آیا معجزات علمی قرآن قابل رد شدن است!!!
آیا معجزات علمی قرآن قابل رد شدن است!!!
شبهه شماره (۱۴۷)
متن شبهه:
کلیپ های فوق حاوی شبهاتی در رد علمی مطالب قرآن است.
پاسخ شبهه :
۱. در کلیپ تصویری فوق نویسنده ادعا کرده مطالب علمی قرآن را کسی تا قبل از نزول قرآن خبر نداشته و اولین بار توسط قرآن تحت عنوان "معجزات علمی قرآن" مطرح شده، در حالی که این یک ادعاست که نه از جانب خدا مطرح شده نه از جانب رسولش
مطرح شدن و یا نشدن این مسائل علمی قبل از نزول قرآن، هیچ ربطی به معجزه بودن قرآن ندارد.
۲. مغالطه ی نویسنده در این مجموعه این بوده که با اثبات نادرست بودن ادعای غیر کارشناسی افراد مختلف در مورد تفسیر آیات، قصد زیر سوال بردن قرآن را دارد. در این کلیپ نویسنده برداشت غلط خود از آیات را مطرح و سپس همان برداشت غلط خود را ابطال میکند و آن را به قرآن نسبت می دهد(در بیشتر قسمتها)
۳. نویسنده این شبهات٬ فراموش کرده که اگر هم برخی این نظریات علمی در یونان باستان مطرح شده است اما در شبه جزیره عربستان هیچ عالمی نبوده که معتقد به این مسائل علمی بوده باشد، نه تنها در آن دیار بلکه در کل دنیا، نه تنها در آن زمان بلکه تا چند قرن پیش هم کسی معتقد به این مسائل نبوده و طرفداران زیادی نداشته ، اگر هم از جانب کسی مطرح میشده؛ به شدت از جانب کلیسا سرکوب میشده و در آتش خشم کلیسا سرب در گلویش ریخته میشده و زنده زنده در آتش جان خود را ازدست میداده است
با این اوصاف، این مسائل علمی در آن سرزمین بی آب و علف و دور افتاده از زبان قرآن مطرح میشود و پس از تحقیقات وسیع علمی دانشمندان اسلامی دیروز و غربی های امروز به یک حقیقت غیر قابل انکار تبدیل میشود. پس طرح این واقعیات علمی در آن شرایط اگر هم معجزه نباشد کمتر از معجزه هم نیست.مگر اینکه نویسنده تکنولوژی امروز مانند رایانه و شبکه مجازی را برای پیامبر در جهت کسب علوم متصور شود و یا رسول گرامی اسلام را با ماکوپولو اشتباه گرفته باشد!!!
۴. در برخی موارد با وجودی که پی به حقانیت این موارد علمی برده اینطور مغالطه میکند که چرا به موارد جزئی تر اشاره نکرده؟ پس نویسنده قرآن اطلاع نداشته!!!
در جواب باید بگوییم:
اول: عاقل را یک اشاره بس است
دوم: هدف قرآن طرح نظریات علمی نبوده ، بلکه دعوت به تفکر در خلقت آسمان ها و زمین و مبدا و مقصد بوده
سوم: اگر هم دقیقتر و ریزتر مطرح میشد ممکن بود عامه ی مردم و یا دانشمندان به دلیل اطلاعات ناقص خود با آمقابله کنند و قرآن را از مجامع علمی طرد کنند(همانگونه که در کلیپ فوق چنین سیاستی در پیش گرفته شده است)
۵. یک واژه در زبان عربی گاهی بیش از هفتاد معنا دارد، نویسنده شبهه در چند جا با اثبات معانی دیگر یک واژه، قصد نفی دیگر معانی آن کلمه را میکند که این هم یک غلط آشکار و خیانت در حق مخاطب ناآگاه است.
۴. قرآن مسئله "بازتاب نور توسط ماه و تابش نور توسط خورشید و ستارگان" را مطرح کرده است
نویسنده مغرض برای انکار این حقیقت قرآنی ابتدا واژه نور و منیر را در کنار هم قرار داده و گفته "نور و منیر به معنای نور بازتاب شده است در حالی که اینطور نیست چون نور به معنای نور بازتاب شده نیست و خود الله نور است..."
