بسم الله الرحمن الرحیم
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
دشمنی با امام زمان(ع) چگونه به وجود میآید؟ بخش1 (حرام خواری)
بعضی از آدمها، حتّی شده 50 تا تک تومانی حرام بخورند، می خورند! استدلالشان هم این است که: «وقتی آن بالا بالاها، میلیاردی می خورند، من چرا نخورم؟! این 100 تومان و 200 تومان که کسی را به فلاکت نمی اندازد» و البته مشکل هم دقیقاً همینجاست، چون که همین مقدار کم هم انسان را «به فلاکت می اندازد!» و این ماجرا دقیقاً از زمانی شروع می شود که همان پنجاه تومان کلّ زحمت یک نفر را «شبهه ناک» می کند. یعنی معلوم نمی شود چقدرش حرام و چقدرش حلال است؛ آن وقت از زمین و زمان برای حرام خوار می بارد: نفرین ملائک، بیزاری جستن خدا، فرزندان نا به کار و حتّی کشتن امام! این همان فلاکتی است که عرض کردیم!
امّا اینکه چگونه انسانی که پاک و طاهر به دنیا آمده، تبدیل به دشمن خونخوار امام می شود، مرحله به مرحله است. خوردن مال حرام، امری است که اگر جلویش را نگیریم، فقط به سپاه ابلیس افزوده ایم چرا که خود لعینش روزی گفت: «در هر چه آدمیزاده مرا وامانده کند، درباره ی یکی از این سه مرا نمی تواند وامانده کند: گرفتن مالی از راه حرام، یا ندادن حق واجب آن مال (مثل خمس و زکات و ...)یا صرف آن در راه حرام.» امّا چگونه حرام خوار دست ابلیس را باز می کند؟ در ادامه میاوریم:
قبول نشدن اعمال آتش خواران
از پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند: «خدای تعالی فرشته ای دارد که هر شب بر بالای بیت المقدس فریاد بر می دارد:
هر کس غذای حرامی را بخورد خدای تعالی«صرف و عدل»یعنی نافله و فریضه اش را قبول نمی کند.» آمادگی برای انجام گناه
در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که برای حفظ عفّت شکم و پاکدامنی، روزه بگیرید. آنگاه در بیان استدلالشان اضافه کرده اند: «وقتی شکم از حرام و شبهه بهره بُرد و پر شد، فَرج به حرکت در می آید و خواهش های باطل و تخیّلات بیهوده در نفس خطور می کند.»
در روایات دیگری از معصومین نیز پاکی شکم و پاکدامنی، همیشه با هم بیان شده است. همین ماجرا نشان می دهد که وقتی شکم از حرام پر شد و گوشت بدن از آن رشد کرد، فرد ابائی در انجام گناهان نخواهد داشت.
اسناد
مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: اول، 1364 ش. ج2 ؛ ص110؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5.
.ابن فهد حلی، احمد بن محمد، آداب راز ونیاز به درگاه بی نیاز (ترجمه عدة الداعی) - تهران، دارالکتب اسلامی، چاپ: اول، 1381 ش. ج1 ؛ ص135.
شهید ثانی، زین الدین بن علی، شرح مصباح الشریعة، ترجمه عبد الرزاق گیلانی - تهران، پیام حق، چاپ: اول، 1377 ش.ص 155- 156
دشمنی با امام زمان(ع) چگونه به وجود میآید؟ بخش1 (حرام خواری)
بعضی از آدمها، حتّی شده 50 تا تک تومانی حرام بخورند، می خورند! استدلالشان هم این است که: «وقتی آن بالا بالاها، میلیاردی می خورند، من چرا نخورم؟! این 100 تومان و 200 تومان که کسی را به فلاکت نمی اندازد» و البته مشکل هم دقیقاً همینجاست، چون که همین مقدار کم هم انسان را «به فلاکت می اندازد!» و این ماجرا دقیقاً از زمانی شروع می شود که همان پنجاه تومان کلّ زحمت یک نفر را «شبهه ناک» می کند. یعنی معلوم نمی شود چقدرش حرام و چقدرش حلال است؛ آن وقت از زمین و زمان برای حرام خوار می بارد: نفرین ملائک، بیزاری جستن خدا، فرزندان نا به کار و حتّی کشتن امام! این همان فلاکتی است که عرض کردیم!
امّا اینکه چگونه انسانی که پاک و طاهر به دنیا آمده، تبدیل به دشمن خونخوار امام می شود، مرحله به مرحله است. خوردن مال حرام، امری است که اگر جلویش را نگیریم، فقط به سپاه ابلیس افزوده ایم چرا که خود لعینش روزی گفت: «در هر چه آدمیزاده مرا وامانده کند، درباره ی یکی از این سه مرا نمی تواند وامانده کند: گرفتن مالی از راه حرام، یا ندادن حق واجب آن مال (مثل خمس و زکات و ...)یا صرف آن در راه حرام.» امّا چگونه حرام خوار دست ابلیس را باز می کند؟ در ادامه میاوریم:
قبول نشدن اعمال آتش خواران
از پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند: «خدای تعالی فرشته ای دارد که هر شب بر بالای بیت المقدس فریاد بر می دارد:
هر کس غذای حرامی را بخورد خدای تعالی«صرف و عدل»یعنی نافله و فریضه اش را قبول نمی کند.» آمادگی برای انجام گناه
در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که برای حفظ عفّت شکم و پاکدامنی، روزه بگیرید. آنگاه در بیان استدلالشان اضافه کرده اند: «وقتی شکم از حرام و شبهه بهره بُرد و پر شد، فَرج به حرکت در می آید و خواهش های باطل و تخیّلات بیهوده در نفس خطور می کند.»
در روایات دیگری از معصومین نیز پاکی شکم و پاکدامنی، همیشه با هم بیان شده است. همین ماجرا نشان می دهد که وقتی شکم از حرام پر شد و گوشت بدن از آن رشد کرد، فرد ابائی در انجام گناهان نخواهد داشت.
اسناد
مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: اول، 1364 ش. ج2 ؛ ص110؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5.
.ابن فهد حلی، احمد بن محمد، آداب راز ونیاز به درگاه بی نیاز (ترجمه عدة الداعی) - تهران، دارالکتب اسلامی، چاپ: اول، 1381 ش. ج1 ؛ ص135.
شهید ثانی، زین الدین بن علی، شرح مصباح الشریعة، ترجمه عبد الرزاق گیلانی - تهران، پیام حق، چاپ: اول، 1377 ش.ص 155- 156
۲.۷k
۲۴ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.