تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 34 و 35 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَي كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ (34)
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (35)
ترجمه :
و به راستى ما سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى افكنديم پس به درگاه خدا انابه و توبه كرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بيامرز و به من فرمانروايى و ملكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچ كس نباشد، همانا تو بسيار بخشنده اى.
نکته ها:
در اين آيات سخن از آزمايش سخت حضرت سليمان است. امّا در اينكه اين آزمايش چه بوده، چند نظر است:
الف) سليمان چندين همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زياد و برومندى نصيبش شود كه بازوى او در اداره كشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هيچ فرزندى براى او تولّد نيافت جز فرزندى ناقص الخلقه كه همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افكند.
ب) خداوند، خود سليمان را به بيمارى سختى گرفتار كرد كه همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اينكه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را كه بسيار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیامها :
- همه مردم حتّى انبيا آزمايش مى شوند. «فتنّا سليمان»
- آزمايش وسيله صيقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملكاً لا ينبغى لاحد»
- اول خود را با توبه و انابه پاك كنيم و ظرف روح را شستشو دهيم، سپس از خداوند حكومت و قدرت بخواهيم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
- استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملكاً»
- برخى انبيا به سراغ قدرت و حكومت مى رفتند. «هب لى ملكاً»
- قدرت انبيا با زور و كودتا نيست، از طريق الطاف الهى است. «هب لى ملكاً»
- لازمه كسب معنويّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گيرى نيست. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- عدم دخالت در سياست قداست آفرين است. «هب لى ملكاً»
- از خداوند تنها رفع مشكل و شفاى مرض را نخواهيد بلكه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، كسب قدرت و نجات امّت را نيز درخواست كنيد. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- همّت بلند حضرت سليمان، سبب درخواست هاى بلند او از خداوند مى شود. «ملكاً لا ينبغى لاحد»
- در دعا و مناجات، صفات و نام هايى را درباره خداوند ذكر كنيد كه با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّك انت الوهاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 34 و 35 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَي كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ (34)
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (35)
ترجمه :
و به راستى ما سليمان را آزموديم و بر تخت او جسدى افكنديم پس به درگاه خدا انابه و توبه كرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بيامرز و به من فرمانروايى و ملكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچ كس نباشد، همانا تو بسيار بخشنده اى.
نکته ها:
در اين آيات سخن از آزمايش سخت حضرت سليمان است. امّا در اينكه اين آزمايش چه بوده، چند نظر است:
الف) سليمان چندين همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زياد و برومندى نصيبش شود كه بازوى او در اداره كشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هيچ فرزندى براى او تولّد نيافت جز فرزندى ناقص الخلقه كه همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افكند.
ب) خداوند، خود سليمان را به بيمارى سختى گرفتار كرد كه همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اينكه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را كه بسيار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیامها :
- همه مردم حتّى انبيا آزمايش مى شوند. «فتنّا سليمان»
- آزمايش وسيله صيقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملكاً لا ينبغى لاحد»
- اول خود را با توبه و انابه پاك كنيم و ظرف روح را شستشو دهيم، سپس از خداوند حكومت و قدرت بخواهيم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
- استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملكاً»
- برخى انبيا به سراغ قدرت و حكومت مى رفتند. «هب لى ملكاً»
- قدرت انبيا با زور و كودتا نيست، از طريق الطاف الهى است. «هب لى ملكاً»
- لازمه كسب معنويّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گيرى نيست. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- عدم دخالت در سياست قداست آفرين است. «هب لى ملكاً»
- از خداوند تنها رفع مشكل و شفاى مرض را نخواهيد بلكه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، كسب قدرت و نجات امّت را نيز درخواست كنيد. «ثمّ اناب... هب لى ملكاً»
- همّت بلند حضرت سليمان، سبب درخواست هاى بلند او از خداوند مى شود. «ملكاً لا ينبغى لاحد»
- در دعا و مناجات، صفات و نام هايى را درباره خداوند ذكر كنيد كه با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّك انت الوهاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۱۱
۲۷ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.