نویسنده اینجا یکبار به معنای واژه منیر اشکال میکند و یکبار هم تایید میکند و باز اشکال میکند... ظاهرا نویسنده هیچگونه آشنایی به معنای لغت در زبان عربی ندارد و در طرح این شبهه فقط قصد گیج کردن مخاطب را داشته؛ باید به وی بگوییم یک واژه ممکن است بیش از هفتاد معنی لغوی و اصطلاحی داشته باشد و اثبات یک معنا نفی از دیگر معانی نمیکند و همانطور که خود وی نیز تایید کرده یکی از معانی واژه منیر چیزی است که نور را بازتاب میکند.
۵. نویسنده در مقام انکار سوره انبیاء آیه 30میگوید اگر هم در مورد انفجار بزرگ باشد بسیار بد توصیف شده چون
الف)ماده از ابتدا وجود نداشته که بخواهد منفجر شود
ب)آسمان هم از زمین جدا نشده و چون زمین 9 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده
در ابتدای شبهه، نویسنده نتوانسته منکر مصداق این آیه (که انفجار بزرگ است) شود منتها در ادامه سعی میکند به واسطه برداشت غلط خود از آیه در آن خدشه وارد کند و بگوید بسیار بد توصیف شده
در جواب باید بگوییم که سبحان الله که چنین مسئله ای در قرآن بدان اشاره شده منتها این نویسنده معاند احتمال نداده که شاید فرضیات علمی امروز ممکن است چند صباحی دیگر کلا ابطال شود و اینکه شاید برداشت وی از آیه غلط بوده است.
در اینجا اگر نویسنده با دید انصاف و ذهن خالی از شبهه و عناد به ترجمه و مصداق این آیه نگاه میکرد دیگر اشکالات فوق در مورد این آیه طرح نمیشد و جایی نداشت
ترجمه آیه: آیا کافران ندانسته اند که آسمان ها و زمین به هم بسته و پیوسته بودند و ما آن دو را شکافته و از هم باز کردیم
اگر نویسنده اندکی از زبان عربی اط
شبهه شماره (۱۴۷)
متن شبهه:
کلیپ های فوق حاوی شبهاتی در رد علمی مطالب قرآن است.
پاسخ شبهه :
۱. در کلیپ تصویری فوق نویسنده ادعا کرده مطالب علمی قرآن را کسی تا قبل از نزول قرآن خبر نداشته و اولین بار توسط قرآن تحت عنوان "معجزات علمی قرآن" مطرح شده، در حالی که این یک ادعاست که نه از جانب خدا مطرح شده نه از جانب رسولش
مطرح شدن و یا نشدن این مسائل علمی قبل از نزول قرآن، هیچ ربطی به معجزه بودن قرآن ندارد.
۲. مغالطه ی نویسنده در این مجموعه این بوده که با اثبات نادرست بودن ادعای غیر کارشناسی افراد مختلف در مورد تفسیر آیات، قصد زیر سوال بردن قرآن را دارد. در این کلیپ نویسنده برداشت غلط خود از آیات را مطرح و سپس همان برداشت غلط خود را ابطال میکند و آن را به قرآن نسبت می دهد(در بیشتر قسمتها)
۳. نویسنده این شبهات٬ فراموش کرده که اگر هم برخی این نظریات علمی در یونان باستان مطرح شده است اما در شبه جزیره عربستان هیچ عالمی نبوده که معتقد به این مسائل علمی بوده باشد، نه تنها در آن دیار بلکه در کل دنیا، نه تنها در آن زمان بلکه تا چند قرن پیش هم کسی معتقد به این مسائل نبوده و طرفداران زیادی نداشته ، اگر هم از جانب کسی مطرح میشده؛ به شدت از جانب کلیسا سرکوب میشده و در آتش خشم کلیسا سرب در گلویش ریخته میشده و زنده زنده در آتش جان خود را ازدست میداده است
با این اوصاف، این مسائل علمی در آن سرزمین بی آب و علف و دور افتاده از زبان قرآن مطرح میشود و پس از تحقیقات وسیع علمی دانشمندان اسلامی دیروز و غربی های امروز به یک حقیقت غیر قابل انکار تبدیل میشود. پس طرح این واقعیات علمی در آن شرایط اگر هم معجزه نباشد کمتر از معجزه هم نیست.مگر اینکه نویسنده تکنولوژی امروز مانند رایانه و شبکه مجازی را برای پیامبر در جهت کسب علوم متصور شود و یا رسول گرامی اسلام را با ماکوپولو اشتباه گرفته باشد!!!
