تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره واقعه
آیات 88 تا 96
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَأَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (٨٨)
پس اگر [جان به گلو رسيده] از مقربان باشد،
فَرَوْحٌ وَ رَيْحٰانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ (٨٩)
[در] راحت و آسايش و بهشت پرنعمت [خواهد بود ]
وَ أَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنْ أَصْحٰابِ الْيَمِينِ (٩٠)
و اگر از سعادتمندان باشد،
فَسَلاٰمٌ لَكَ مِنْ أَصْحٰابِ الْيَمِينِ (٩١)
[به او گفته مى شود:] از سوى سعادتمندان بر تو سلام باد
وَ أَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضّٰالِّينَ (٩٢)
و اما اگر انكار كنندگان [حقايق و] گمراه باشد،
فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ (٩٣)
پذيرايى از او با آب جوشان است،
وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (٩٤)
و وارد شدن به دوزخ است
إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (٩٥)
[آنچه درباره اين سه طايفه بيان شد،] بى ترديد اين است همان حقّ يقينى
فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (٩٦)
پس به نام پروردگار بزرگت تسبيح گوى
نکته ها:
«رَوح» به معناى راحت و آسايش و رحمت است. «ريحان» به گياهان خوشبو و معطّر گفته مى شود، همچنين به معناى رزق و روزى نيز آمده است. «تصلية» از «صَلْى» به معناى چشيدن، بريان شدن و افتادن است.
آغاز اين سوره، مردم را به سه دسته تقسيم كرد: «كنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب يمين و اصحاب شمال، پايان سوره نيز سرنوشت اين سه گروه را تكرار مى كند.
هركس به ميزان قرب خود، پاداش دريافت مى دارد؛ چنانكه امام صادق عليه السلام فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ريحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آيات 10 و 11، همان پيشتازان در ايمان و عمل صالح مى باشند. «و السابقون السابقون اولئك المقرّبون»
از اصحاب يمين در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى شود تا قيامت پاداش دريافت كنند. ظاهراً مراد از اصحاب يمين كسانى هستند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شود كه در آيات 71 سوره اسراء و 19 سوره حاقّه و 7 سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى كتابه بيمينه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود. از امام باقرعليه السلام روايت شده كه منظور از «المكذّبين الضالّين» مشركان مى باشند.(76)
براى جمله «سلام لك من اصحاب اليمين» چند معنا بيان شده است:
الف) به اهل بهشت (بدون آنكه شخص معيّنى در كار باشد) گفته مى شود:
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره واقعه
آیات 88 تا 96
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَأَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (٨٨)
پس اگر [جان به گلو رسيده] از مقربان باشد،
فَرَوْحٌ وَ رَيْحٰانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ (٨٩)
[در] راحت و آسايش و بهشت پرنعمت [خواهد بود ]
وَ أَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنْ أَصْحٰابِ الْيَمِينِ (٩٠)
و اگر از سعادتمندان باشد،
فَسَلاٰمٌ لَكَ مِنْ أَصْحٰابِ الْيَمِينِ (٩١)
[به او گفته مى شود:] از سوى سعادتمندان بر تو سلام باد
وَ أَمّٰا إِنْ كٰانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضّٰالِّينَ (٩٢)
و اما اگر انكار كنندگان [حقايق و] گمراه باشد،
فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ (٩٣)
پذيرايى از او با آب جوشان است،
وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (٩٤)
و وارد شدن به دوزخ است
إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (٩٥)
[آنچه درباره اين سه طايفه بيان شد،] بى ترديد اين است همان حقّ يقينى
فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (٩٦)
پس به نام پروردگار بزرگت تسبيح گوى
نکته ها:
«رَوح» به معناى راحت و آسايش و رحمت است. «ريحان» به گياهان خوشبو و معطّر گفته مى شود، همچنين به معناى رزق و روزى نيز آمده است. «تصلية» از «صَلْى» به معناى چشيدن، بريان شدن و افتادن است.
آغاز اين سوره، مردم را به سه دسته تقسيم كرد: «كنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب يمين و اصحاب شمال، پايان سوره نيز سرنوشت اين سه گروه را تكرار مى كند.
هركس به ميزان قرب خود، پاداش دريافت مى دارد؛ چنانكه امام صادق عليه السلام فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ريحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آيات 10 و 11، همان پيشتازان در ايمان و عمل صالح مى باشند. «و السابقون السابقون اولئك المقرّبون»
از اصحاب يمين در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى شود تا قيامت پاداش دريافت كنند. ظاهراً مراد از اصحاب يمين كسانى هستند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شود كه در آيات 71 سوره اسراء و 19 سوره حاقّه و 7 سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى كتابه بيمينه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود. از امام باقرعليه السلام روايت شده كه منظور از «المكذّبين الضالّين» مشركان مى باشند.(76)
براى جمله «سلام لك من اصحاب اليمين» چند معنا بيان شده است:
الف) به اهل بهشت (بدون آنكه شخص معيّنى در كار باشد) گفته مى شود:
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۹۱
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.