بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
الف) - انفاق یعنی، انسان از چیزی که دارد، به دیگری یا دیگران نیازمند نیز بدهد؛ به تعبیری یعنی: چیزی را از مالکیت خود خارج کند و در مالکیت دیگری قرار دهد؛ اما نکته اینجاست که مالک حقیقی فقط خداوند غنی و حمید است و هیچ کسی مالک چیزی نیست و این مالکیت های صوری، همه اعتباری و موقت و به عنوان جانشین موقت، در اختیار انسان قرار میگیرد؛ لذا فرمود:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ - این کسانی که ایمان آوردهاید! از آن چه ما روزی شما نمودهایم، انفاق کنید.(سوره بقره بخشی از آیه 254)
و فرمود: آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ - به خدا و رسولش ايمان بياوريد و از آنچه شما را نماينده خود در آن قرار داده انفاق كنيد زيرا كسانی كه از شما ايمان بياورند و انفاق كنند اجر بزرگی دارند.(سوره حدید آیه 7)
بنابراین، انفاق یعنی مؤمن به عنوان خلیفة الله، خودش را در چرخۀ رزاقیت خداوند سبحان قرار دهد و در توزیع رزق، عاملیت داشته باشد تا ابتدا خودش به کمال برسد.
ب) - اگر کسی گمان نماید که به واسطۀ علم، هنر، صنعت و تلاش خودش، مالی رزقی به دست آورده، تفکری قارونی می باشد که سبب کفر نسبت به رزاقیت حق تعالی و شرک، در شریک دانستن خود در رزاقیت میگردد!
ج) - اولین فایدۀ انفاق، به شخص انفاق کننده برمی گردد؛ چنان که خیرِ - منعفتِ هرگونه حسنه، ابتدا ساختار و شاکلۀ وجودی شخص محسن را اصلاح میکند و کمال میبخشد؛ و شرّ ضرر و زیان هر گونه سیئه، گناه و ظلم نیز ابتدا در شخص عامل اثر میگذارد؛ فرمود : لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ - هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد؛ و از هرچه انفاق كنيدقطعاخدا بدان داناست. (سوره آل عمران آیه 92)
ج) - اگر چه انفاق را بیشتر در رابطه با مال و اموال مطرح نمودهاند، اما فرمود: از آن چه خداوند منّان رزق شما نموده انفاق کنید، بنابراین، اولاً لازم نیست که حتماً پرداختی به نیّت انفاق صورت پذیرد، بلکه خمس، زکات، کفاره، وقف، وصیت، هدیه و صدقه نمونههایی از انفاق شمرده میشوند؛ و ثانیاً رزق غیر مادی که خداوند منّان عطا نموده و مینماید، به مراتب بیشتر از ارزاق مادی میباشد، لذا زکات علم نیز واجب است و نوعی انفاق میباشد؛ یا فرمود که زکات شجاعت، جهاد فی سبییل الله است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
الف) - انفاق یعنی، انسان از چیزی که دارد، به دیگری یا دیگران نیازمند نیز بدهد؛ به تعبیری یعنی: چیزی را از مالکیت خود خارج کند و در مالکیت دیگری قرار دهد؛ اما نکته اینجاست که مالک حقیقی فقط خداوند غنی و حمید است و هیچ کسی مالک چیزی نیست و این مالکیت های صوری، همه اعتباری و موقت و به عنوان جانشین موقت، در اختیار انسان قرار میگیرد؛ لذا فرمود:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ - این کسانی که ایمان آوردهاید! از آن چه ما روزی شما نمودهایم، انفاق کنید.(سوره بقره بخشی از آیه 254)
و فرمود: آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ - به خدا و رسولش ايمان بياوريد و از آنچه شما را نماينده خود در آن قرار داده انفاق كنيد زيرا كسانی كه از شما ايمان بياورند و انفاق كنند اجر بزرگی دارند.(سوره حدید آیه 7)
بنابراین، انفاق یعنی مؤمن به عنوان خلیفة الله، خودش را در چرخۀ رزاقیت خداوند سبحان قرار دهد و در توزیع رزق، عاملیت داشته باشد تا ابتدا خودش به کمال برسد.
ب) - اگر کسی گمان نماید که به واسطۀ علم، هنر، صنعت و تلاش خودش، مالی رزقی به دست آورده، تفکری قارونی می باشد که سبب کفر نسبت به رزاقیت حق تعالی و شرک، در شریک دانستن خود در رزاقیت میگردد!
ج) - اولین فایدۀ انفاق، به شخص انفاق کننده برمی گردد؛ چنان که خیرِ - منعفتِ هرگونه حسنه، ابتدا ساختار و شاکلۀ وجودی شخص محسن را اصلاح میکند و کمال میبخشد؛ و شرّ ضرر و زیان هر گونه سیئه، گناه و ظلم نیز ابتدا در شخص عامل اثر میگذارد؛ فرمود : لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ - هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد؛ و از هرچه انفاق كنيدقطعاخدا بدان داناست. (سوره آل عمران آیه 92)
ج) - اگر چه انفاق را بیشتر در رابطه با مال و اموال مطرح نمودهاند، اما فرمود: از آن چه خداوند منّان رزق شما نموده انفاق کنید، بنابراین، اولاً لازم نیست که حتماً پرداختی به نیّت انفاق صورت پذیرد، بلکه خمس، زکات، کفاره، وقف، وصیت، هدیه و صدقه نمونههایی از انفاق شمرده میشوند؛ و ثانیاً رزق غیر مادی که خداوند منّان عطا نموده و مینماید، به مراتب بیشتر از ارزاق مادی میباشد، لذا زکات علم نیز واجب است و نوعی انفاق میباشد؛ یا فرمود که زکات شجاعت، جهاد فی سبییل الله است.(ادامه دارد...)
۵۲۹
۲۰ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.