۴. در برخی موارد با وجودی که پی به حقانیت این موارد علمی برده اینطور مغالطه میکند که چرا به موارد جزئی تر اشاره نکرده؟ پس نویسنده قرآن اطلاع نداشته!!!
در جواب باید بگوییم:
اول: عاقل را یک اشاره بس است
دوم: هدف قرآن طرح نظریات علمی نبوده ، بلکه دعوت به تفکر در خلقت آسمان ها و زمین و مبدا و مقصد بوده
سوم: اگر هم دقیقتر و ریزتر مطرح میشد ممکن بود عامه ی مردم و یا دانشمندان به دلیل اطلاعات ناقص خود با آمقابله کنند و قرآن را از مجامع علمی طرد کنند(همانگونه که در کلیپ فوق چنین سیاستی در پیش گرفته شده است)
۵. یک واژه در زبان عربی گاهی بیش از هفتاد معنا دارد، نویسنده شبهه در چند جا با اثبات معانی دیگر یک واژه، قصد نفی دیگر معانی آن کلمه را میکند که این هم یک غلط آشکار و خیانت در حق مخاطب ناآگاه است.
۴. قرآن مسئله "بازتاب نور توسط ماه و تابش نور توسط خورشید و ستارگان" را مطرح کرده است
نویسنده مغرض برای انکار این حقیقت قرآنی ابتدا واژه نور و منیر را در کنار هم قرار داده و گفته "نور و منیر به معنای نور بازتاب شده است در حالی که اینطور نیست چون نور به معنای نور بازتاب شده نیست و خود الله نور است..."
نویسنده اینجا یکبار به معنای واژه منیر اشکال میکند و یکبار هم تایید میکند و باز اشکال میکند... ظاهرا نویسنده هیچگونه آشنایی به معنای لغت در زبان عربی ندارد و در طرح این شبهه فقط قصد گیج کردن مخاطب را داشته؛ باید به وی بگوییم یک واژه ممکن است بیش از هفتاد معنی لغوی و اصطلاحی داشته باشد و اثبات یک معنا نفی از دیگر معانی نمیکند و همانطور که خود وی نیز تایید کرده یکی از معانی واژه منیر چیزی است که نور را بازتاب میکند.
۵. نویسنده در مقام انکار سوره انبیاء آیه 30میگوید اگر هم در مورد انفجار بزرگ باشد بسیار بد توصیف شده چون
الف)ماده از ابتدا وجود نداشته که بخواهد منفجر شود
ب)آسمان هم از زمین جدا نشده و چون زمین 9 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده
در ابتدای شبهه، نویسنده نتوانسته منکر مصداق این آیه (که انفجار بزرگ است) شود منتها در ادامه سعی میکند به واسطه برداشت غلط خود از آیه در آن خدشه وارد کند و بگوید بسیار بد توصیف شده
در جواب باید بگوییم که سبحان الله که چنین مسئله ای در قرآن بدان اشاره شده منتها این نویسنده معاند احتمال نداده که شاید فرضیات علمی امروز ممکن است چند صباحی دیگر کلا ابطال شود و اینکه شاید برداشت وی از آیه غلط بوده است.
در اینجا اگر نویسنده با دید انصاف و ذهن خالی از شبهه و عناد به ترجمه و مصداق این آیه نگاه میکرد دیگر اشکالات فوق در مورد این آیه طرح نمیشد و جایی نداشت
ترجمه آیه: آیا کافران ندانسته اند که آسمان ها و زمین به هم بسته و پیوسته بودند و ما آن دو را شکافته و از هم باز کردیم
اگر نویسنده اندکی از زبان عربی اط
۷.۸k
۲۹ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.