تفسیر قرآن
پیامهای آیه 9 سوره حجرات
- ايجاد نزاع و درگيرى ميان مؤمنان، يك جرقّه است نه يك جريان، موقّتى است نه دائمى. «اِقتَتلوا» نشان از پديد آمدن نزاع است، نه دوام آن وگرنه مى فرمود: «يَقتَتلون»
- مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبى تفاوتى در برابر درگيرى ها پذيرفته نيست. «فَاصلِحوا بينهما»
- براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَاصلِحوا» نشانه ى سرعت است)
- اگر يكى از دو گروه درگير، ياغى گرى كرد، اُمّت اسلامى بايد بر ضدّ او بسيج شود. «فَاِن بَغَتْ... فقاتلوا الّتى تَبغى»
- براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد. «فَاِن بَغتْ... فقاتلوا...»
- در برابر خشونت بايد خشونت به خرج داد. «فَاِن بَغتْ... فقاتلوا»
- در سركوب ياغى، طفره نرويم و مسامحه نكنيم. «فقاتلوا» (حرف «فاء» علامت تسريع است)
- جنگ و قتال در اسلام، هدف مقدّس دارد. «حتّى تَفى ء الى امر اللّه»
- مدّت مبارزه تا زمان رسيدن به هدف است، «حتّى تَفى ء الى امر اللَّه» و ساعت، ماه و تاريخ خاصّى ندارد. مثل مدّت مراجعه بيمار به پزشك و مصرف دارو است كه تا زمان سلامتى بايد ادامه يابد.
- در مبارزات اسلامى، هدفهاى شخصى، قومى، حزبى، يا انتقام، خودنمائى و گرفتن زهر چشم از ديگران مطرح نيست، بلكه هدف، برگشتن ياغى به راه خداست. «حتّى تَفى ء الى امر اللَّه»
- در مرحله ى درگيرى كه متجاوز معلوم نيست، بايد تلاش براى خاموش كردن اصل فتنه و ايجاد صلح باشد، «فَاصلحوا بينهما» ولى در مرحله ى بعد كه متجاوز و ياغى شناخته شد، صلح بايد در سمت و سوى دفاع از مظلوم و گرفتن حقّ او از ظالم باشد. «فَاصلحوا بينهما بالعَدل»
- وظيفه مسلمانان در شرايط مختلف تفاوت دارد؛ گاهى اصلاح است و گاهى جنگ. (در اين آيه، هم كلمه «اصلحوا» دو بار آمده است و هم كلمه «قاتلوا»)
- هر كجا طوفان غرائز و غضب و لغزشگاه خطرناكى بود، سفارشات پى درپى لازم است. «بالعَدل، اقسطوا... يحبّ المقسِطين»
- صلحى ارزش دارد كه حقّ به صاحبش برسد، وگرنه سازش ذلّت بار، مرگ آفرين و تحميلى است. «اصلحوا... و اقسطوا»
- هر كجا تحمّل مشكلات لازم است، از اهرم محبّت استفاده كنيد. «انّ اللَّه يُحبّ المقسطين»
- صلح دادن دو طرف جنگ بدون برقرارى عدالت، محبوب خداوند نيست. «انّ اللّه يحبّ المقسِطين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- ايجاد نزاع و درگيرى ميان مؤمنان، يك جرقّه است نه يك جريان، موقّتى است نه دائمى. «اِقتَتلوا» نشان از پديد آمدن نزاع است، نه دوام آن وگرنه مى فرمود: «يَقتَتلون»
- مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبى تفاوتى در برابر درگيرى ها پذيرفته نيست. «فَاصلِحوا بينهما»
- براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَاصلِحوا» نشانه ى سرعت است)
- اگر يكى از دو گروه درگير، ياغى گرى كرد، اُمّت اسلامى بايد بر ضدّ او بسيج شود. «فَاِن بَغَتْ... فقاتلوا الّتى تَبغى»
- براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد. «فَاِن بَغتْ... فقاتلوا...»
- در برابر خشونت بايد خشونت به خرج داد. «فَاِن بَغتْ... فقاتلوا»
- در سركوب ياغى، طفره نرويم و مسامحه نكنيم. «فقاتلوا» (حرف «فاء» علامت تسريع است)
- جنگ و قتال در اسلام، هدف مقدّس دارد. «حتّى تَفى ء الى امر اللّه»
- مدّت مبارزه تا زمان رسيدن به هدف است، «حتّى تَفى ء الى امر اللَّه» و ساعت، ماه و تاريخ خاصّى ندارد. مثل مدّت مراجعه بيمار به پزشك و مصرف دارو است كه تا زمان سلامتى بايد ادامه يابد.
- در مبارزات اسلامى، هدفهاى شخصى، قومى، حزبى، يا انتقام، خودنمائى و گرفتن زهر چشم از ديگران مطرح نيست، بلكه هدف، برگشتن ياغى به راه خداست. «حتّى تَفى ء الى امر اللَّه»
- در مرحله ى درگيرى كه متجاوز معلوم نيست، بايد تلاش براى خاموش كردن اصل فتنه و ايجاد صلح باشد، «فَاصلحوا بينهما» ولى در مرحله ى بعد كه متجاوز و ياغى شناخته شد، صلح بايد در سمت و سوى دفاع از مظلوم و گرفتن حقّ او از ظالم باشد. «فَاصلحوا بينهما بالعَدل»
- وظيفه مسلمانان در شرايط مختلف تفاوت دارد؛ گاهى اصلاح است و گاهى جنگ. (در اين آيه، هم كلمه «اصلحوا» دو بار آمده است و هم كلمه «قاتلوا»)
- هر كجا طوفان غرائز و غضب و لغزشگاه خطرناكى بود، سفارشات پى درپى لازم است. «بالعَدل، اقسطوا... يحبّ المقسِطين»
- صلحى ارزش دارد كه حقّ به صاحبش برسد، وگرنه سازش ذلّت بار، مرگ آفرين و تحميلى است. «اصلحوا... و اقسطوا»
- هر كجا تحمّل مشكلات لازم است، از اهرم محبّت استفاده كنيد. «انّ اللَّه يُحبّ المقسطين»
- صلح دادن دو طرف جنگ بدون برقرارى عدالت، محبوب خداوند نيست. «انّ اللّه يحبّ المقسِطين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۴۰
۰۴ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.