✅شیطان قبل از طغیانگری چکاره بود ❓
✍️برای بسیاری ممکن است سوال باشد چگونه شیطان که سالیان دراز مشغول عبادت بود، یک باره از مسیر الهی خارج می شود❓
🔅یا مگر شیطان فرشته نبود ؟ پس چگونه نافرمانی کرد ؟ یا اگر از اول بد بود چرا خداوند با علم به بدی او را آفرید ❓
🔅باید دانست شیطان هرگز بنده مقربی نبوده است . او قبل از خلقت آدم ، در زمین فرمانروای قومی بوده است که به دلیل فسادشان نابود شدند و شیطان نیز به اسارت گرفته شد و به آسمان برده شده است .
👈امام صادق (ع) می فرمایند: خدا پيش از آدم در زمین خلقى آفريد كه ابليس حكمران آنها بود، آنان سركشى كردند و ياغى شدند و تباهى نمودند و خون ريختند و خداوند فرشته ها را فرستاد. و آنها را نابود کردند و سرکرده آنها ابليس را اسير كردند و او را به آسمان بالا بردند و ابلیس به همراه فرشته ها بود و خدا را عبادت ميكرد ( ناچار از فساد فاصله گرفت و مرتبه ای یافت ) ، تا اینکه خدا آدم را آفريد.[۱]
🔅جالب اینجاست که در این مدت اگر چه شیطان مشغول عبادت بوده است، اما بنده مقربی نبوده، و احادیث متعددی موید این موضوع هستند. مانند حدیثی که همراه بودن شیطان با فرشتگان در خطاب الهی را مانند همراه بودن منافقین با مومنین می داند.[۲] یا آنکه اشاره می کند که هرگز شیطان در آسمان کرامتی نداشته است. و هیچ امر آسمانی ای به او سپرده نشده است.[۳]
همچنین آیه قرآن در ماجرای نافرمانی ابلیس، کفر او را مطلب تازه ای معرفی نمی کند. بلکه به قدمت آن اشاره می کند:
« ابليس سرباز زد و تكبّر ورزيد و او از كافران بود (كه كفر خود را پنهان مى داشت ) بقره/۳۴]»
البته اینکه ابلیس از ابتدا، موجودی نافرمان بوده، منافاتی با خلقت احسن الهی ندارد. چرا که ابلیس یکی از جنیان است(آیه ۵۰ سوره کهف) و می توانست مانند بعض دیگر از هم نوعان خود مومن باشد.(آیه ۲۹ سوره احقاف) ...
...نکته ای که ما باید با توجه به موضوع ابلیس بدان توجه داشته باشیم، اینکه حتی عبادت می تواند فارغ از عبودیت باشد. کسی که عبادت خدای متعال را به جا می آورد، اما تواضع و فرمان پذیری را در جان خود نهادینه نکرده است، هر لحظه ممکن است حالت درونی او، بروز و ظهور کند و آن گاه تمام عبادات ظاهری بر باد خواهد رفت. و این یکی از مهم ترین درس های نقل داستان ابلیس برای ماست که عبادت باید به همان شکل که خدای متعال می خواهد انجام گردد. و روح فرمانبرداری از حق در آن وجود داشته باشد. و الا نجات بخش نخواهد بود.
[۱]. تفسير القمي، ج۱، ص۳۶.
[۲]. کافی، ج۲، ص۴۱۲.
[۳]. الكافي، ج۸، ص۲۷۴.
https://soalcity.ir/node/2291
🔅یا مگر شیطان فرشته نبود ؟ پس چگونه نافرمانی کرد ؟ یا اگر از اول بد بود چرا خداوند با علم به بدی او را آفرید ❓
🔅باید دانست شیطان هرگز بنده مقربی نبوده است . او قبل از خلقت آدم ، در زمین فرمانروای قومی بوده است که به دلیل فسادشان نابود شدند و شیطان نیز به اسارت گرفته شد و به آسمان برده شده است .
👈امام صادق (ع) می فرمایند: خدا پيش از آدم در زمین خلقى آفريد كه ابليس حكمران آنها بود، آنان سركشى كردند و ياغى شدند و تباهى نمودند و خون ريختند و خداوند فرشته ها را فرستاد. و آنها را نابود کردند و سرکرده آنها ابليس را اسير كردند و او را به آسمان بالا بردند و ابلیس به همراه فرشته ها بود و خدا را عبادت ميكرد ( ناچار از فساد فاصله گرفت و مرتبه ای یافت ) ، تا اینکه خدا آدم را آفريد.[۱]
🔅جالب اینجاست که در این مدت اگر چه شیطان مشغول عبادت بوده است، اما بنده مقربی نبوده، و احادیث متعددی موید این موضوع هستند. مانند حدیثی که همراه بودن شیطان با فرشتگان در خطاب الهی را مانند همراه بودن منافقین با مومنین می داند.[۲] یا آنکه اشاره می کند که هرگز شیطان در آسمان کرامتی نداشته است. و هیچ امر آسمانی ای به او سپرده نشده است.[۳]
همچنین آیه قرآن در ماجرای نافرمانی ابلیس، کفر او را مطلب تازه ای معرفی نمی کند. بلکه به قدمت آن اشاره می کند:
« ابليس سرباز زد و تكبّر ورزيد و او از كافران بود (كه كفر خود را پنهان مى داشت ) بقره/۳۴]»
البته اینکه ابلیس از ابتدا، موجودی نافرمان بوده، منافاتی با خلقت احسن الهی ندارد. چرا که ابلیس یکی از جنیان است(آیه ۵۰ سوره کهف) و می توانست مانند بعض دیگر از هم نوعان خود مومن باشد.(آیه ۲۹ سوره احقاف) ...
...نکته ای که ما باید با توجه به موضوع ابلیس بدان توجه داشته باشیم، اینکه حتی عبادت می تواند فارغ از عبودیت باشد. کسی که عبادت خدای متعال را به جا می آورد، اما تواضع و فرمان پذیری را در جان خود نهادینه نکرده است، هر لحظه ممکن است حالت درونی او، بروز و ظهور کند و آن گاه تمام عبادات ظاهری بر باد خواهد رفت. و این یکی از مهم ترین درس های نقل داستان ابلیس برای ماست که عبادت باید به همان شکل که خدای متعال می خواهد انجام گردد. و روح فرمانبرداری از حق در آن وجود داشته باشد. و الا نجات بخش نخواهد بود.
[۱]. تفسير القمي، ج۱، ص۳۶.
[۲]. کافی، ج۲، ص۴۱۲.
[۳]. الكافي، ج۸، ص۲۷۴.
https://soalcity.ir/node/2291
۵.۸k
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.