایران پایین است و نیز دغدغه آن را ندارد تا مانند یک مخاطب بزرگسال در پی نقد آن اثر باشد و به دنبال سندی برای حقانیت روایت فیلمساز از آنچه تصویر کرده است بگردد. فیلمساز شخصیت اصلی خود را آگاهانه به نام «ارسلان» نام گذاری کرده است که هم زمانیش با سلسله جنگ های صلیبی با رومیان، ناخودآگاه ذهن را به سوی مشهورترین ارسلان تاریخ ایران یعنی «آلپ ارسلان» می کشاند که سرداری جنگجو شجاع و کشور گشا بوده است. اما حقیقت شخصیت تاریخی آلپ ارسلان با ارسلان ترسو، بی دست و پا و بی انگیزه ای که در فیلم نشان می شود چقدر نزدیکی دارد؟ شخصیتی که تاریخ ایران به او مدیون است و نام او به معنی «شیر شجاع» خود گواه دلاوری ها و رشادت های او است.
اما نکته ای که در فیلم وجود دارد نام شخصیت های دیگر داستان است که عموما از نام های اصیل ایرانی و شاهنامه ای انتخاب شده و از سلسله ساسانی و هخامنشی برگرفته شده است. به عنوان مثال شخصیت مادر ارسلان که «تهمینه» نام دارد و نام همسر رستم در شاهنامه فردوسی است. اما شخصیت تهمینه در همان چند صحنه ای که نشان داده می شود شخصیتی پیچیده و بسیار خودخواه و زیرک است، شخصیتی که از لحاظ جایگاه و موقعیت ملکه پادشاه ایران است و خصوصیت زن ایرانی را به عنوان الگو و نماد در ذهن می سازد، در این فیلم طوری نشان داده شده است که نه تنها فرمانبردار همسر و شاه خود نیست بلکه فردی است خودسر که پیداست منافع شخصی خود را در پی پادشاهی پسرش ارسلان می بیند و با کینه قلبی و خصومت های شخصی قصد زمامداری کشور را دارد نه مردم داری و خدا ترسی. شخصیت تهمینه حتی از لحاظ پوشش نیز پوششی کامل و ایرانی ندارد، حال آنکه شخصیت اول داستان و محیط پیرامونش و حتی دیگر زنان جامعه خبر از اسلامی بودن این سرزمین و مردمش دارند.
اما توهین ها و تحریف های فیلم در حد نام و نشان شخصیت های تاریخی باقی نمی ماند و به رفتار، رسوم و باور ما ایرانیان به طور عجیب و غیرقابل باوری یورش می برد. شخصیت کودک ۱۱ ساله ای که در میان جنگ دو ملت اسیر شده است در پی فرارش از زندان موقت و گروگان گرفتن ارسلان که در شهر برای سرکشی و گردش آمده است، در برخورد با شاهزاده ارسلان و دیدن مردمان پارسی، جملاتی را به او می گوید که گویی درست عکس آن در تاریخ میان ایرانیان مسلمان و ملت متعصب مسیحی اروپا رد و بدل شده است.
پارت 2
مخاطبی که به سبب سنش سطح آگاهی تاریخی و شناخت فرهنگی و قومیتش از کشوری مانند ایران پایین است و نیز دغدغه آن را ندارد تا مانند یک مخاطب بزرگسال در پی نقد آن اثر باشد و به دنبال سندی برای حقانیت روایت فیلمساز از آنچه تصویر کرده است بگردد. فیلمساز شخصیت اصلی خود را آگاهانه به نام «ارسلان» نام گذاری کرده است که هم زمانیش با سلسله جنگ های صلیبی با رومیان، ناخودآگاه ذهن را به سوی مشهورترین ارسلان تاریخ ایران یعنی «آلپ ارسلان» می کشاند که سرداری جنگجو شجاع و کشور گشا بوده است. اما حقیقت شخصیت تاریخی آلپ ارسلان با ارسلان ترسو، بی دست و پا و بی انگیزه ای که در فیلم نشان می شود چقدر نزدیکی دارد؟ شخصیتی که تاریخ ایران به او مدیون است و نام او به معنی «شیر شجاع» خود گواه دلاوری ها و رشادت های او است.
اما نکته ای که در فیلم وجود دارد نام شخصیت های دیگر داستان است که عموما از نام های اصیل ایرانی و شاهنامه ای انتخاب شده و از سلسله ساسانی و هخامنشی برگرفته شده است. به عنوان مثال شخصیت مادر ارسلان که «تهمینه» نام دارد و نام همسر رستم در شاهنامه فردوسی است. اما شخصیت تهمینه در همان چند صحنه ای که نشان داده می شود شخصیتی پیچیده و بسیار خودخواه و زیرک است، شخصیتی که از لحاظ جایگاه و موقعیت ملکه پادشاه ایران است و خصوصیت زن ایرانی را به عنوان الگو و نماد در ذهن می سازد، در این فیلم طوری نشان داده شده است که نه تنها فرمانبردار همسر و شاه خود نیست بلکه فردی است خودسر که پیداست منافع شخصی خود را در پی پادشاهی پسرش ارسلان می بیند و با کینه قلبی و خصومت های شخصی قصد زمامداری کشور را دارد نه مردم داری و خدا ترسی. شخصیت تهمینه حتی از لحاظ پوشش نیز پوششی کامل و ایرانی ندارد، حال آنکه شخصیت اول داستان و محیط پیرامونش و حتی دیگر زنان جامعه خبر از اسلامی بودن این سرزمین و مردمش دارند.
اما توهین ها و تحریف های فیلم در حد نام و نشان شخصیت های تاریخی باقی نمی ماند و به رفتار، رسوم و باور ما ایرانیان به طور عجیب و غیرقابل باوری یورش می برد. شخصیت کودک ۱۱ ساله ای که در میان جنگ دو ملت اسیر شده است در پی فرارش از زندان موقت و گروگان گرفتن ارسلان که در شهر برای سرکشی و گردش آمده است، در برخورد با شاهزاده ارسلان و دیدن مردمان پارسی، جملاتی را به او می گوید که گویی درست عکس آن در تاریخ میان ایرانیان مسلمان و ملت متعصب مسیحی اروپا رد و بدل شده است.
۳.۰k
۲۷ بهمن ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.