قال رسول الله سلمانُ منا اهل البیت
مقام سلمان فارسی
امام صادق علیه السلام فرمودند:
اِنَّ الإیمانَ عَشرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، یصعَدُ مِنهُ مِرقاةً بعدَ مِرقاةٍ... و کانَ المِقدادُ فی الثامِنَةِ و أبوذَر فی التاسِعَة و سَلمانُ فی العاشِرَة ؛
ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و پلههای آن یکی پس از دیگری پیموده میشود... و مقداد در پلهی هشتم قرار دارد و ابوذر در پلهی نهم و سلمان در پلهی دهم آن.
بحارالانوار، ج69، ص 166
سلمان فارسى در درجه دهم ايمان بود ولى ابوذر در درجه نهم. در حديثى از حضرت امام صادق(ع) آمده است: ايمان دَه درجه دارد. سلمان در درجه دهم، ابوذر در درجه نهم و مقداد در درجه هشتم قرار دارد.
نوعی پيوند ميان شخصيت ابوذر و حضرت عيسى(ع) وجود دارد. پيامبر اكرم(ص) فرمود: هر كس مىخواهد حضرت عيسى را ببيند، ابوذر را ببيند.
امام صادق(ع) نقل شده است كه: روزى در نزد امام زينالعابدين(ع) صحبت از تقيه شد، حضرت فرمود: به خدا قسم اگر ابوذر مىدانست آنچه را در قلب سلمان است، هر آينه او را مىكشت. در حالى كه پيامبر(ص) عقد برادرى بين آن دو بست، پس گمان شما به ساير مردم چيست. علم علما (ائمه طاهرين) سخت و سنگين است و نمىتواند آن را تحمل كند؛ مگر نبي مرسل يا ملك مقرب يا بنده مؤمنى كه خداوند قلب او را براى ايمان امتحان كرده باشد.آن گاه فرمود سلمان از علما گرديد چون شخصى از ما اهل بيت بود.(بحارالانوار، ج 22، ص 343)
امام صادق ع؛خداوند ایمان را بر هفت سهم تقسیم کرده: نیکی، صدق، یقین، رضا، وفاع، علم و حلم، سپس آن را در میان مردم توزیع نمود و کسی که تمام این هفت سهم را دارد مؤمن کامل و متعهد است و برای بعضی از مردم یک سهم و بعضی دو سهم و بعضی سه سهم قرار داده، تا به هفت سهم میرسد، سپس امام فرمود: آنچه را وظیفهی صاحب دو سهم است بر دوش صاحب یک سهم حمل نکنید، و آنچه را وظیفهی صاحب دو سهم است بر دوش صاحب یک سهم حمل نکنید، و آنچه مربوط به صاحب سه سهم است بر دوش صاحب دو سهم ننهید مبادا بارشان سنگین شود و به زحمت افتند».
اصول کافی، ج2، باب درجات الایمان.
تفاوت های سلمان و ابوذر
سلمان و ابوذر جزء اركان اربعه هستند. و هيچ كس از صحابه به مقاماتى كه آنان رسيدهاند نرسيده است و در عين حال با هم تفاوتهايى دارند. برخى از تفاوتهاى سلمان و ابوذر از اين قرار است:
https://alefbalib.com/Metadata/344751/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B0%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86
امام صادق علیه السلام فرمودند:
اِنَّ الإیمانَ عَشرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، یصعَدُ مِنهُ مِرقاةً بعدَ مِرقاةٍ... و کانَ المِقدادُ فی الثامِنَةِ و أبوذَر فی التاسِعَة و سَلمانُ فی العاشِرَة ؛
ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و پلههای آن یکی پس از دیگری پیموده میشود... و مقداد در پلهی هشتم قرار دارد و ابوذر در پلهی نهم و سلمان در پلهی دهم آن.
بحارالانوار، ج69، ص 166
سلمان فارسى در درجه دهم ايمان بود ولى ابوذر در درجه نهم. در حديثى از حضرت امام صادق(ع) آمده است: ايمان دَه درجه دارد. سلمان در درجه دهم، ابوذر در درجه نهم و مقداد در درجه هشتم قرار دارد.
نوعی پيوند ميان شخصيت ابوذر و حضرت عيسى(ع) وجود دارد. پيامبر اكرم(ص) فرمود: هر كس مىخواهد حضرت عيسى را ببيند، ابوذر را ببيند.
امام صادق(ع) نقل شده است كه: روزى در نزد امام زينالعابدين(ع) صحبت از تقيه شد، حضرت فرمود: به خدا قسم اگر ابوذر مىدانست آنچه را در قلب سلمان است، هر آينه او را مىكشت. در حالى كه پيامبر(ص) عقد برادرى بين آن دو بست، پس گمان شما به ساير مردم چيست. علم علما (ائمه طاهرين) سخت و سنگين است و نمىتواند آن را تحمل كند؛ مگر نبي مرسل يا ملك مقرب يا بنده مؤمنى كه خداوند قلب او را براى ايمان امتحان كرده باشد.آن گاه فرمود سلمان از علما گرديد چون شخصى از ما اهل بيت بود.(بحارالانوار، ج 22، ص 343)
امام صادق ع؛خداوند ایمان را بر هفت سهم تقسیم کرده: نیکی، صدق، یقین، رضا، وفاع، علم و حلم، سپس آن را در میان مردم توزیع نمود و کسی که تمام این هفت سهم را دارد مؤمن کامل و متعهد است و برای بعضی از مردم یک سهم و بعضی دو سهم و بعضی سه سهم قرار داده، تا به هفت سهم میرسد، سپس امام فرمود: آنچه را وظیفهی صاحب دو سهم است بر دوش صاحب یک سهم حمل نکنید، و آنچه را وظیفهی صاحب دو سهم است بر دوش صاحب یک سهم حمل نکنید، و آنچه مربوط به صاحب سه سهم است بر دوش صاحب دو سهم ننهید مبادا بارشان سنگین شود و به زحمت افتند».
اصول کافی، ج2، باب درجات الایمان.
تفاوت های سلمان و ابوذر
سلمان و ابوذر جزء اركان اربعه هستند. و هيچ كس از صحابه به مقاماتى كه آنان رسيدهاند نرسيده است و در عين حال با هم تفاوتهايى دارند. برخى از تفاوتهاى سلمان و ابوذر از اين قرار است:
https://alefbalib.com/Metadata/344751/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B0%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86
۲۴۰
۱۴ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.